Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
25 kwietnia
2021 20:34

Choć ostatni tydzień przyniósł nam sporo nowych obiektywów, to okazuje się, iż w najbliższych dniach czekają nas kolejne premiery. Przeczytacie o nich w naszym cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Trochę o Canonie EOS R3

Pojawiły się kolejne doniesienia na temat zapowiadanego bezlusterkowca Canon EOS R3. W aparacie ma zostać użyta zupełnie nowa warstwowa matryca CMOS BSI. Będzie ona oferowała pewien "trik" związany z rozdzielczością, ale nie wiadomo, czy będzie to funkcja zdjęć HiRes bazująca na mikroruchach sensora, czy coś innego. Pewne jest natomiast, że będzie to matryca o dużej rozdzielczości i będze mogła pochwalić się nowym typem DPAF. Być może nie będzie to już Dual Pixel AF a Quad Pixel AF.

Mówi się też, iż wraz z rozwojem R3 firma Canon nie zamierza rezygnować z prawdziwego flagowca, którym ma być model R1 i o którym mamy nieco więcej dowiedzieć się w trakcie oficjalnego ogłoszenia prac nad tym modelem, co ma nastąpić w lipcu tego roku.

Coś dla miłośników patentów

Do sieci trafiły dwa kolejne wnioski patentowe firmy Canon. Opisano w nich konstrukcje optyczne dwóch obiektywów zaprojektowanych dla pełnoklatkowych bezlusterkowców. Są to modele RF 28 mm f/1.4L USM oraz RF 35 mm f/1.4L USM.

DJI

DJI Mavic 3

W internecie pojawiły się poniższe szkice, które zdaniem niektórych przedstawiają nadchodzącego drona DJI Mavic 3.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Profesjonalna kamera z gimbalem

Jeszcze ciekawiej zapowiada się kolejny projekt, który przypisuje się chińskiej firmie DJI. Ma to być profesjonalna kamera wideo z wbudowanym gimbalem, a jej pierwsze zdjęcia możecie zobaczyć poniżej.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm

Nadchodzące obiektywy

Serwis Fuji Rumors opublikował listę obiektywów, które w tym i przyszłym roku zaprezentuje firma Fujifilm. Oto ona:
  • Fujinon XF 33 mm f/1.4 – premiera prawdopodobnie w 2021 r.
  • Fujinon XF 150-600 mm – premiera prawdopodobnie w 2021 r.
  • Fujinon XF 23 mm f/1.4 MKII – premiera prawdopodobnie w 2022 r.
  • Fujinon XF 56 mm f/1.2 MKII – premiera prawdopodobnie w 2022 r.

Leica

Leica VARIO-ELMARIT-SL 24–70 mm f/2.8 ASPH

Podobno już w przyszłym miesiącu mamy poznać obiektyw Leica VARIO-ELMARIT-SL 24–70 mm f/2.8 ASPH. Nowy model ma być pierwszym przedstawicielem serii tańszych obiektywów SL. W rezultacie nie będzie wykonany w całości z metalu, tak jak inne modele z serii, a jego cena ma być tylko nieznacznie wyższa od Panasonica Lumix S PRO 24-70 mm f/2.8.

OM Digital

M.Zuiko Digital ED 100 mm f/2.8 IS PRO 2:1 Macro

Plotki głoszą, iż niebawem doczekamy się pierwszego obiektywu zaprezentowanego przez OM Digital Solutions. Ma to być model M.Zuiko Digital ED 100 mm f/2.8 IS PRO 2:1 Macro.

Jako ciekawostkę warto dodać, że firma powstała po wydzieleniu działu obrazowania z Olympusa właśnie oficjalnie stała się posiadaczem praw do następujących znaków towarowych: "OM-D”, “PEN / PEN-F”, “Zuiko / ZUIKO”,“STYLUS”, “Neptan”, “(Micro) Four Thirds”, “LIVE MOS”, “True Pic”, “SSWF” oraz “Art Filter”.

Sigma

Sigma 35 mm f/1.4 DG DN

Już w najbliższy wtorek ma odbyć się premiera obiektywu Sigma 35 mm f/1.4 DG DN, którego specyfikacja oraz zdjęcia wyciekły właśnie do sieci. Oto one:
  • konstrukcja: 15 elementów w 11 grupach,
  • minimalna odległość ostrzenia: 30 cm,
  • liczba listków przysłony: 11,
  • maksymalne powiększenie: 1:5.4,
  • mocowanie filtrów: 67 mm,
  • wymiary: 75.5×109.5 mm (wersja Sony E 111.5 mm),
  • waga: 645 g (wersja Sony E 640 g),
  • dostępne mocowania: Sony FE, L-mount,
  • cena: 899 USD.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

TTartisan

TTartisan 90 mm f/1.25

W sieci pojawiło się zdjęcie przedstawiające obiektyw TTartisan 90 mm f/1.25. Wygląda na to, że nowy model zostanie wyposażony w bagnet Leica M, jednak nic więcej na tę chwilę o nim nie wiadomo.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (59)
  1. gamma
    gamma 25 kwietnia 2021, 20:49

    nic ciekawego

  2. gamma
    gamma 25 kwietnia 2021, 20:50

    a teraz moge spokojnie poczytac ;)

  3. qqrq
    qqrq 25 kwietnia 2021, 20:56

    W sumie fajna ta Sigma 35/1.4, ale jak to ma mieć 11cm długości, to się mogą pocałować...

