O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Wysyp stałek w najbliższych miesiącach
Plotki głoszą, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy oferta jasnych, szerokokątnych stałek Canon EF powiększy o następujące cztery modele:- Canon RF 12 mm f/1.8L USM,
- Canon RF 24 mm f/1.4L USM,
- Canon RF 28 mm f/1.4L USM,
- Canon RF 35 mm f/1.2L USM.
Leica
Dwie premiery już niebawem
Nadchodząca jesień ma przynieść nam dwa nowe aparaty od firmy Leica. Pierwszym z nich będzie limitowana do 200 sztuk Leica Q2 “Seal”, która ma wyróżniać się unikalnym wyglądem i zostanie przygotowana we współpracy ze znanym muzykiem. Drugą nowością będzie nowa wersja analogowego dalmierza Leica M6. Na ten moment niewiele wiadomo o tym aparacie oprócz tego, że ma zostać zaprezentowany w październiku.Nikon
Nowe bezlusterkowce
Serwis Nikon Rumors opublikował grafikę pochodzącą z chińskiej strony internetowej, która przedstawia harmonogram premier bezlusterkowców firmy Nikon.- Nikon Z6 III - 33.3 Mpix BSI CMOS, wideo 6K - premiera wrzesień 2022 r.,
- Nikon Z7 III - 67.5 Mpix BSI CMOS, wideo 8K - premiera wrzesień 2022 r.,
- Nikon Z5 II - 24.2 Mpix BSI CMOS, wideo 4K - premiera styczeń 2023 r.,
- Nikon Z90 - 24.5 Mpix Stacked CMOS, wideo 6K - premiera marzec 2023 r.,
- Nikon Z8 - 45.7 Mpix Stacked CMOS, wideo 8K - premiera marzec 2023 r.,
- Nikon Zf - 24.5 Mpix BSI CMOS, wideo 4K - premiera czerwiec 2023 r.,
- Nikon Z50 II - 21.5 Mpix APS-C CMOS, wideo 4K - premiera październik 2023 r.
Nowe obiektywy nadchodzą
Mówi się, że już w przyszłym tygodniu ma odbyć się premiera nowych obiektywów Nikon Z. Poniżej przedstawiamy listę potencjalnych nowości:- Nikkor Z 24 mm (DX),
- Nikkor Z 26 mm naleśnik,
- Nikkor Z 12-28 mm (DX),
- Nikkor Z 85 mm S-line (prawdopodobnie f/1.2),
- Nikkor Z 200-600 mm (prawdopodobnie f/6.3),
- Nikkor Z 600 mm S-line (prawdopodobnie f/4).
- Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD,
- Tamron 11-20mm f/2.8 Di III-A RXD,
- Tamron 20-40mm f/2.8 Di III VXD.
NiSi
Nowy obiektyw już 21 września
Już 21 września ma odbyć się premiera nowego obiektywu NiSi. Prawdopodobnie będzie to szerokokątny model o świetle f/2.x, w którego wnętrzu znajdzie się soczewka asferyczna.Sigma
Coś dla miłośników patentów
Firma Sigma przygotowała kolejne wnioski patentowe. Tym razem zostały one poświęcone konstrukcjom optycznym jasnych, szerokokątnych zoomów o następujących parametrach: 15-24 mm f/1.8, 16-28 mm f/1.8, and 18-30 mm f/1.8.Sony
Sony FX30
Podobno pod koniec miesiąca światło dzienne ujrzey kamkorder Sony FX30. Będzie on bazować na korpusie FX3 i znajdzie się w nim matryca APS-C o rozdzielczości 26 Mpix, która ma oferować tryb wideo 4K 120p.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Te szkła Canona wyglądają bardzo soczyście, jeśli nie będą wielkimi klocami po 10000-15000pln każdy :D
Będą to wielkie, tłuste drogie kloce.
A jaki Z będzie następcą D500? Z90?
A swoją drogą taką Sigmę 18-30/1.8 to bym bardzo chętnie przytulił jeśli to będzie pod pełną klatkę. Ale coś mi mówi, że to wszystko będą szkła pod APSC.
18-30/1.8 to by trochę bez sensu było pod APSC, skoro jest już 18-35. Czekam na Leicę Q2 "Doda".
