Pentax K-5 IIs - test aparatu
8. Zakres tonalny

Maksymalny rezultat dla natywnej czułości (ISO 100) oraz najwyższej jakości zdjęć jest taki sam jak w K-5 II (7.6 EV). Generalnie, wykresy zakresu tonalnego dla obydwu Pentaksów są bardzo do siebie podobne. Ewentualne różnice są niewielkie i sięgają dziesiątych części EV na korzyść K-5 II. Jeśli chodzi o porównanie do produktów konkurencji wyposażonych w matrycę formatu APS-C, tylko Nikon D5100 mógł się pochwalić tak dobrymi wynikami. Zaprezentowane w zeszłym roku Pentaksy K-30 oraz K-01 nie ustępują wiele swojemu „starszemu bratu” – ogólnie w kategorii zakresu tonalnego produkty tej firmy przodują wśród aparatów pozostałych producentów.
Przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1 zaobserwowany wynik to 11.4 EV dla ISO 100, co jest również świetnym rezultatem.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 80 |
|
|||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
| 51200 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 80 |
|
|||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
| 51200 |
|
|||
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po rozjaśnieniu obrazu z obu Pentaksów przy ISO 100 ilość wydobytych szczegółów jest większa niż w Nikonie. Stosunkowo niewielka ilość kolorowego szumu występuje we wszystkich trzech modelach, jednak wydaje się, że jego poziom jest najniższy w K-5 IIs. Przy ISO 1600 zakłócenia obrazu w porównywanych aparatach mocno dają się we znaki, aczkolwiek detale fotografowanej scenki są wciąż widoczne. Nietrudno również zauważyć, że obraz z Nikona jest znacznie ciemniejszy niż z obu Pentaksów.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku wszystkich aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.