    TTartisan byłby fajny, ale pewnie będzie miał bokeh nudny jak flaki z olejem i będzie się tylko nadawał do płytkiej GO, a nie do bokehu w portretach.

  4. Bahrd
    Bahrd 25 kwietnia 2021, 20:57

    Wydaje mi się, że macro w wykonaniu Olka to jednak ciekawy pomysł.
    Ale szerszeń przy powiększeniu 2:1 nie zmieści w kadrze?

  5. PDamian
    PDamian 25 kwietnia 2021, 21:01

    Nikon pozamiatał...
    Źle się tam dzieje.

    OM Digital zrobi makro o które użytkownicy od lat skomleli.

    Sigma +1 soczewka, +1 grupa, +5cm minimalnego ostrzenia, +15mm długości, +116gramów, -500$ [w porównaniu z Sony GM 35/1.4]

  6. Vendeur
    Vendeur 25 kwietnia 2021, 21:21

    @gamma

    Po co bezsensownie spamujesz i robisz śmietnik?

  7. gamma
    gamma 25 kwietnia 2021, 21:32

    @qqrq
    no szkoda, ze 11cm, tak samo jak samyang 35mm 1.4 - nic sie nie zmienilo ;-(

  8. qqrq
    qqrq 25 kwietnia 2021, 21:41

    @gamma
    Problem jest taki, że Samyanga 35/1.4 już miałem. I w sumie ciągle bym go miał, mimo ogromnego rozmiaru i masy, ale jego AF w trybie filmowania strasznie ssał w słabym świetle i nie mogłem nagrywać filmów na Youtube, robiłem update softu na aparacie, na obiektywie, bez większej różnicy. Wymieniłem go pół roku temu na nowego Samyanga 35/1.8, miałem trochę przejść z dostawą tuż po premierze, ale z samego szkła jestem bardzo zadowolony. Jest malutkie, lekkie, ostre i ma dobry AF do zdjęć i do video.

  9. PDamian
    PDamian 25 kwietnia 2021, 21:48

    Żyjecie "na malucha" w Szuflandii?

  10. banc
    banc 25 kwietnia 2021, 21:59

    Na 100mm Makro od Olympusa to ja czekam już z 15 lat. Jestem bardzo ciekaw jak to wyjdzie. Jak dla mnie to mógłby by być nawet dłuższy. W tej chwili mam 60mm i starą Simgę 150mm. Nie wiem dlaczego, ale wszystkie nowe obiektywy nie przekraczają tych 100mm.

  11. Z_photo
    Z_photo 25 kwietnia 2021, 22:12

    @ banc: "Nie wiem dlaczego, ale wszystkie nowe obiektywy nie przekraczają tych 100mm."

    Być może w przypadku dłuższych ogniskowych dużym problemem jest konstrukcja, w której wraz ze zwiększaniem się skali odwzorowania nie zmienia się długość obiektywu. A takie w większości są nowe makroobiektywy - w odróżnieniu od starszych tego typu obiektywów, które "rosły" dość mocno, przy zbliżaniu do fotografowanego obiektu.
    W tym miejscu tylko "gdybam" - nie jestem kompetentny, by stwierdzić, że tak jest faktycznie.

  12. tripper
    tripper 25 kwietnia 2021, 22:12

    Fajnie by było, gdyby te 2:1 w tej setce było prawdziwe. Taka kombinacja ogniskowej i powiększenia to niezłe kombo.

  13. baron13
    baron13 25 kwietnia 2021, 22:59

    A ja handlowo, czy sprzętowo trochę przypadkowo zrobiłem sobie bal za niewielkie, jak na fotografię pieniążki. Aby nie było, że kryptoreklama za ok 1 kpln nabyłem zestaw studyjny. Trzy lampy + klamoty.
    link
    Wszyscy mają radość :-)
    Obiektywy, piękna rzecz, ale światłem w fotografii można się pobawić nie gorzej, a to dużo tańsze. I tak kicz,
    link
    a budżet domowy uratowany. Samyanga 35 mm mam w wersji bez AF i bardzo mi się podoba.

