Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax Q - test aparatu

Pentax Q
18 stycznia 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 52

1. Wstęp

Pentax Q - Wstęp

Pentax Q pojawił się na rynku w momencie, w którym w segmencie bezlusterkowców swoją pozycję dobrze ugruntowały już cztery firmy: Olympus, Panasonic, Sony i Samsung. Wszystkie one mają w swojej ofercie przynajmniej kilka modeli, a zdobyte doświadczenie owocuje nowymi ulepszonymi aparatami. Należy również pamiętać, że we wrześniu 2011 roku pojawił się kolejny gracz na rynku bezlusterkowców, a mianowicie Nikon, który zaprezentował dwa modele nowego systemu Nikon 1. Pentax Q ma zatem trudne zadanie przed sobą, bowiem konkurencja w tym segmencie jest spora, a większość firm w tym wyścigu jest o krok albo nawet kilka do przodu.

Warto sobie zadać pytanie, czy Pentax Q wyróżnia się czymś szczególnym spośród reszty bezlusterkowców, czy ma do zaoferowania coś wyjątkowo atrakcyjnego, co przyciągnie uwagę potencjalnych nabywców? Sporym zaskoczeniem jest fakt, że producent zastosował w nim matrycę o rozmiarach typowych dla przeciętnych aparatów kompaktowych. Wiadomo przecież, że zaletą fizycznie większej matrycy jest lepsza jakość obrazu, mniejsze szumy, czy wyższy zakres tonalny. Sony oraz Samsung oparły swoje systemy bezlusterkowe na matrycach formatu APS-C. Olympus oraz Panasonic pozostają wierne systemowi Mikro Cztery Trzecie, który co prawda charakteryzuje się mniejszą matrycą niż APS-C, jednak wciąż znacząco większą niż te oferowane w typowych kompaktach. Co zatem kierowało konstruktorami Pentaksa Q, aby zastosować matrycę o rozmiarze 1/2.3 cala? Trudno oczywiście jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością, dzięki takiemu rozwiązaniu udało im się stworzyć najmniejszego na rynku bezlusterkowca. Wydaje się jednak, że nie jest to jakaś wyjątkowa cecha, która w sposób szczególny przyciągnie ewentualnych nabywców i skłoni ich, żeby kupili akurat Pentaksa Q, a nie innego bezlusterkowca. Jakie zatem inne cechy czynią go wyjątkowym? Porównując jego specyfikację do modeli konkurencji trudno odnaleźć szczególnie wyróżniające się elementy. Na pewno istotną sprawą w przypadku bezlusterkowców jest oferta szkieł w danym systemie. I na tym polu niestety trudno będzie Pentaksowi Q wyróżnić się w pozytywny sposób. Konkurencja bowiem (poza Nikonem), dość mocno wyprzedza Pentaksa pod tym względem.


----- R E K L A M A -----

Powróćmy jednak jeszcze do kwestii wielkości matrycy. Założyliśmy teoretycznie, że przy typowo kompaktowej matrycy, Pentax Q nie będzie w stanie zaoferować jakości obrazu na poziomie porównywalnym z aparatami systemu Mikro Cztery Trzecie, a tym bardziej bezlusterkowcami z matrycą APS-C. Mimo, że założenie to jest całkiem uzasadnione, z ostatecznymi wyrokami powinniśmy się jak na razie wstrzymać. Być może konstruktorzy Q wyjątkowo dopracowali zastosowaną w nim matrycę i oferuje ona więcej niż można by się było spodziewać. Zdecydowaliśmy się więc na test tego aparatu aby dokładnie to sprawdzić i odpowiedzieć na możliwie jak najwięcej pytań dotyczących możliwości Pentaksa Q. Wszystkich zainteresowanych takowymi odpowiedziami serdecznie zapraszamy do przeczytania kolejnych rozdziałów.

