Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-3N - test aparatu

6 maja 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 50

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla NEX-3N prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Dla kryterium SNR=10 Sony NEX-3N osiąga maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 6.3 EV. Jest to całkiem niezły wynik, zwłaszcza że dotyczy ISO 200. Co więcej jest on minimalnie lepszy niż w przypadku modelu NEX-F3 (6.1 EV) i porównywalny z tym jaki zanotował Olympus E-PM2 (również dla ISO 200). W tym przypadku Sony NEX-3N wypada także bardzo podobnie jak EOS M (6.2 EV), aczkolwiek w bezlusterkowcu Canona najlepszy wynik dotyczy ISO 100.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu na maksymalne wyniki testowanego NEX-a również trudno narzekać. Dla SNR na poziomie 4, 2 i 1, przy ISO 200 notuje najwyższy zakres tonalny odpowiednio 8.5 EV, 10 EV i 11.4 EV. Wypada zatem minimalnie lepiej niż E-PM2, a w stosunku do EOS-a M jego przewaga jest nawet wyraźniejsza. W porównaniu do modelu NEX-F3 nie widać dużego zysku. Jedynie przy SNR=1 testowany NEX wypada o ponad 0.5 EV lepiej niż F3.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony NEX-3N - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Z rozjaśnianiem ciemnych partii obrazu bezlusterkowiec Sony poradził sobie lepiej niż Olympus E-PM2. Przy ISO 200 udało się w 3N wydobyć całkiem sporo szczegółów obrazu, mimo że na oryginalnym zdjęciu praktycznie niczego nie widać. Przy ISO 1600 widać co prawda jedynie zarysy szczegółów, ale i tak efekt końcowy wygląda lepiej niż w E-PM2.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku.

200 ISO
0 EV
−4 EV
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!