  14. grzegorzp
    grzegorzp 25 kwietnia 2021, 23:01

    Ten pewien trik z rozdzielczością w Canonie, to pewnie taki jak w Pentaxie będzie. Tam też jest :D

  15. audioart
    audioart 26 kwietnia 2021, 00:01

    @baron13
    Masz rację, z lampami czy bez i tak kicz... Może następnym razem tysiaka lepiej zainwestuj w jakieś szkolenie?

  16. qqrq
    qqrq 26 kwietnia 2021, 00:42

    @PDamian
    "Żyjecie "na malucha" w Szuflandii?"

    Możesz po polsku? :D

  17. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 00:47

    @tripper:
    "Fajnie by było, gdyby te 2:1 w tej setce było prawdziwe. Taka kombinacja ogniskowej i powiększenia to niezłe kombo."

    Nic nie wskazuje, że miałoby być nieprawdziwe, poza tym, że to tylko plotka a nie informacja producenta. No chyba, że sama zmiana Olympus na OM Digital uprawnia do wciskania kitu i na obiektywie ze skalą odwzorowania 1:1 napiszą: macro 2:1.

  18. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 01:00

    @ banc:
    "Nie wiem dlaczego, ale wszystkie nowe obiektywy nie przekraczają tych 100mm."
    @Z_photo:
    "Być może w przypadku dłuższych ogniskowych dużym problemem jest konstrukcja"

    Moim zdaniem problem jest nie konstrukcyjny a cenowy. Wszystkie obiektywy o dłuższej ogniskowej powyżej 100 mm są drogie. A obiektywy makro o podobnej jasności są 3 razy droższe. Do makro częściej się stosuje formaty mniejsze niż FF, gdzie setka jest wystarczająca.

  19. banc
    banc 26 kwietnia 2021, 01:06

    @Z_photo
    "Być może w przypadku dłuższych ogniskowych dużym problemem jest konstrukcja, w której wraz ze zwiększaniem się skali odwzorowania nie zmienia się długość obiektywu."
    W starej Sigmie 150 nic się nie wysuwa. Ale Sigma nie chce wypuszczać tego obiektywu na nowe mocowania.

  20. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 01:12

    @PDamian
    "Żyjecie "na malucha" w Szuflandii?"
    @qqrq:
    Możesz po polsku? :D

    @PDamian dopiero się uczy. Zawsze podawał linki bez komentarza, to jego pierwszy tekst. Całkiem nieźle jak na pierwszy raz. Do tego tekst bez linku. Podaję link: link

  21. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 01:17
  22. DarkRaptor
    DarkRaptor 26 kwietnia 2021, 08:38

    @PDamian
    Nikon pozamiatał...
    Źle się tam dzieje.
    ---
    Ja tam jestem już przyzwyczajony, że jak wchodzę do plotek, to o Nikonie będzie tyle co mucha, za przeproszeniem, nasrała ;) A później i tak wyskakują z jakimiś ciekawymi, na ogół udanymi, konstrukcjami.

    Ten obiektyw makro wygląda całkiem fajnie na papierze. Szkoda, że nie na FF lub APS-C ;)

    Generalnie to w obiektywach makro brakuje mi, aby operowały bazowo ze skalami zbliżonymi 2:1 i ciut więcej. Makro to nie tylko kwiatki, motylki i duże chrząszcze. Obiektyw z większą skalą odwzorowania to zdecydowanie wygodniejsza opcja niż wachlowanie się pierścieniami lub przypinanie konwerterów i tym podobnych wynalazków. W zasadzie to chyba tylko Laowa wypuściła takie szkło.
    Osobiście preferuję ogniskowe zbliżone do 60 mm, właśnie ze względu na pracę z pierścieniami. Na dokładkę mam 25/2.8 ze skalami 2,5-5:1, ale chyba najwięcej pracuję w zakresie 1:1-3:1. Akurat tu mam taką "dziurę", którą muszę zapełnić pierścieniami.

  23. BlindClick
    BlindClick 26 kwietnia 2021, 09:13

    @DarkRaptor
    Tez licze ze Nikon cos pokaze, nieco juz sie zapowiedzialo, inna sprawa ze czas goni, a warto dodawac do puli klientow a nie liczyc tylko na tych co nie odejda.
    W sumie to ich za to podziwiam, zobaczymy co wyjdzie.

    A z Canonem R3 sie pomylilem, R3 to moze byc nastepca R5, czyli pwenie w okolice 100MP teraz skocza. A na R1 czekamy? Czyli olimpiady nie ma?
    Chyba ze R3 bedzie umial zmiejszyc rozdzielczosc do 30MP, czy 25MP ze 100MP.

  24. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 09:25

    Z dotychczasowej numeracji Canona (i nie tylko Canona) można było się domyśleć, że flagowy aparat dla reporterów będzie miał oznaczenie numerowe 1 a nie 3. Numer 3 to może być następca 5 lub coś pomiędzy 5 a 1.

