Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M - test aparatu

Canon EOS M
4 stycznia 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 81

1. Wstęp

Canon EOS M - Wstęp

Rynek bezlusterkowców rozwija się od jakiegoś czasu bardzo prężnie i coraz więcej firm stara się uszczknąć kawałek tego tortu dla siebie. Co ciekawe, najdłużej z wejściem w ten segment sprzętowy ociągał się jeden z większych graczy na rynku fotograficznym, czyli Canon. Kiedy na początku 2012 roku firma zaprezentowała światu aparat kompaktowy G1 X, wyposażony w wyjątkowo dużą matrycę, spekulowano nawet, czy nie jest to przypadkiem odpowiedź Canona na bezlusterkowce. Plotki na temat przyszłego bezlusterkowca tego producenta jednak nie ustawały i ostatecznie okazały się prawdą.

Rynek aparatów systemowych z wymienną optyką z jednej strony jest wciąż całkiem młody, ale z drugiej część firm już dobrze ugruntowało na nim swoją pozycję. Co więcej, pojawianie się nowych graczy powoduje, że rozgrywka i walka o klienta stają się coraz trudniejsze. Wejście w ten segment sprzętowy na tym etapie nie jest z pewnością łatwe, a w pewnym sensie nawet ryzykowne. Chcąc od samego początku wzbudzić zainteresowanie i przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców, warto mieć w zanadrzu przysłowiowego asa w rękawie. Z pewnością takim mocnym wejściem może się pochwalić firma Fujifilm, która zaczęła walkę w tym segmencie od najdroższego i najbardziej zaawansowanego modelu. Choć jej pierwszy bezlusterkowiec X-Pro1 nie jest aparatem bez wad, to jednak na tle ówczesnej oferty konkurencji w tym segmencie niewątpliwie się wyróżniał, a jego twórcom udało się wstrzelić w swego rodzaju niszę.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon EOS M - Wstęp

Trzeba przyznać, że w porównaniu do Fujifilm wejście Canona w segment bezlusterkowy wygląda zupełnie inaczej. Pytanie, czy firmie brakuje silnych kart, a w szczególności wspomnianego asa, czy może na razie ich nie ujawnia. Tak czy owak, EOS-a M trudno uznać za mocną kartę. Pozostawmy już jednak tę karcianą analogię na boku. Pierwszy bezlusterkowiec Canona to aparat typu „entry level”, zatem trudno oczekiwać, że oferowane przez niego możliwości i rozwiązania spełnią wymagania zaawansowanych użytkowników. W bitwie o klienta nie będzie musiał konkurować z najbardziej zaawansowanymi aparatami, jak np. X-Pro1, OM-D czy NEX-7. Wydaje się zatem, że Canon postanowił powalczyć na początek o pozycję w tym najniższym segmencie bezlusterkowców. Bezpośrednią konkurencją dla EOS-a M będą więc takie aparaty jak chociażby: Olympus E-PM2, Panasonic GF5, Sony NEX-F3, czy Samsung NX1000.

Co może zaoferować Canon EOS M przeciętnemu amatorowi? Czy na tle innych prostych bezlusterkowców wypadnie korzystnie? Czy znana z lustrzanek Canona, 18-megapikselowa matryca, którą w nim zastosowano będzie w stanie nas jeszcze czymś zaskoczyć? To tylko część z pytań, na które postaramy się znaleźć odpowiedzi w kolejnych rozdziałach testu.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat do testów wypożyczył sklep internetowy:

