Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-5 - test aparatu

16 grudnia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 161

8. Zakres tonalny

Zobaczmy teraz jak przedstawiają się wyniki zakresu i dynamiki tonalnej nowego Olympusa E-5. Lustrzanki E-Systemu, ze względu na duże upakowanie pikseli, przyzwyczaiły nas do stosunkowo słabych osiągów w tej kategorii i nawet poprzednik Olympus E-3 nie wyróżniał się pod tym względem.

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną (zakres tonalny uzależniony od szumu) wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1) i dobrej jakości obrazu (RMS=0.25).

Olympus E-5 - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny sięgnął poziomu 8 EV, co jest bardzo częstym wynikiem wśród lustrzanek. Z kolei dynamika tonalna, która pozwala porównywać wyniki różnych aparatów, w nowym Olympusie ociera się o maksymalną wartość 6 EV. Jest to w granicy błędu tyle samo jak w przypadku Olympusa E-3, czy E-30 mającego matrycę analogiczną do E-5. Nie jest to jednak wynik jakiego oczekiwalibyśmy po lustrzance tej klasy, choć porównywalny z  Pentaxem K-7 i Canonem 7D. Jedynie w porównaniu do Nikona D300s, dynamika E-5 jest około 1 EV mniejsza. Niestety fizyki wynikającej z małych rozmiarów matrycy Systemu 4/3, a co za tym idzie, dużej gęstości pikseli, nie można obejść, dlatego też bariera dynamiki tonalnej wydaje się być dla Olympusa nie do przeskoczenia. O ile w przeszłości, Olympus wyróżniał się w tej kategorii na niekorzyść, w ostatnim czasie inni producenci do niego dorównali. Canon 7D mając 18 Mpix na matrycy formatu APS-C ma taką samą gęstość pikseli jak E-5, a przez to, w granicach błędów, podobny zakres tonalny.

Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.


----- R E K L A M A -----

ISO Granica bieli
100 Olympus E-5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-5 - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy najniższych czułościach ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Olympus E-5 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny


Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. W przypadku E-5 na ISO 100 wyłaniają się z niego jeszcze szczegóły, ale na ISO 1600 widać już tylko kolorowe piksele szumu. Nie lepiej jest z odzyskiwaniem informacji z przepaleń. Po skorygowaniu niewiele daje się odzyskać, a w miejscu przepaleń pojawia się kolorowe plamy.

100 ISO
0 EV
–4 EV
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-5
Olympus E-5 - Zakres tonalny Olympus E-5 - Zakres tonalny
----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!