  25. ad1216
    ad1216 26 kwietnia 2021, 09:31

    Tamron zaszalał z ceną 11-20mm f/2.8 na apsc. Kto zapłaci 4,5 tyś. zł, czyli dużo więcej niż za odpowiednik Tamrona na FF, czyli 17-28mm f/2.8

  26. baron13
    baron13 26 kwietnia 2021, 10:58

    @audioart i nie tylko ;-) Czytam sobie te ploteczki i... No właśnie: co dalej z tą fotografią? Inaczej: czego oczekiwałbym od zmian w technice? Czego oczekuję jako amator fotopstryk, który najczęściej dzieli się zdjęciami z kilkoma znajomymi, czasami gdzieś coś ląduje w charakterze zdjęcia nagłówkowego, ilustracyjnego, ale generalnie typ, który bawi siebie i innych fotografią? Możliwości zrobienia zdjęć, które do tej albo nie dawały się zrobić w ogóle, albo było kiepsko, trzeba się było mocno nagimnastykować, aby cokolwiek wyszło. Do przemyślenia: czy aparat kompaktowy, typu "małpka" daje cokolwiek nowego w stosunku do "normalnego"? Najwyżej tyle, że można go dać do ręki lejkowi i przyniesie zdjęcia, z miejsc, gdzie nas nie było. Najwyżej, bo prawie zawsze takie focie są z gatunku takich, co mamy już ich tysiące, takie same, pokazujące to samo. Czasami takie coś może "wydać". Przykład to owo zdjęcie delikwenta z wiadrem na głowie zamiast maski ochronnej. Moim zdaniem typowy przykład nośnej fotografii komórczanej.
    A co daje matryca powiedzmy 50 megapikseli w fufu? Pewnie są jakieś niszowe zastosowania. Dla takiego delikwenta, jak ja, dokumentnie nic. Niestety, podobnie jest z obiektywem, który da mi jakąś kosmiczną rozdziałkę. Przy 40 l/pmm można robić kropy 1:1 , tylko po co? To jest na tej zasadzie, że nie mam na co wywalić kasy, wywalę na obiektyw, który jest "absolutny". Sęk w tym, że coś nowego da albo inna ogniskowa, albo większa dziura, czyli mniejsza przesłona.
    W iso dojechaliśmy do fizycznego kresu, albo jesteśmy bardzo blisko. W jasności obiektywów poważnym ograniczeniem jest lenistwo userów, którzy nie będą dźwigać klamotów typu 135 mm f/1,4. To się dało zrobić, ale jak mi się zdaje Mitakonowi wersja limitowana osiągnęła limit wytrzymałości rynku i koniec tym razem definitywny.
    Cokolwiek dają jeszcze środki "pozaoptyczne". Światło, sprytne statywy, gimbale.

  27. RobKoz
    RobKoz 26 kwietnia 2021, 12:35

    @baron13

    "A co daje matryca powiedzmy 50 megapikseli w fufu? Pewnie są jakieś niszowe zastosowania. Dla takiego delikwenta, jak ja, dokumentnie nic. Niestety, podobnie jest z obiektywem, który da mi jakąś kosmiczną rozdziałkę. Przy 40 l/pmm można robić kropy 1:1 , tylko po co?"

    Kwestia tego co focisz. W street photo i szerzej w fotografii artystycznej 50mpix pewnie mało kiedy się przyda. Ale w mojej dziedzinie czyli fotografii ptaków gdy prawie zawsze jestem za daleko i muszę kadrować każdy dodatkowy piksel matrycy i każdy dodatkowy lpmm rozdzielczości szkła jest mile widziany.

  28. BlindClick
    BlindClick 26 kwietnia 2021, 13:04

    MP, mhm, wg to genialna rzecz, jak RobKoz wspomnial, dodatkowe MP to dodatkowy "tele-obiektyw".
    majac 200mm i zapas MP mozna wykadrowac do 400-500mm, nieduzym kosztem.
    MP zawsze plus, mozna zrobic szerokim katem i wykadrowac.
    Tylko wielkosc plikow to minus..

  29. ad1216
    ad1216 26 kwietnia 2021, 14:11

    Baron13: to chyba dobrze, że nie są Ci potrzebne profesjonalne puszki z 50mln. pixeli, za zaoszczędzone pieniądze możesz pojechać na super wakacje i tam zrobić super foty swoim sprzętem :) W profesjonalnej fotografii mody od dawna króluje średni format z 50 lub 100 mln. pikseli, to samo w profesjonalnej fotografii krajobrazu. A np. Sony A1 z 50 mln pikseli i 30 fps doskonale nadaje się do sportu lub ptaków. Ale jeśli kogoś z amatorów stać i ma kaprys na bardzo drogą puszkę to dlaczego nie? Ja ostatnio byłem na warsztatach foto, gdzie kolega amator miał miał dwa średnioformatowe Hasselblady i był bardzo zadowolony ze swojego sprzętu ;)

  30. Jarun
    Jarun 26 kwietnia 2021, 14:49

    @audioart napisał:
    „@baron13
    Masz rację, z lampami czy bez i tak kicz... Może następnym razem tysiaka lepiej zainwestuj w jakieś szkolenie?”

