Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-QX10 - test aparatu

29 listopada 2013

5. Jakość obrazu JPEG

QX10 oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach:

  • dla proporcji 4:3
    • 4896 x 3672,
    • 2592 x 1944,
  • dla proporcji 16:9
    • 4896 x 2752,
    • 1920 x 1080
i formacie JPEG (EXIF, DPOF, DCF).

Kolorystyki zdjęć JPEG nie możemy w żaden sposób modyfikować, także niedostępna jest kontrola procesu odszumiania czy wyostrzania.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli

Sony QX10 umożliwia ustawianie balansu bieli (tylko w trybie P) przy użyciu następujących programów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: dzienne biała,
  • Świetlówka: światło dzienne.

Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.84 126.1
Słoneczny dzień Auto 5.45 125.1
Zacienienie Auto 25 150.7
Żarówki Żarówki 7.57 123
Żarówki Auto 7.38 122.6
Zachmurzenie Zachmurzenie 14.1 130.4
Zachmurzenie Auto 15.8 133.3
5500K Auto 6.86 133.4

Jak widać, QX10 dość dobrze przetwarza kolory podczas słonecznej pogody. Gdy tylko jednak znajdziemy się w cieniu czy też niebo zasnują chmury, błędy będą wyjątkowo duże, co jest wynikiem zabarwienia kadru na niebieski kolor. Co ciekawe, opisywany model stosunkowo dobrze radzi sobie przy świetle żarowym, gdzie automatyka daje mniejszy błąd od dedykowanej nastawy. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów - średnia wartość ze wszystkich pomiarów to 130%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Z uwagi na brak możliwości nie tylko kontrolowania czułości, ale także wizualizacji aktualnie wybranej przez aparat nastawy, musieliśmy podczas przeprowadzania tego testu odejść od stosowanej metodologii. Nadal jednak pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Tym, co wyróżnia zastosowaną procedurę, jest manipulacja oświetlaniem sceny oraz użytą wartością przysłony w taki sposób, by sprowokować aparat do użycia innej czułości. Ponieważ wyniki możemy ocenić dopiero po zgraniu zdjęć z karty do komputera, wymagane było wielokrotne powtarzanie wcześniej opisanej procedury. Innymi słowy praca przypominała zabawę w kotka i myszkę, a efekt możemy ocenić na poniższym wykresie.

Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG

Dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Nawet dla najwyższej wartości (ISO 800) uzyskane wyniki poniżej 1.5% pokazują, że aparat bardzo dobrze radzi sobie z szumem.

Poniżej przedstawiamy wycinki zarejestrowanej sceny testowej.

Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG

ISO 100
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 160
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 250
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 320
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 500
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 800
Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX10 - Jakość obrazu JPEG

Zwracają uwagę niestandardowe wartości czułości ISO. Niestety, to efekt braku możliwości kontrolowania tego parametru podczas wykonywania zdjęć testowych. Kolejną kwestią jest kolorystyka zdjęć: pomiędzy najniższą a najwyższą czułością różnice są spore. Wynika to wprost ze stosowanej techniki manipulacji światłem - zmniejszanie strumienia świetlnego tworzonego przez lampy żarowe prowadzi do coraz mocniejszego obniżania temperatury barwowej (żarnik staje się coraz bardziej czerwony).