Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Samsung NX2000 - test aparatu

12 grudnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 23

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna

Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów wynosi 128, czyli otrzymujemy 7-bitowy zapis danych. To dość dobry wyniki zapewniający wizualnie stosunkowo gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Dalsze zwiększanie czułości ISO powoduje dość znaczną degradację zakresu tonalnego (szczególnie przekroczenie progu ISO 400) aż do wartości 4.2 bita dla ISO 25600. Daje to nam około 18 przejść tonalnych.

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 5.8 EV, co jest dość słabym wynikiem. Przykładowo, dla analogicznych kryteriów, Sony A3000 uzyskał 7 EV. Biorąc pod uwagę SNR=1 (czyli niską jakość), rezultaty wyglądają bardziej zachęcająco. Dla ISO 100 zarejestrowaliśmy dynamikę na poziomie 12 EV, a to oznacza potencjalnie niezłe możliwości uzyskania informacji z ciemnych partii obrazu. Czy tak jest w rzeczywistości, przekonamy się w dalszej części tego rozdziału.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza 6 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
200
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
400
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
800
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
25600
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX2000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
NX2000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna

Rezultat wyciągania z cieni przy ISO 100 w NX2000 jest naprawdę niezły. Szum jest wprawdzie nieco silniejszy niż w D7000, jednak wciąż dostrzegamy sporo szczegółów. Zdjęcia wykonane na ISO 1600 nie pokazuje wyraźnej przewagi któregoś aparatu, bowiem w obrazie dominują zakłócenia.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX2000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
NX2000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna Samsung NX2000 - Zakres i dynamika tonalna