35'ka bedzie ostra od 1.2.
Ech, NIKON,
to zbyt piękne - wracają czasy D3 i absolutnej dominacji.
Wszyscy na tlusto wchodzą, Canon nowe szkła, same gęste :)
Do końca miesiąca jest 13 dni i Nikon zdąży pokazać 2 wypasniste body?
Co się dzieje, gdzie te mocne zapowiedzi trwające po miesiąc...
Dziwna firma, wszyscy puszczają plotki na pół roku przed wydarzeniem a Ci cisza, jutro będzie Impreza...
Super że są nowe puszki, może jednak wygrają z Redem, bałem się już o Nikona.
A na dodatek 6 obiektywów, co oni odwalaja..
Sigmy powinny być pod ff. Potrafią to raz a drugie maja Lmount.
Czymś muszą niezależni znowu się wykazać bo AF znikł.
Nisi 20 bądź 28, oby było 20mm i pod SLRy, hyhyhy, wiem, marzenie ściętej głowy..
"Nadchodząca jesień ma przynieść nam dwa nowe aparaty od firmy Leica. Pierwszym z nich będzie limitowana do 200 sztuk Leica Q2 “Seal”, która ma wyróżniać się unikalnym wyglądem"
Zawsze zastanawia mnie używanie słowa "unikalny" w oficjalnych notkach prasowych. "Unikalny" czyli taki, którego da się uniknąć. Bardziej adekwatnie nie byłoby jednak "unikatowy"? :)
Może chodzi o to, że Leica jest unikana przez większość fotografów? ;)
Nikon Z90
Jeśli dobrze rozumiem to byłby tani full frame?
Jeśli tak to spoko.
@mgkilller
Raczej topowy apsc. Z tej linii wydali do tej pory Z30 i Z50 oba pod apsc jeden słabszy, drugi bardziej wypasiony. Z90 brzmi jak wersja apsc topowego Z9. Choć mogę się mylić.
A patrząc po lineup'-ie Nikona, to podejrzewam że ta 33,3 mpx matryca z Z6 III, to przebudowana matryca z Sony A7 IV.
link
Więc zobaczymy czy Nikon potrafi zrobić lepiej niż Sony.
Jest Zf. Fajnie ze nie widziałem żadnych plotek na ten temat, w sumie bardziej mi się to podoba niż plotki pół roku wcześniej, 24MP - mhm ciekawie.
link
Najtańsze szkło Canona to pewnie będzie 28/1,4 z ceną w okolicy 7 tys... :(
Szkoda, że firma blokuje możliwość produkcji niezależnych szkieł z bagnetem RF, bo mogą dyktować dowolne ceny.
Obecnie prawie każdy nowy obiektyw Canona jest najdroższy w kategorii.
7 tys...
:) )
link
On będzie kosztował 2,5-3 tys $.
@PDamian
link
Kurcze skąd ty wytrzaskujesz te linki:)... gdybym był jednym z zarządzających Optyczne.pl to zamiast ci dogryzać (co niekiedy ma miejsce)- dałbym ci dodatkową szpaltę przeznaczoną wyłącznie dla ciebie (obok Faq, Forum, Fotomisje byłaby link np. PDamian Original- w żadnym wypadku nie robię w tym momencie żartów)
Nie wiem czy "The Cocpit" był już gdzieś użyty na aparacie, czy może ma być użyty, czy może to tylko bardzo zgrabny fotomontaż- ale tak czy inaczej wygląda rewelacyjnie, nawet gdyby miał jakąś ograniczoną funkcjonalność to na górnej ściance wyglądałby niepowtarzalnie; Leica ze swoją "unikalnością" mogłaby się zaczerwienić, spalić buraka i schować.
Informacje z cyfrówki w stylu steampunk, tego chyba jeszcze nie było:)
W Nikonach 35Ti i 28Ti.
Dzieło Seiko.
link
Nikonos do zdjęć podwodnych:
link
No wreszcie Nikkor 85/1.2. Ciekawi mnie oczywiście cena.
@PDamian
Na Nikonie 35Ti pasuje to średnio, bo wzornictwo obudowy aparatu jest niedopasowane do oryginalności samych wskaźników- o ile można tak powiedzieć, ale na górnej ściance Nikona Zf wyglądałoby znacznie lepiej.
Nikon Zf to będzie pełna klatka. Z wyglądu nieco retro podobnie jak Zfc.
Z6 III pewnie będzie bardzo fajnym aparatem ;-)
Fajnie, że Leica wypuszcza aparat analogowy. Nie fajnie, że będzie drogi.
Jeszcze raz napiszę co by mnie podjarało w szklarni. Coś takiego, jak wrzucił kiedy Mitakon, 135 mm f/1,4. Nie wiem, czy bym kupił, bo mam Sigmę 135 mm i Samyanga manualnego:
link
135 f/2.0 i wróble da się tym pstrykać. Separacja tematu, nie koniecznie
link
np da się światłem podkreślić. Lecz jest ta atrakcja, że się rozszerza zakres sytuacji oświetleniowych
link
w których można pstrykać. Rad bym wiedzieć Jakie jest T owego Mitakona 135 mm f/1,4. Niepotwierdzona informacja, że dlatego Canon wycofał Oko Saurona 200 mm f/1,8 i dał 200 mm f/2.0, że T w tym drugim jest lepsze mimo większej przesłony. Taki drobiazg: dodano stabilizację
link
wedle Optycznych 3,5 EV. Otóż chyba to pokazuje, że brak światła, to jest ciągle, mimo kosmicznych iso 102400 do 400 000, jest ciągłym problemem fotopstryka. Sprawy się mają tak, że kosmicznych rozdzielczości obiektywów, dam że mamy cztery dziewiątki czyli 99,99% przypadków, że nie widać. Oczekiwałbym, raz jeszcze zamarudzę, że skoro ponoć przełamano ograniczenia mocowania i EF i innych typów, pojawi się coś w stylu
link
tyle, że dla pełnej klatki. A czemu nie:
link
?
Waży tyle, pół paczki cukru 10 sztuk, więc problemu nie było by, gdyby był ;-)
Nikon ledwo nadąża z produkcją Z9 a tu mieliby wydać 7 nowych aparatów?
Poza tym chyba niedawno taka sama grafika była i nic się nie sprawdziło z niej.
Ładnie się ten Nikon rozwija. Mam nadzieję ze zyskają większy udział w rynku.
Litera Z nie kojarzy się dobrze (vide ruskich).
Słabo.
Ricoh w 1941. był lepszy link
link
@lukzab dla ruskich Z nie jest literą tylko symbolem, coś jak swastyka - zauważ, że w cyrylicy, czyli ichniejszym alfabecie, nie występuje litera Z pisana w taki sposób jak to malują na czołgach, u nich Z wygląda jak cyfra 3
@joint, dla Japończyków Z też nie jest literą tylko symbolem. W piśmie japońskim nie występuje Z.
Czyli Z to jest symbol dla zachodu a nie dla Rosjan.
Użyli naszej litery a nie swojej.
A mnie się nie podoba polityka Canona. Mają prawo zabraniać Viltroxowi, ale wtedy powinni sami uzupełnić braki w szklarni.
Myślałem nad R7 do filmowania, no ale skoro Canonowi nie chce się zrobić obiektywów pod apsc, to będę szuakć gdzie indziej. Nie będę się bawić w przejściówki i stare szkła EF-S (bo ich nie mam). I nie będę podłączać szkieł FF pod apsc.
@gamma
"Myślałem nad R7 do filmowania, no ale skoro Canonowi nie chce się zrobić obiektywów pod apsc, to będę szuakć gdzie indziej."
Całym sercem popieram. Trzeba głosować portfelem.
Sam niedawno zrezygnowałem z R7. Wziąłem na próbę do ptaków i w tym zakresie sprawdzał się super. Ale poza ptakami pstrykam czasem zdjęcia wakacyjno-rodzinne, a brak do niego dedykowanego szkła o zakresie odpowiadającym 24-XXX. Podpiąłem na próbę 15-85 i zakres był ok jakość zdjęć ok, wszystko działało co najmniej tak samo dobrze jak w moim 80D, ale wolałbym nowe szkło gdzie środek ciężkości jest bliżej aparatu, a pierścień ostrości można zamienić na funkcyjny.