Aparat do testu wypożyczył sklep Fotozakupy.pl, za co serdecznie dziękujemy.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Pentax Q z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Pentax
Model Q
Data premiery 2011-06-23
Liczba pikseli 12 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4000x3000
• 3456x2592
• 2688x2016
• 1920x1440
• 4000x2664 (3:2)
• 4000x2248 (16:9)
• 2992x2992 (1:1)
• dostępne także mniejsze rozdzielczości dla 3:2, 16:9, 1:1
Matryca 1/2.3 cala, CMOS BSI, 4:3, całkowita liczba pikseli: 12.75 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy DRII
Procesor obrazu brak danych
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (12bit), JPEG+RAW,
RAW nieskompresowany - pliki .DNG,
Rodzaje JPEG: Best / Better / Good
• Filmy: MPEG-4 AVC/H.264
Zakres ISO Auto, 125 - 6400 ISO w skoku co 1/3 EV,
w trybie Bulb do 1600 ISO,
Migawka Migawka obiektywu (wbudowana w obiektyw) lub migawka elektroniczna z krokiem co 1/3 EV
• 30 s - 1/2000 s migawka obiektywu*
• 30 s - 1/8000 s migawka elektroniczna*
• 2 s - 1/8000 s migawka elektroniczna**
*- dla obiektywów wyposażonych we wbudowaną migawkę)
*- dla obiektywów nie wyposażonych we wbudowaną migawkę)
Filtr ND wł/wył.
Bulb
Konstrukcja obiektywu Bagnet PENTAX Q,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax Q
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: ok x5.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 (Full HD, 16:9, 1080p)z szybkością 30 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 16:9, 720p) z szybkością 30 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s.
Wbudowany mikrofon mono
Zapis do 25 min, automatyczne zatrzymanie rejestracji w przypadku przekroczenia dozwolonej temperatury
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Obszary AF: automatyczny wybór z 25 punktów, ręczny wybór jednego z punktów, centralny punk AF, z funkcją śledzenia, wykrywanie twarzy
• Zakres detekcji: od 1 do 18 EV (ISO 125)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED
• Powiększenie w trybie MF: wył/ x2 / x4
Pomiar światła Pomiar TTL, tryby:
• segmentowy,
• centralnie ważony,
• punktowy.
Zakres pomiaru: od 1.3 do 17 EV (dla f/1.9, ISO125)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarowe, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• ustawienia własne wg wzorca,
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki
Tryb HDR (High Dynamic Range) - Auto, HDR1, HDR2
Wielokrotna ekspozycja (2-9 ujęć)
Programy Program, Priorytet migawki, Priorytet przysłony, Ręczna ekspozycja, Bulb, Kontrola rozmycia (tylko JPEG),
• Tryb Auto (Standard, Portret, Krajobraz, Makro, Nocny Portret, Nocny krajobraz, Błękitne niebo, Las)
• Programy tematyczne: (Portret, Krajobraz, Makro, obiekty ruchome, Nocny portret, Zachód słońca, Błękitne niebo, Nocny krajobraz, Nocny krajobraz HDR, Nocne ujęcie, Jedzenie, Szybkie Makro, Zwierzęta, Dzieci, Las, Plaża i śnieg, HDR, Pod Słońce, Światło świec, Światło sceniczne, Muzeum).
Zdjęcia seryjne • Tryb szybki (Hi), 5 kl./s, maksymalnie 5 zdjęć w formacie JPEG,
• Tryb wolny (Lo), 1.5 kl./s, maksymalnie 100 zdjęć w formacie JPEG,
• Zdjęcia z interwałem czasowym od 1 s do 24 godz. (do 999 zdjęć).
Lampa błyskowa Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 5.6 (ISO 125), 7 (ISO 200).
• Kąt pokrycia błyskiem: 28 mm dla ekwiwalentu 35 mm
• Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV
• Synchronizacja: 1/2000 s (dla obiektywów z wbudowaną migawką) lub 1/13 s (dla migawki elektronicznej).
• Tryby pracy: P-TTL, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki,
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD stały, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 460 000 punktów, regulowana jasność i kolorystyka, powłoki przeciwodblaskowe
pole widzenia 100%,
Wizjer Opcjonalnie optyczny O-VF1 mocowany w złączu hot-shoe
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (MSC/PTP) / wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI typu D
• Opcjonalnie zdalne sterowanie
• PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy D-LI68 (3.7V, pojemność 1000 mAh, wydajność do 250 zdjęć, bez lampy)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC115
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy D-LI68, Kabel USB I-USB7, ładowarka K-BC68, pasek O-ST115, zaślepka złącza Hotshoe, zaślepka bagnetu Q, CDROM z oprogramowaniem
Waga 180 g (bez akumulatora, samo body)
200 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 98 x 57.5 x 31mm
Dodatkowe informacje Dostępny w kolorze czarnym i biało-beżowym.
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu.
11 filtrów cyfrowych.
Filtry kolorystyki zdjęć Smart Effect (9 + użytkownika).
Skuteczność stabilizacji wg producenta: do 4 EV.
Funkcja automatycznej korekcji dystorsji obiektywów.
Magnezowy korpus.


Poprzedni rozdział