    @audioart, i co wniosła do dyskusji Twoja bezmerytoryczna krytyka ?
    Prace @barona13 nie koniecznie muszą Ci się podobać ale jest on jednym z niewielu tutaj obecnych, który ma odwagę pochwalić się swoimi zdjęciami. Twoich zdjęć natomiast jeszcze chyba na tym forum nie widzieliśmy.

    Widać, że @baron13 ma duża frajdę z robienia zdjęć. I chyba o to w tym chodzi. Ja sam często się nie zgadzam z tym co tu czasami wypisuje @baron13, ale zdecydowanie wole oglądać jerzyki, koty i Wrocław na jego zdjęciach, niż czytać nic nie wnoszące i obrażające innych posty.

  31. Negatyw
    Negatyw 26 kwietnia 2021, 16:35

    @Jarun, nie ma obowiązku wstawiania zdjęć. Jedni wstawiają, inni nie. Ale ci co wstawiają to wstawiają tam gdzie ich miejsce. Tu są komentarze do plotek. Owszem można wstawić zdjęcie np. na poparcie jakieś swojej tezy związanej z plotkami. Tylko, że @baron wstawia zdjęcia na poparcie tego, że kupił sobie nową lampę błyskową.

  32. baron13
    baron13 26 kwietnia 2021, 18:06

    @Negatyw: Trzy lampy :-) Do tego trzy statywy, jeden sofbox, dwie czasze 6 i 7 cali, wrota z plastrem (miodu) i cztery filtry. Chciałem powiedzieć, że takie klamoty nie mają nic wspólnego z poważniejszą
    link
    fotografią. Ale to także tani kicz :-) Tyle, że trudny do wykonania, no i matrycę trzeba mieć czystą. Takich
    link
    nikt nie ogląda, poza gronem (kilkorga) pasjonatów W kwestii sztuki, to ja miałem przed pandemia darmowy kontakt i to zapewne przez duże S, nawet nie "SZ".Tyle, że owych produktów prawdziwej sztuki, to tu nikt nie chciałby oglądać.
    Z fotografią jest tak, że chyba nie należy zdjęciom zbyt serio przypisywać wartości, szufladkować i tak dalej. Jest gorzej niż w innych dziedzinach sztuki. świetne zdjęcia mogą powstać zupełnie przypadkiem. Bywa, że focie kompletnie nieudane staja się najlepszym materiałem, to zależy od kontekstu. Dobrego fotografa da się chyba poznać po tym, że potrafi zrobić co sobie zamyślił. Co wcale nie oznacza, że to się będzie publice podobać.
    Tak z moich doświadczeń, to najtrudniej jest zrobić zdjęcia, które wyglądają na zupełnie przypadkowe, popsute, ale właśnie, takie, które pasują np do tekstu. Na tzw grafiki nagłówkowe własnie fatalnie nadają się zdjęcia idealnie techniczne. Bo są zdjęciami, a nie grafiką, mniej więcej ten powód. Jednocześnie, najczęściej dziś grafiki powstają ze zdjęć, albo z udziałem zdjęć, bo nawet jak potrafi, to grafik nie ma chęci, czasu, ani powodu, by malować od podstaw.
    Jeśli więc uważamy, że np poważne jest fotografia zarobkowa, wykorzystywana komercjalnie, to można się mocno zdziwić jakie to zdjęcia. Już raz przynajmniej to napisałem: chyba najważniejsza jest baza danych, żeby zdjęcia stały się użytkowe. Skuteczna wyszukiwarka, która znajdzie np poruszone zdjęcie kota, kiczowaty zachód słońca, nudne zdjęcie pustej szarej ulicy i temu podobne. A zapewne dobry fotograf posłuzy do tego, aby taką bazę zapełnić. Ależ oczywiście, ze można dostać depresji :-)
    Dlatego jednak polecam kolorowe filtry i fotografowanie kotów :-)

  33. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 26 kwietnia 2021, 19:05

    Ty Baron niezłe zioło palisz...

  34. baron13
    baron13 26 kwietnia 2021, 19:16

    Jedynie herbata i nie palona, tylko parzona :-) Jestem dinozaurem, czasów gdy palenie zioła, to było na Dzikim i Zgniłym Zachodzie, a w czerstwej Ludowej Polsce najwyżej uwalano się samogonką :-)

  35. Jarun
    Jarun 26 kwietnia 2021, 21:35

    @baron13,
    teraz to i ja jestem ciekaw, z czego parzysz Ty te swoje "herbatki" ...

    ;-)

  36. baron13
    baron13 26 kwietnia 2021, 22:32

    @Jarun: niestety, ostatnimi czasy, jak w piosence Starszych Panów
    link
    przeszedłem na zieloną :-) Prawie wszystkiemu winne obcowanie z kotami
    link
    :-)

  37. baron13
    baron13 27 kwietnia 2021, 08:22

    Pewne pokłosie eksperymentów z filtrami. Okazuje się, że Canon RP ma tendencję do ustawiania w warunkach światła przepuszczonego przez żółte filtry temperatury barwowej na poziomie 8-9 tysięcy K. Nie wiem jak w innych programach, ale RT bierze to serio i trzeba ręcznie ustawiać.

  38. komor
    komor 27 kwietnia 2021, 08:41

    Taki poważny fotograf-hobbysta odkrył, że do świadomej zabawy z filtrami balans bieli należy sobie wymyśleć i zdecydować, a nie zostawić automat?

  39. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 09:17

    Poważnego fotografa-hobbystę ustawienia balansu bieli w aparacie w ogóle nie interesują, nie zaprząta sobie nimi głowy. Zdjęcia wywołuje z RAW.

  40. baron13
    baron13 27 kwietnia 2021, 09:32

    Zaskoczeniem dla mnie jest to, że w ogóle. Niemal zawsze grzebię w ustawieniach. Zaskoczenie, jak bardzo automat aparatu głupieje i w którą stronę. Powinien szukając równowagi kolorów pójść w drugą stronę. Tak robi auto w RT, ustawia 3 -4 tysiące K. Oczywiście wychodzi totalna kicha. Tu działa to "na odwrót" powodując zafarbowanie wszystkiego na żółto. Natomiast chyba mi się jeszcze nie zdarzyło przestawić balans bieli w aparacie. Faktycznie, zapisuję zdjęcia w RAW i taka operacja jest całkowicie pusta, bezcelowa, bo co się narobiło, widać dopiero po konwersji.
    Obserwacja jest taka, że o ile w "normalnych" warunkach automatyka porządnym, mniej więcej, aparatów nie głupieje za bardzo, nie szukając kwadratowych jajek można zazwyczaj dostać znośne zdjęcia z automatu, to tu dzieje się coś takiego jak np w oświetleniu ulicznym. Oczywiście nie jest to odkrycie, ale moim zdaniem warto zwrócić na to uwagę.

  41. baron13
    baron13 27 kwietnia 2021, 09:33

    Miało być "Zaskoczeniem dla mnie NIE jest to, że w ogóle. "

  42. baron13
    baron13 27 kwietnia 2021, 09:36

    "Taki poważny ..." Wyglądam na poważnego?!

  43. Szabla
    Szabla 27 kwietnia 2021, 10:39

    xxxx - aparat pełny niespodzianek ;)

  44. BlindClick
    BlindClick 27 kwietnia 2021, 14:02

    A ja tu stane po stronie barona. Ma duzo racji.
    Na tym portalu rzadzi glownie strona techniczna. I w porzadku.
    Ale sa tez inne strony. Artystyczna, przyjemnosc. W takim miesieczniku, Gambler, to o grach, ze starszych czasow, byla kategoria oceny: Miodnosc.
    Czyli subiektywna ocena grajacego, niemozliwa do zbadania nauka, jak zarabiascie chce sie grac w ta gre, w skrocie.
    I to bylo genialne.

    I teraz w zyciu zawsze sie straram o tym pamietac, by nie zapomniec ze jest cos takiego jak miodnosc, poscig za tabelkami, lpmm, MP, AF, itp. Super, ale czy na koncu bedzie jeszcze miodnosc?

    A sztuka? Jestem, glupi, slepy, duza czesc sztuki to wg mnie bohomazy idiotow. Czesc jest genialna czesc nie. Mi to nie podoba, i juz, takie jest moje zdanie. I za nic go nie zmienie. A to co mi sie podoba nie musi sie podobac innym. Tez to szanuje.
    I stwierdzilem ze bede robil to co mi sprawia przyjemnosc, jak bede mogl oczywiscie. Obowiazki to co innego.

    Fotografia zarobkowa - huh, wciskanie kolejnych kopii czegos co zostalo wmowione ze jest cudem. Wiec kazdy chce miec cos takiego na wzor.

  45. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 16:28

    Co za bzdury "miodność". Teraz dużo ludzi ma alergię na miód. Jak ktoś lubi dżem to dżemność, a jak lubi podrzemać to drzemność.

    @BlindClick:
    "Fotografia zarobkowa - huh, wciskanie kolejnych kopii czegos co zostalo wmowione ze jest cudem. Wiec kazdy chce miec cos takiego na wzor."

    Oprócz Ciebie nikt niczego nikomu nie wmawia.

    BlindClick
    "niemozliwa do zbadania nauka"

    To jest tekst nieuka.

