Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony NEX-3N - test aparatu

6 maja 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 50

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla NEX-3N prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Dla kryterium SNR=10 Sony NEX-3N osiąga maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 6.3 EV. Jest to całkiem niezły wynik, zwłaszcza że dotyczy ISO 200. Co więcej jest on minimalnie lepszy niż w przypadku modelu NEX-F3 (6.1 EV) i porównywalny z tym jaki zanotował Olympus E-PM2 (również dla ISO 200). W tym przypadku Sony NEX-3N wypada także bardzo podobnie jak EOS M (6.2 EV), aczkolwiek w bezlusterkowcu Canona najlepszy wynik dotyczy ISO 100.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu na maksymalne wyniki testowanego NEX-a również trudno narzekać. Dla SNR na poziomie 4, 2 i 1, przy ISO 200 notuje najwyższy zakres tonalny odpowiednio 8.5 EV, 10 EV i 11.4 EV. Wypada zatem minimalnie lepiej niż E-PM2, a w stosunku do EOS-a M jego przewaga jest nawet wyraźniejsza. W porównaniu do modelu NEX-F3 nie widać dużego zysku. Jedynie przy SNR=1 testowany NEX wypada o ponad 0.5 EV lepiej niż F3.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-3N - Zakres tonalny
16000 Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony NEX-3N - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny

Z rozjaśnianiem ciemnych partii obrazu bezlusterkowiec Sony poradził sobie lepiej niż Olympus E-PM2. Przy ISO 200 udało się w 3N wydobyć całkiem sporo szczegółów obrazu, mimo że na oryginalnym zdjęciu praktycznie niczego nie widać. Przy ISO 1600 widać co prawda jedynie zarysy szczegółów, ale i tak efekt końcowy wygląda lepiej niż w E-PM2.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku.

200 ISO
0 EV
−4 EV
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-3N
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny
E-PM2
Sony NEX-3N - Zakres tonalny Sony NEX-3N - Zakres tonalny