A że mój sezon na ptaki właśnie się kończył to stwierdziłem poczekam do wiosny. Może Canon się ogarnie i zaproponuje coś RF-S 15-XX, a może odwrotnie następca R lub RP dostanie na tyle gęstą matrycę bym bez większego bólu zrezygnował z APS-C na rzecz FF.
Pobawiłem się. Zebrałem trochę danych do przemyśleń i poczekam. Najbliższe pół roku to dla mnie martwy sezon w którym używam tylko podstawowego zoom'a a ten działa bardzo dobrze z 80D.
Oczywiście w cyrylicy nie ma litery Z, takiej jak w alfabecie łacińskim, źle to napisałem. W pierwszej chwili pomyślałem, że ruscy przejęli Nikona ;-)
@RobKoz: przyznam szczerze. Zadumałem się nad finezją wymagań, jakie masz. Pewna robota fotograficzna:
link
Jeden z elementów przygotowań: minimalna ilość sprzętu, bo seryjnie przesadzam. Nie wziąłem lampy błyskowej, zwykle nosiłem dwie- trzy, żadnych statywów nawet mini. W rezultacie zabrałem trzy obiektywy. Użyłem jednego. Tego:
link
A to było tak, że była potrzeba na coś dłuższego, ale pod pretekstem, ze nie zdążę, w rzeczywistości nie chce mi się, pstrykałem, czym miałem. A potem, słusznie to założyłem, bez problemu wyciąłem właściwe kadry. Jakość szkła i matrycy pozwoliły z zapasem. Jedyna uwaga kumpla, że ciemne. No ale ja tak mam ;-) Sprzętowo, z zapasem. Oczywiście, wrzuciłem mniej niż 1/10 zrobionych zdjęć i chyba wcale nie najlepszych. Na tyle miałem cierpliwości. To jest stan współczesnej fotografii: sprzęt za dobry, zdjęć za wiele, za wielkie możliwości obróbki i tak dalej, wszystkiego za wiele.
Dlaczego nie R7? Przyznam szczerze, że się zastanowiłem. Prosty argument, ciut lżejsze i body i szkła, jakie można podpinać. Jak się ma kilka innych korpusów, to nie jest zamykanie drogi. Oczywiście, że potencjalnie ze starego R zdjęcia mogą być lepsze. Ale jak we współczesnej fotografii, z R7 będą i tak za dobre ;-) akurat mam przeciw dość zasadniczy argument: brak kasy. Inne, tzw merytoryczne, trudno powiedzieć. W szczególności brak szklarni, np mam ów 18-135 mm i mogę powiedzieć, że załatwia prawie wszystkie okoliczności z gatunku tych, co w linku. Jest znakomity i nawet jeśli jego stabilizacja nie będzie działała z R7, nie zaszkodzi. Bo jest zapas.
Jeżeli ten Z90 będzie wypasiony, to już jestem nim zainteresowany!
Gdzie są zapisy na listę kolejkową?
@baron13
"Dlaczego nie R7?"
Bo nie ma co do niego podpiąć. Dla mnie obiektyw podstawowy musi zaczynać się od 24mm.
Ja wiem, że sprzętu na rynku jest więcej niż kiedykolwiek, ale ja w fotografii wakacyjno-rodzinnej cenię sobie przede wszystkim wygodę. Dla mnie taka fotografia to nie jest hobby samo w sobie. Nie kręci mnie ciągłe zmienianie szkieł. Dlatego dla mnie must have to szkło zaczynające się od ekwiwalentu 24mm i kończące powyżej 100mm.
A nic takiego RF-C Canon nie proponuje. A jeśli mam podpinać EF 15-85 to równie dobrze mogę nie zmieniać body.
Tego R7 wziąłem na dwa tygodnie z ciekawości - do zabawy. Z myślą, że jak mnie zachwyci to przymknę oczy na braki w szklarni. zachwycił mnie i to bardzo, ale tylko przy pracy z tele, a do wiosny tele nie potrzebuję.
Korekta: RF-C -> RF-S
Mam tylko nadzieję, że Z90 będzie miał stabilizację matrycy.
@wzrokowiec
"Mam tylko nadzieję, że Z90 będzie miał stabilizację matrycy."
