Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G6 - test aparatu

11 października 2013
Maciej Latałło Komentarze: 58

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Materiały, których użyto do wykonania korpusu G6, a także jakość ich spasowania nie dają żadnych powodów do narzekań. Wprawdzie w nowym Lumiksie nie znajdziemy szkieletu ze stopów lekkich ani uszczelnień, jednak konstrukcja sprawia wrażenie solidnej. Pod względem rozmiarów, G6 jest bardzo podobny do swojego poprzednika i można śmiało powiedzieć, że ma on optymalną wielkość jak na bezlusterkowca wyposażonego we wbudowany wizjer.

Zasilanie i gniazda



----- R E K L A M A -----

Panasonic G6 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 7.2 V i pojemności 1200 mAh. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi około 340 zdjęć. Podczas testu udało nam się wykonać ok. 500 zdjęć, w tym kilkanaście panoram i zdjęć HDR oraz nagrać ok. 30 krótkich filmów. Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym DMW-AC8 (wymagającym dodatkowego adaptera DMW-DCC8).

Komora baterii oraz slot kart SD (oraz SDHC i SDXC, także zgodnych z UHS-I) znajdują się na spodzie aparatu pod jedną plastikową klapką, wyposażoną w blokadę.


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z prawej strony aparatu, pod zaślepką umieszczone zostały trzy gniazda (odpowiednio od góry):

  • złącze wężyka spustowego,
  • wyjście mini-HDMI typu C,
  • wielofunkcyjne złącze USB.

Nad przyciskiem blokady bagnetu znajduje się wejście mikrofonowe, osłonięte gumową, dobrze przylegającą zaślepką.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przyciski

G6 wyposażono w podobny jak u poprzednika zestaw elementów sterujących. Ich układ jest również bardzo podobny, dołożono natomiast jeden przycisk. Mamy do dyspozycji aż siedem programowalnych guzików, przy czym dwa z nich zostały zrealizowane jako wirtualne – dostępne tylko na dotykowym wyświetlaczu. Omawianie funkcji przycisków i pokręteł zaczniemy jak zwykle od górnej części aparatu.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z prawej strony lampy błyskowej umieszczono kółko trybów pracy aparatu. Zawiera ono następujące pozycje:

  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C1,C2 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • Panorama – tryb automatycznej panoramy,
  • SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Czysty podświetlony, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny,
  • tryb filmu kreatywnego: Ekspresyjny, Retro, Dawne czasy, Wysoka tonacja, Niska tonacja, Sepia, Dynamiczne czarno-białe, Mocny obraz, Wysoka dynamika, Efekt krosowania, Efekt zabawki, Jasny i żywy efekt zabawki, Bleach bypass, Efekt miniatury, Miękka ostrość, Fantazja, Filtr gwiezdny, Obraz jednobarwny, Światło słoneczne.
Na górnej ściance znajdziemy również włącznik aparatu, spust migawki, dźwignię funkcji, przycisk inteligentnej automatyki oraz guzik start/stop dla zapisu wideo. Wspomniana dźwignia funkcji może służyć do zmiany ogniskowej (jeśli używamy obiektywu wyposażonego w silnik Power Zoom) lub zmiany wybranego parametru ekspozycji, co ustawiamy w menu aparatu. W trybie przeglądania natomiast pozwala na wygodne powiększanie i oddalanie zdjęć, a także włączanie widoku miniatur.

Przejdźmy teraz do omówienia tylnej części aparatu.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z lewej strony wizjera umieszczono guzik podnoszący lampę błyskową oraz przycisk Fn5/LVF, który domyślnie umożliwia przełączanie podglądu kadrowanego obrazu pomiędzy wyświetlaczem a wizjerem. Warto w tym miejscu dodać, że u podstawy wizera znajduje się czujnik, który automatycznie aktywuje wizjer po przyłożeniu do niego oka (ową opcję można zmienić w menu aparatu). Jeśli zechcemy przeprogramować dowolny przycisk Fn, mamy do dyspozycji szeroki wachlarz dostępnych opcji. Ich lista obejmuje następujące pozycje:

  • Wi-Fi,
  • Q. Menu,
  • Przeł. wizjer/wyświetlacz,
  • AF/AE LOCK,
  • Jednoprz. AE,
  • Dotykowy AE,
  • Podgląd,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Ustaw obszar ostrości,
  • Style zdjęć,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru,
  • i. dynamika,
  • i. rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Regulacja flesza,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Dźwignia funkcji,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Czułość,
  • Balans bieli,
  • Tryb AF,
  • Wybór operacji,
  • Przywróć domyślne.

Bezpośrednio przy celowniku znajduje się pokrętło regulacji dioptrażu. Po prawej stronie wizjera zlokalizowano dwa kolejne guziki: Fn1/Q.MENU oraz Fn2/AF/AE LOCK. Pierwszy z nich wywołuje menu podręczne aparatu, drugi natomiast odpowiada za blokadę ekspozycji/ostrości. W prawym górnym rogu tylnej ścianki odnajdziemy pokrętło sterujące. Niżej, natrafiamy na przycisk wejścia do trybu przeglądania zdjęć oraz guzik DISP, służący do zmiany sposobu wyświetlania obrazu (róznież w trybie przeglądania). Pod nimi umieszczono wybierak wielofunkcyjny, który oprócz funkcji nawigacyjnych obsługuje następujące funkcje:
  • górny – czułość ISO,
  • prawy – balans bieli,
  • lewy – tryb obszaru ustawiania ostrości,
  • dolny – tryb wyzwalania migawki.
W środku wybieraka znajduje się przycisk MENU/SET, który poza uruchamianiem menu służy również do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Na tylnej ściance aparatu znajdziemy jeszcze przycisk Fn3, który w trybie odtwarzania pozwala na kasowanie zdjęć, a w menu aparatu umożliwia cofnięcie się o jedną pozycję. Ostatnim do tej pory nie omówionym guzikiem jest Fn4, który domyślnie aktywuje tryb połączeń bezprzewodowych Wi-Fi.

Menu

Dostęp do menu głównego uzyskujemy przez naciśnięcie przycisku MENU/SET. Na ekranie pojawia się wtedy ekran zawierający 5 ikon odpowiadających pięciu kategoriom, na które podzielona została zawartość menu: nagrywanie, filmowanie, ustawienia własne, konfiguracja oraz odtwarzanie. Poniżej przedstawiamy pozycje zawarte w poszczególnych kategoriach.

Menu Nagrywanie:

Zakładka nagrywanie podzielona jest na 7 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L (16M), M (8M) lub S (4M),
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Inteligentna dynamika (AUTO, HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • HDR (ON, OFF, SET),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia poklatkowe,
  • Animacja poklatkowa,
  • Ustawienia zdjęć panoramicznych,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Ustawienie górnej granicy automatycznego poziomu czułości ISO,
  • Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia (korekcja winietowania),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu,
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia,
  • Zalecany filtr – włączanie informacji o zalecanych przez aparat efektach.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu film:

Zakładka film podzielona jest na 4 strony. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Tryb filmowania (AVCHD lub MP4),
  • Jakość obrazu,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Inteligentna dynamika,
  • Podświetlenie nagrywania („zebra”),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy,
  • Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50),
  • Cicha obsługa,
  • Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Specjalny mikrofon,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, AUTO).