Canon EOS M - Wstęp


Porównanie specyfikacji aparatu Canon EOS M z bezlusterkowcami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS M
Data premiery 2012-07-23
Liczba pikseli 18 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3888 x 2592 (mRAW)
• 3456 x 2304 (JPEG)
• 2592 x 1728 (sRAW, JPEG)
• 1920 x 1280 (JPEG)
• 720x480 (JPEG)
• 4608 x 3456 (4:3, JPEG)
• 5184 x 2912 (16:9, JPEG)
• 3456 x 3456 (1:1, JPEG)
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 4:3, 16:9 i 1:1
Rozdzielczość matrycy 22.3 x 14.9 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 18.5 Mpix,
mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu DIGIC 5
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: MOV MPEG-4 (AVC/H.264)
• Dźwięk liniowy PCM stereo
Zakres ISO Auto (ISO 100-6400), 100-12800 ISO w skoku co 1 EV,
25600 ISO (tryb rozszerzony)
Migawka Migawka z elektroniczną pierwszą kurtyną i mechaniczną drugą kurtyną
30s - 1/4000s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF-M,
poprzez adapter EF-EOS M z bagnetem Canon EF i EF-S
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (HD 16:9 1080p) z szybkością 29.97, 25,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 29.97 lub 25 kl./s,
Maks. czas trwania 29 min 59 s; maks. rozmiar pliku 4 GB.
Wbudowany mikrofon stereo.
AF jak w trybie fotografowania (wykrywanie twarzy z funkcją śledzenia AF, FlexiZone wielostrefowy, FlexiZone pojedynczy) w tym ciągły tryb AF
Możliwość ręcznej ekspozycji
Możliwość ręcznej regulacji poziomu nagrywania
Ogniskowanie Hybrydowy system AF wykorzystujący zarówno detekcję fazową jak i detekcję kontrastu TTL-CT-SIR lub MF. Piksele detekcji fazy wbudowane w matrycę.
• Możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF z 31 dostępnych punktów AF,
• Wybór punktów AF: wykrywanie twarzy z funkcją śledzenia AF, FlexiZone wielostrefowy (31 stref, AF na strefie wskazanej dotykiem), FlexiZone pojedynczy
• Tryby AF: One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo (ciągły), Tryb Manualny (MF), AF + MF
• Zakres detekcji: od 1 do 18 EV (ISO 100),
• Asysta AF: dioda LED
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• matrycowy,
• centralnie ważony uśredniony,
• skupiony (ok 11 % kadru)
• punktowy (ok 2.8 % kadru)
Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 22 mm, f/2, ISO100)
Ostrość od w zależności od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Świt i zachód Słońca, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własny wg wzorca,
• Korekcja balansu bieli (w 2 skalach: niebieski/bursztynowy +/-9, purpurowy/zielony +/-9)
• Bracketing balansu bieli, 3 zdjęcia
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 3 EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV,
• Bracketing: +/- 2EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV, 3 klatki
• Tryb priorytetu jasnych partii obrazu
• Automatyczny optymalizator jasności (4 ustawienia)
Programy Auto, Program AE P, Priorytet migawki Tv, Priorytet przysłony Av, Manualny M, Film, Kreatywne auto (CA),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Nocny portret, Nocne zdjęcia bez statywu, Pod światło HDR
• Style obrazu: auto, standardowy, portret, krajobraz, neutralny, wierny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3)
• Filtry kreatywne (artystyczny uwydatniony, akwarela, czarno-biały ziarnisty, rozmycie ostrości, aparat-zabawka, efekt miniatury, rybie oko)
Zdjęcia seryjne Szybkość 4.3 kl./s (w trybie One Shot), maksymalnie 15 zdjęć w formacie JPEG Large/Fine (17 zdjęć z kartą pamięci zgodną z UHS-I) lub 6 zdjęć w formacie RAW lub 3 zdjęcia w formacie RAW + JPEG
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Synchronizacja X-sync 1/200s
• Zgodność z zewnętrznymi lampami błyskowymi: E-TTL II z lampami błyskowymi Speedlite z serii EX.
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s,10 s + zdalne, 10 s + seria zdjęć 2–10
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilne z UHS-I i Eye-Fi
LCD Stały, 3.0 calowy, dotykowy, kolorowy TFT Clear View II LCD, 1 040 000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100%, kąt patrzenia 170 stopni w pionie i poziomie
Jasność regulowana w 7 poziomach
Wizjer brak
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / Wyjście wideo (PAL/ NTSC), wyjście mini HDMI typu C, gniazdo zewnętrznego mikrofonu stereo mini jack 3.5 mm
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota RC-6
• opcjonalnie moduł GPS GP-E2
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E12 (wydajność ok. 230 zdjęć przy 23 stopniach Celsjusza)
• opcjonalnie zasilacz prądu stałego: ACK-E12
Akcesoria Akumulator LP-E12, ładowarka LC-E12, pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• ImageBrowser EX
• Digital Photo Professional
• PhotoStitch,
• EOS Utility (w tym program Remote Capture),
• Picture Style Editor
Waga 262 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 298 g (z akumulatorem i kartą)
Wymiary 108.6 x 66.5 x 32.3 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB,
25 wersji językowych menu w tym polskie,
Dostępny w kolorach: czarnym, białym, czerwonym i srebrnym.
Redukcja zakłóceń przy wysokiej czułości ISO (4 ustawienia) i przy długim naświetlaniu.
Automatyczna korekcja jasności brzegów obiektywu i aberracji chromatycznej
Materiał korpusu: stal nierdzewna, stop magnezu i żywica poliwęglanowa z włóknem szklanym


Poprzedni rozdział