Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA 35 mm f/2.4 AL - test obiektywu

28 lutego 2011

5. Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna w testowanym obiektywie nie jest korygowana idealnie. Widać to na zdjęciach tablicy autofokusa w rozdziale 10. Obrazy zaogniskowe mają lekki odcień żółci, a przedogniskowe są zabarwione na czerwono-fioletowo.

Zagadkę niewielkiego przyrostu rozdzielczości na brzegu kadru wraz z przymykaniem przysłony, częściowo rozwiązuje poniższy wykres.

Pentax smc DA 35 mm f/2.4 AL - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Poprzeczna aberracja chromatyczna pokazuje bardzo wyraźny trend wzrostowy wraz ze wzrastającą wartością przysłony. To nie pozwala rozdzielczości wejść na takie poziomy, jakie mogłyby być osiągane, gdyby aberracja była korygowana idealnie.

Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że poprzeczna aberracja chromatyczna sama w sobie nie jest jakimś dużym problemem testowanego obiektywu. W okolicach maksymalnego otworu względnego jest ona znikoma i dopiero po mocnym przymknięciu podchodzi pod poziom średni. Tutaj Pentax zdecydowanie wygrywa pojedynek z Nikkorem 1.8/35, który pokazywał dużą aberrację poprzeczną na poziomie 0.13–0.17%.

Pentax smc DA 35 mm f/2.4 AL - Aberracja chromatyczna