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień własnych:

Zakładka ustawień własnych podzielona jest na 8 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2–1, C2–2, C2–3,
  • Rola przycisku AE/AF LOCK,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE po zwolnieniu przycisku (ON/OFF),
  • AF z migawką (ON/OFF) – ustawienie włączania AF po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
  • Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • AF przy aktywacji czujnika oczu (ON/OFF),
  • Czas precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Bezp. obsz. ostr. – powiększanie obszaru ostrzenia za pomocą przycisków kursora,
  • Priorytet ostrości (ON/OFF) – w pozycji ON nie można zrobić zdjęcia przed potwierdzeniem ustawienia ostrości,
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Tarcza – wyświetlanie przewodnika użytkownika podczas obracania koła trybów aparatu,
  • Wyświetlanie wizjer – ustawienia wyświetlania obrazu w wizjerze,
  • Styl wyświetlania – dla ekranu LCD,
  • Wyśw. inf. o wyświetl. – pozwala wyświetlić ekran informacyjny zapisu,
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wybór sposobu wyświetlania pozostałej pamięci: liczba zdjęć lub długość filmu,
  • Czas autopodglądu,
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym (Fn1–Fn7),
  • Rola dźwigni funkcji (AUTO, ZOOM, EXP),
  • Wybór trybu działania Q.MENU (zaprogramowane, własne),
  • Wybór sposobu działania przycisku iA (pojedyncze wciśnięcie, przytrzymanie),
  • Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
  • Ob. duży zoom,
  • Czujnik oczu (ON/OFF oraz ustawienie jego czułości),
  • Automatyczne wyłączenie samowyzwalacza (przy kolejnym włączeniu aparatu),
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przew. menu (wyświetla menu trybu po przełączeniu pokrętła trybu),
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji:

Zakładka konfiguracji podzielona jest na 5 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Wi-Fi,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Ustawienie poziomu głośności,
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i koloru obrazu,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
  • Funkcja „VIERA Link”,
  • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Wyświetlanie informacji o opcjach w menu,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Odświeżanie mapy bad pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

Zakładka odtwarzanie podzielona jest na 4 strony. Ustawiamy w niej następujące parametry:

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Retusz usuwający,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Rejestracja poklatkowa,
  • Wideo poklatkowe,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Automatyczne obracanie zdjęć w orientacji pionowej na wyświetlaczu,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
  • Potwierdzenie usunięcia.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Q Menu

Przycisk oznaczony symbolem Fn1/Q.MENU otwiera tzw. szybkie menu. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika.

Elementy które można wyświetlać w menu funkcyjnym są następujące:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia zdjęć,
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Tryb ostrości,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Lampa błyskowa,
  • Kompensacja siły błysku,
  • Dodatkowa telekonwersja,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienia filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Obszar nagrywania,
  • Dźwignia funkcji,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli,
  • Tryb AF,
  • Tryb migawki.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacz


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wyświetlacz zastosowany w G6 to 3-calowy ekran LCD, o rozdzielczości wynoszącej 1 036 000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast oraz kolorystykę wyświetlanych na nim obrazów. Kolejna pozycja w menu konfiguracji służy do ustawiania intensywności podświetlenia ekranu.

Podobnie jak w GH3 i G5, wyświetlacz umieszczono na obrotowym przegubie. Umożliwia on zmianę położenia ekranu – odchylenia o ok. 170 stopni oraz obrotu o ok. 270 stopni. Ów przegub zlokalizowano po lewej stronie monitora, co nie powoduje problemów z manewrowaniem wyświetlaczem nawet po zamocowaniu aparatu na statywie.

Obraz prezentowany na ekranie jest wyrazisty i czytelny. Nie mamy zastrzeżeń do jego jakości. Ze względu na brak skutecznych powłok antyrefleksyjnych, przy silnym oświetleniu zewnętrznym obserwujemy odbicia otoczenia. Wspomniana wyżej możliwość wzmocnienia podświetlenia LCD nieco poprawia sytuację.

Ekran w G6 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że w testowanym modelu mamy możliwość operowania nim praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy zmieniać parametry, oraz nawigować po nim. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać (choć wygodniej i szybciej używa się do tego celu dźwigni funkcyjnej). Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu pojemnościowego typu wyświetlacza. Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu.

Nawigowanie i obsługa aparatu przy pomocy dotyku działa płynnie, tym samym nie daje powodów do narzekań. Podobną funkcjonalność oferują inne bezlusterkowce Panasonika, np. GF6 i GH3.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD. Przekręcenie pierścienia ostrości w trybie MF, automatycznie aktywuje powiększenie obrazu. W menu aparatu możemy włączyć jeden z trzech zestawów linii pomocniczych oraz cyfrową poziomicę.


Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) i z poziomu kalendarza.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Tryb Wideo

Panasonic G6 posiada dość rozbudowany tryb wideo. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie filmu w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. Testowany bezlusterkowiec oferuje następujące tryby wideo:

  • Format AVCHD (format 16:9):
    • [PSH] 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
    • [FSH] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
    • [FPH] 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
    • [FPH] 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
    • [SH] 1280×720 / 50p (17 Mbps),
  • Format MP4:
    • [FHD] 1920×1080 / 50p (28 Mbps, format 16:9),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
    • [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9),
    • [VGA] 640×480 / 25p (4 Mbps , format 4:3).

Format MP4 50p narzuca nam limit długości klipu wynoszący 20 min 23 s, a MP4 25p – 27 min 11 s. W pozostałych przypadkach jest on równy 29 min 59 s. Podczas nagrywania tylna ścianka aparatu dość szybko się nagrzewa.

W dedykowanym trybie filmowania, mamy do dyspozycji tryby PASM, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od 160 do 3200 ISO) w trakcie rejestracji.

Testowany Panasonic pozwala nagrywać dźwięk stereo (Dolby Digital stereo w AVCHD oraz AAC stereo w MP4), a wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie obudowy. W menu odnajdziemy również możliwość redukcji szumu wiatru.

Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus oraz cyfrowy zoom o wartości 2x lub 4x.

Klipy filmowe można rejestrować z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w aparacie, z wyjątkiem ustawień „Miękka ostrość”, „Filtr gwiezdny” i „Światło słoneczne” (tylko w trybie Kreatywne sterowanie). Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).

Tak samo jak w zaawansowanym GH3, wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tą należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

  • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
  • przysłona,
  • czas naświetlania,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Podczas odwarzania filmów, na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.

Poniżej prezentujemy kilka przykładowych filmów nagranych w trakcie testowania aparatu. Klip nr 2 został nagrany przy użyciu obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8, natomiast pozostałe – G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. M.O.I.S. W filmie nr 11 wykorzystaliśmy najwyższą dostępną w trybie nagrywania czułość, czyli ISO 3200.


  • film 1 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 44.6 MB,
  • film 2 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 46.4 MB,
  • film 3 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 45.2 MB,
  • film 4 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 13.4 MB,
  • film 5 – AVCHD – 1920×1080 pix 24p, 49.2 MB,
  • film 6 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 22.8 MB,
  • film 7 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 25.9 MB,
  • film 8 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 26.3 MB, tryb: Dynamiczne czarno-białe,
  • film 9 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 21.5 MB, tryb: Efekt krosowania,
  • film 10 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 50.1 MB, tryb: Fantazja,
  • film 11 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 42.9 MB,
  • film 12 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 66.9 MB,
  • film 13 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 20.2 MB,
  • film 14 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 14.2 MB,
  • film 15 – MP4 – 640×480 pix 25p, 5 MB.


Wizjer

OLED-owy wizjer w Panasoniku G6 charakteryzuje się rozdzielczością 1 440 000 punktów, powiększeniem x1.4 oraz odległością punktu ocznego wynoszącą 17.5 mm. Wyświetlane są na nim te same informacje co na ekranie LCD i posiada 100% krycie. Jedną z zalet tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4, której dokonujemy przy pomocy pokrętła umieszczonego po lewej stronie celownika. Pod wizjerem znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.

Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo wysoka. W dobrych warunkach oświetleniowych nie ma mowy o jakimkolwiek smużeniu, czy zaszumieniu. Te niedogodności pojawiają się dopiero przy korzystaniu w niemal całkiem ciemnym otoczeniu.