Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S Micro 60 mm f/2.8G ED - test obiektywu

7 marca 2011

5. Aberracja chromatyczna

Niestety pomimo zastosowania niskodyspersyjnego szkła ED, obiektyw nie jest wolny ani od podłużnej, ani od poprzecznej aberracji chromatycznej. Podłużną wadę widać na zdjęciach tablicy do testowania autofokusa, zaprezentowanych w rozdziale 10. Patrząc na nie, można powiedzieć, że wada ta jest na poziomie średnim.

W podobnym tonie można wypowiadać się na temat poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg dla brzegu detektorów DX i FX jest zaprezentowany poniżej.

Nikon Nikkor AF-S Micro 60 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----


Kombinacja maksymalnego otworu względnego i brzegu mniejszej matrycy daje najwięcej powodów do narzekań, bo tam aberrację możemy próbować nazwać mianem dużej. Na szczęście, przymykanie przysłony bardzo pomaga w walce z tą wadą. Na f/4.0 jest ona już średnia, a po mocnym przymknięciu robi się nawet mała. Trochę lepiej wygląda sytuacja na brzegu pełnej klatki, bo tam aberracja chromatyczna nawet na maksymalnym otworze jest średnia.

W tej kategorii testowany obiektyw wypada trochę gorzej od poprzednika. Nowa, zwarta i nie zmieniająca swoich zewnętrznych gabarytów konstrukcja to jednak dużo wyższa poprzeczka i nawet elementy ze szkła niskodyspersyjnego nie zawsze wystarczają, aby zachowanie było idealne. Na szczęście, przebieg tej wady został dobrany tak, aby jak najmniej przeszkadzać w rzeczywistych zdjęciach. Chcąc używać obiektywu zgodnie z jego głównym przeznaczeniem, czyli do fotografii makro, najczęściej i tak mocno go przymkniemy, przez co aberracja nie da się nam we znaki. Jeśli wykorzystamy go do portretów wykonywanych w okolicach przysłony f/2.8, to bardzo często aberracje chromatyczne wypadną w obszarach nieostrości i rozmytego tła, a więc też nie będą mocno uciążliwe.

Nikon Nikkor AF-S Micro 60 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna