Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-M1 - test aparatu

26 sierpnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 35

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla X-M1 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200, Fujifilm X-M1 notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.4 EV. W testach X-Pro1 i X-E1 uzyskaliśmy 6.6 EV, a zatem nieco więcej. Z kolei dla SNR=1 i natywnej czułości, X-M1 wypadł lepiej o ok. 0.8 EV. Pozostałe wyniki pokazują, że wszystkie trzy aparaty wyposażone w matrycę X-Trans CMOS prezentują zbliżony poziom zakresu tonalnego.

Warto także porównać osiągi przykładowych produktów konkurencji. NEX-5R może się pochwalić lepszym wynikiem dla SNR=10 i ISO 100, bowiem zanotował 6.7 EV. Ogólnie, dla wszystkich kryteriów jakości i do ISO 800 włącznie, aparat Sony uzyskuje lepsze rezultaty. Powyżej tej czułości jego przewaga zanika, a na podstawie wykresu widać, że krzywe utworzone z punktów pomiarowych dla poszczególnych SNR szybciej opadają do zera niż w X-M1. Przykładowo, dla najwyższej jakości zdjęć i maksymalnej czułości w bezlusterkowcu Fujifilm, mamy do dyspozycji 2.4 EV, natomiast w NEX-ie już tylko 1.3 EV. EOS M z kolei ustępuje zarówno X-M1, jak i NEX-5R w całym zakresie czułości i dla wszystkich SNR.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie za pomocą Olympusa E-P5.

Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
X-M1
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
E-P5
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-M1
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
E-P5
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 200, bezlusterkowiec Fujifilm ma pewną przewagę nad modelem E-P5. Przy ISO 1600 sytuacja się odwraca – szum na wycinkach z X-M1 jest mocniej widoczny. Warto jednak zaznaczyć, że w obu przypadkach różnice nie są drastyczne.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 200, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu porównywanych aparatach.

200 ISO
0 EV
−4 EV
X-M1
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
E-P5
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-M1
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny
E-P5
Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny Fujifilm X-M1 - Zakres tonalny