Fujifilm X-M1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło żarówki,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słoneczny dzień | Auto | 4.98 | 111.2 |
| Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.13 | 109.5 |
| Pochmurny dzień | Auto | 5.87 | 115.1 |
| Pochmurny dzień | Chmury | 4.38 | 112.1 |
| 3000K | Auto | 22.9 | 135.9 |
| 3000K | Żarówki | 8.63 | 105.8 |
| 5500K | Auto | 6.89 | 117.6 |
| Lampa błyskowa | Auto | 6.78 | 105.7 |
Pomiary wykonane zarówno w słoneczny jak i pochmurny dzień, dały stosunkowo nieduże błędy dC. Z kolei w świetle sztucznym musimy liczyć się z nieco słabszym odwzorowaniem kolorów. Skuteczność automatyki balansu bieli jest całkiem dobra, o ile nie fotografujemy w świetle żarowym. Wyniki pomiarów wskazują, że światło o temperaturze 3000K stanowi dla niej problem i znacznie lepiej skorzystać z odpowiedniego wzorca. Widać ponadto, że aparat ma lekką tendencję do przesycania barw. W większości testowych sytuacji nie powinna jednak stanowić problemu. Wyjątek stanowi ponownie światło żarowe, dla którego parametr S przyjmuje wartość sporo odbiegającą od wzorcowej.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.



























Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.