  46. baron13
    baron13 27 kwietnia 2021, 19:40

    @Negatyw: sęk w tym, że owa "miodność" potrafi się przekładać na "sprzedawalność " gier. Jestem za stary na te rozrywki, co mnie zwykle najbardziej wciągało w kompa to uruchamianie programów, które sam pisałem, ale akurat obracam się w tym środowisku, które lubi gry komputerowe i wiem, że tak właśnie jest. Wiem, że doskonałość grafiki, silnika gry, inne techniczne parametry często nie zapewniają skutecznej konkurencji z czasami czymś bardzo prostym, ale "miodnym".
    W fotografii powiedziałbym, jest jeszcze bardziej. Przykładem Miroslav Tichy, wiele razy linkowałem. Facet jeśli chodzi o technikę, jest "wręcz przeciwnie". I cóż z tego, że wielu tzw zawodowych fotografów kwestionuje jego wielkość, skoro gość miał światowe wystawy? Mam albumy innych znanych, czasami tych sztandarowych fotografów. Jak sobie dokładnie pooglądamy zdjęcia które John Hedgecoe zamieszcza w podręczniku, to nie są doskonałe pod względem technicznym. Są doskonale skomponowane, są takimi fotografiami, jakie było trzeba zrobić, ale idealne nie są. Bo nie muszą.
    To jest takie nieszczęście, że współczesny mniej więcej fotograf patrzy na zdjęcia, aby udowodnić sobie, że on jednak robi lepsze. Przy czym dowodem są jakieś nieostrości, poruszenia, generalnie techniczne wady, których nie sposób dyskutować. Kłopot się robi, gdy mamy zdjęcia , które są całe jedną wielką wadą. Np zrobione techniką otworkową.
    Sęk w tym, że fotografia, to dziedzina plastyki. Liczy się w końcu jedynie wyprodukowany obrazek. Co gorzej "ten". W tym rozmiarze, kolorystyce. Nie ma co liczyć, że delikwent oglądający stronę internetową będzie klikał w grafiki nagłówkowe, aby oglądać je w powiększeniu. Nieszczęście, bo chodzi o to, aby właśnie miniatura przyciągnęła wzrok. Jak to zostało wyprodukowane, jakim sprzętem, nie wzruszy psa z kulawą nogą, o ile w mnogości różnych foci w necie delikwent nie zwróci na tę naszą uwagi.
    Zwłaszcza w obszarze fotografii komercyjnej to jest podstawowe zagadnienie: jak zaintrygować kompletnego fotograficznego lejka? Zauważmy, że amator może np wysłać swoją pracę do galerii firmowej, gdzie i owszem, można ją będzie obejrzeć w 1:1 i zjechać delikwenta za przepał na nosku. Dawno temu wiele razy linkowałem przypadek umieszczenia zdjęcia Bressona w portalu bodaj "deleteme" gdzie "spece" zjedli focię sprzedawaną za jakieś kosmiczne pieniądze, umieszczaną w podręcznikach i historiach fotografii, generalnie ikoniczną. Taką, co jak się jej nie zna, to głupio, nawet, jak człowiek nie interesuje się fotografią.

  47. Jarun
    Jarun 27 kwietnia 2021, 19:59

    @BlindClick- masz u mnie łapkę w górę za ostatniego posta :-)

  48. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 20:34

    @baron13:
    "@Negatyw: sęk w tym, że owa "miodność" potrafi się przekładać na "sprzedawalność " gier."

    Dla mnie nie ma różnicy czy ktoś wciska, że zdjęcie jest cudem od tego, czy ktoś wciska, że jest miodne. W gry komputerowe nie grywam a co do zdjęć to mnie nie interesuje czy dla kogoś zdjęcie jest cudem, kiczem, miodne czy nie miodne. Może jakimś dzieciakom co grają w gry komputerowe ktoś wciśnie co jest miodne a co nie miodne. A zawód fotografa jest zawodem jak każdy inny. Jeżeli z takiej pracy są pieniądze i jest to główne źródło utrzymania to znaczy, że ktoś docenia tą pracę. W tym przypadku wciskanie kitu nie wchodzi w rachubę.

  49. Jarun
    Jarun 27 kwietnia 2021, 21:09

    Bez sprzętu za trylion bilionów złotych to pewnie nie ma szans żadnego takiego zdjęcia zrobić:
    link

    No i MUSI być FF, rzecz jasna.

    ;-)

  50. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 23:14

    @Jarun:
    "No i MUSI być FF, rzecz jasna."

    Nie musi być FF. Nie wiem jak inni ale Andreas Gursky robi zdjęcia aparatem średnioformatowym Hasselblad. Nie jest to cena dla każdego. Ciekawe ile by odjęli gdybym im przyniósł Pentax K-S1 w rozliczeniu. link

  51. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 23:16

    Chyba tą końcówkę 55 zł.

