Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A35 - test aparatu

9 września 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 232

5. Balans bieli

Sony Alpha 35 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
W przypadku dedykowanych balansów bieli, tonację kolorów można regulować w zakresie od −3 do +3. Przy regulacji w stronę ujemną kolorystyka zdjęcia staje się zimniejsza, podczas gdy regulacja w stronę dodatnią powoduje ocieplanie barw. Temperaturę barwową możemy ustawiać w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. W tym przypadku mamy także możliwość użycia funkcji „Filtr kolorowy”, pozwalającej uzyskać efekt fotograficznych filtrów CC (Color Compensation). Funkcja ta działa w taki sposób, że wykorzystując ustawioną temperaturę jako bazową, barwę zdjęcia można regulować dodatkowo w dwóch kierunkach: G (Green) i M (Magenta). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.16 112.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.25 113.4
Pochmurny dzień Auto 4.79 111.1
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.03 110.8
3000K Auto 24.4 146.4
3000K Żarówki 9.63 117.1
3000K 3000K 7.32 112.6
6400K Auto 4.64 117.8
6400K 6400K 8.84 122.2
Lampa błyskowa Auto 6.19 103.4
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 6.83 104



----- R E K L A M A -----

W typowych warunkach oświetleniowych A35 radzi sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów. W przypadku automatycznego balansu bieli błędy koloru są stosunkowo nieduże w większości sytuacji i niejednokrotnie nieznacznie mniejsze niż dla dedykowanych ustawień. Tradycyjnie problem pojawia się przy świetle żarowym, w przypadku którego lepiej jest zastosować ustawienie dedykowane lub nawet ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Trzeba jednak przyznać, że A35 ma wyraźną tendencję do przesycania koloru i w większości przypadków parametr ten osiąga dość wyraźny poziom. Jedynie dla światła lampy błyskowej notujemy wyraźnie niższe wartości. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: 6400K
Balans bieli: auto
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: 6400K
Balans bieli: Temp. 6400K
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli Sony Alpha SLT-A35 - Balans bieli