Pewnie tak. Jeśli dobrze rozumiem nową numerację Nikona to ma być topowy model APS-C. Taki odpowiednik przebojowego D500.
Swastyka była wzięta zdaje się, że z kultury hinduskiej, z Indii, więc nie ma większego znaczenia pochodzenie symbolu. Dla wielu ludzi, którzy oglądają seriale na Netflix`e litera Z kojarzy się z zetkami, czyli zombi. Chodzi o serial "Z Nation". Był puszczany i w polskiej kablówce, nie pamiętam kto dokładnie go emitował. Znaczenie symboliczne dla Rosjan nie jest czytelne dla naszej kultury cywilizacji łacińskiej - link
Rosjanie mają własną cywilizację rosyjskiego świata.
Ja się tu w pełni zgadzam z @RobKoz jeśli chodzi o brak szkieł pod apsc RF
Niestety do filmu R7 ma jeszcze inną wadę, a mianowiecie jak mówią duży rolling shutter, 29ms. Ciekawe kiedy będzie test R7 na portalu.
Jeśli ten zapowiadany Z8 - to będzie taki odpowiednik starego, wciąż dobrego D700 - he, he to zobaczymy znaczny spadek udziałów innych producentów ML.
To takie moje marzenie - Z9 z obciętym gripem - czyli coś co zmiecie A1 w kategorii małych, poręcznych aparatów do schowania do kieszeni.
@baron13
Nie stosujesz blendy ? A są różne, złote, srebrne, białe.
@filemon_se
"Jeśli ten zapowiadany Z8 - to będzie taki odpowiednik starego, wciąż dobrego D700 - he, he to zobaczymy znaczny spadek udziałów innych producentów ML."
Taa, jasne... Niektórzy to naprawdę żyją w innym świecie i myślą, że jedna puszka (zwłaszcza że żadna przełomowa) jest w stanie poważnie zmienić strukturę rynku.
Zmyślona grafika, a tu już chętni w kolejce się ustawiają?
Oczywiście, 1 puszka we właściwym miejscu zmienia dużo, Japończycy o tym wiedzą. :D
@maksiczek: Jak widać :-)
link
Przez lata uzbierało się trochę takich akcesoriów. Kilka blend, parasolki, softboxy. Lampy począwszy jak widać, od Łucz M1 do Quadralite w różnych odmianach. W oświetleniu pomieszczeń bardzo przydaje się zwykła folia aluminiowa. Można umieścić lampę w jakimś kącie, gdzie nie mieści się żadna blenda, wetknąć folię i już mamy duże źródło rozproszonego świała.
@baron13
A narzekasz na brak światła.
@maksiczek: o ile faktycznie zajmujesz się fotografią :-) Jeśli, to wiesz, że raz pstrykamy w studio, czy w warunkach, które pozwalają na użycie oświetlenia, a znacznie częściej nie. W im większych ciemnościach możesz robić wystarczająco dobre zdjęcia, tym więcej możesz zrobić zdjęć dotąd nie robionych. Tak to działa. Inna sprawa, że generalnie fotografia przy której coś trzeba zrobić, zorganizować, przestawić dekoracje, przynieść i rozstawić blendę itd, jest coraz rzadszym zjawiskiem. Przy robieniu zdjęć w nocy trzeba np użyć statywu. Więc się robi coraz mniej zdjęć nocnych. tak to działa.
Robiłem zdjęcia w różnych warunkach oświetleniowych, ale ze światłem 1.4-1.8 dawałem radę i przy ISO 800, max 1200. Ale zawsze na Aps-c lub mniejszej matrycy. Przy FF można znacznie podnieść ISO. Statyw jest ok, ale do innych zdjęć. I w sumie lepiej jest mieć coraz lepsze ISO, niż opierać się na szkłach 1.2 i jaśniejszych, one będą droższe chyba, zwłaszcza z AF i raczej same stałki. Lubię stałki, bo dają ładniejszy obraz od zoomów, ale mi wystarczy światło 1.4-2.0, a resztę wolałbym uzupełnić lepszą matrycą i lepszym światłem, blendą, reflektorami na scenie, w hali sportowej, w sali, w kościele, na konferencji, w studio.