  52. Negatyw
    Negatyw 27 kwietnia 2021, 23:26

    @baron13:
    "Jestem za stary na te rozrywki, co mnie zwykle najbardziej wciągało w kompa to uruchamianie programów, które sam pisałem, ale akurat obracam się w tym środowisku, które lubi gry komputerowe i wiem, że tak właśnie jest."

    Jednym słowem fizyk doświadczalny - programista.

  53. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 28 kwietnia 2021, 07:15

    baron1327 kwietnia 2021, 09:32
    Zaskoczeniem dla mnie jest to, że w ogóle. Niemal zawsze grzebię w ustawieniach. Zaskoczenie, jak bardzo automat aparatu głupieje i w którą stronę. Powinien szukając równowagi kolorów pójść w drugą stronę. Tak robi auto w RT, ustawia 3 -4 tysiące K. Oczywiście wychodzi totalna kicha. Tu działa to "na odwrót" powodując zafarbowanie wszystkiego na żółto.
    -------------------

    jestes w bledzie.
    algorytm rozpoznaje , ze nie jest to "naturalna " barwa swiatla sztucznego wystepujacego w otoczeniu , a celowo wprowadzone swiatlo o intensywnym zabarwieniu i pozostawia ten kolor.

    W przeciwnym wypadku na na zdjeciach z roznego rodzaju koncertow nie moznaby zarejestrowac prawidlowo oswietlenia z reflektorow rzucajacych swiatlo barwne np , czerwone , niebieski itp.

    Rzecz jest stosowana od wielu lat. Znam tez dobrze z empirii. Na ogol WB wymaga w takich przypadkach jeszcze jakiejs korekty recznej , ale kierunek zmian automatycznych jest prawidlowy.

  54. cedrys
    cedrys 28 kwietnia 2021, 10:47

    @Negatyw
    "..to znaczy, że ktoś docenia tą pracę."
    "Chyba tą końcówkę.."

    Dowiedz się jak się odmienia zaimek wskazujący "ta", bo nie wiesz.

  55. Negatyw
    Negatyw 28 kwietnia 2021, 14:16

    Przyznaję błąd. Niestety nie można edytować tekstu. A co znaczy to chyba każdy oprócz Ciebie wie. W mowie potocznej usprawiedliwiał by to uzus, czyli tolerancyjne podejście do powszechnie stosowanych form, które nie uzyskały jeszcze aprobaty językoznawców.

  56. BlackJack
    BlackJack 29 kwietnia 2021, 20:56

    Dla niekoniecznie potrzebujących FF szykują się fajne następne plotki. APS-C -Nikon i Sony.

  57. baron13
    baron13 30 kwietnia 2021, 10:57

    Tak dla pomyślenia: nikt nie kwestionuje "fotograficznej wyprawy". To znaczy udajemy się gdzieś, dla fotografowania krajobrazów, ptaków, czy na przykład wybuchów wulkanu. Wartość fotograficznej wyprawy nie jest chyba (moze coś przegapiłem?) kwestionowana nawet pomiędzy tzw zawodowcami, czyli ludźmi zajmującymi się prawie wyłącznie techniką. Tu, poniekąd staje się oczywiste, że najważniejsze staje się, co utrwalimy w kadrze. Nie wiem, czy dociera do ludzi, że jest różnica pomiędzy tym co fotografują a kadrem, ale to dalsza sprawa. W każdym razie mamy tę okoliczność, gdzie zauważamy, że technika, technologia, sprzęt, to zaledwie część sprawy. Dobrze zrobić kolejny krok i spróbować ustalić jak niewielka to część :-)
    @Pokoradlasztuki: jest na odrót z tym światłem. To znaczy WB i algorytmy nim sterujące mordują zafarby od kolorowego światła.

  58. BlindClick
    BlindClick 30 kwietnia 2021, 11:34

    @Jarun Dzieki :D:D

  59. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 30 kwietnia 2021, 11:34

    baron1330 kwietnia 2021, 10:57

    @Pokoradlasztuki: jest na odrót z tym światłem. To znaczy WB i algorytmy nim sterujące mordują zafarby od kolorowego światła.
    ------------

    moze zle zrozumialem opis.

    zakladalem na lampe blyskowa zolty filtr i przy automatyczynym WB zdjecia byly rzeczywiscie zazolcone. Rowniez w zdjeciach nocnych , ktorych mam mase jesli wysetpuja rozne kolory sceny , algorytm rozroznia, ze zafarb jest celowy.
    Gdyby sfotografowac np tylko zolta sciane w calym kadrze , to bedzie ona sprowadzona do szarosci , ale przy roznorakich elementach kolorystycznych , jednak WB szedl we wlasciwym kierunku , choc wymagal korekty.

    w sumie wszystkie zdjecia w kolorowym swietle wymagaja ostatecznie recznej korekty. Ba - nawet korekty parcjalnej , tzn roznej dla roznych czesci kadru.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.