Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Słowniczek

Bokeh

Słowo pochodzące z języka japońskiego i oznaczające jakość pozaogniskowego obrazu dawanego przez obiektyw. Wbrew pozorom ma on dość duży wpływ na odbiór zdjęć, głównie tych z małą głębią ostrości. Przede wszystkim, pozaogniskowe obrazy obiektów punktowych mają tendencję do przyjmowania kształtu powierzchni zbierającej światło. W przypadku zwykłych obiektywów (zastosowanych przesłon) i obiektów leżących blisko osi optycznej, rozogniskowane obrazy mają kształty kołowe. Oddalając się od osi optycznej dostajemy się pod wpływ winietowania, przez co światło jest zbierane tylko przez część obiektywu, a rozogniskowane obrazy przyjmują kształt pościnanych dysków. Zastosowanie przesłon innych niż kołowe (np. trójkątnych) ma wyraźny efekt w postaci trójkątnych obrazów pozaoogniskowych. Podobnie jest w przypadku obiektywów zwierciadlanych, u których ze względu na istnienie zwierciadła wtórnego, pozaogniskowe obrazy mają kształt obwarzanków.

Nawet w przypadku kołowych obrazów pozaogniskowych ich jakość, w zależności od jakości optyki może się od siebie różnić i powodować odmiennie oceniane efekty. Dysk utworzony przez obraz rozogniskowanego obiektu może być równomiernie oświetlony, może być jaśniejszy w środku lub na odwrót - jaśniejszy na brzegu. Obraz ten może być różny dla jednego i tego samego obiektywu, w zależności od tego czy jesteśmy przed czy za ogniskiem.


W celu lepszego zrozumienia pojęcia bokehu wykonaliśmy trzy zdjęcia miłego pluszaka na tle światełek choinki. Wszystkie zostały wykonane przy pomocy obiektywu 1.8/50 z maksymalnie otwartą przesłoną. Na pierwszym z nich widać, że światełka w centrum kadru mają okrągły kształt, a na brzegu są pościnane w skutek winietowania.

Pozostałe dwa zdjęcia zostały wykonane przy pomocy dodatkowej przesłony o kształcie kwadratowym i trójkątnym, co świetnie widać po zmianie wyglądu bokehu.