Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM1 - test aparatu

3 lutego 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 91

5. Balans bieli

Panasonic GM1 oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
  • Temperatura barwowa.

Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w osi B-A) od pozycji wyjściowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 7.84 111
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.52 110.8
Pochmurny dzień Auto 4.68 106
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.1 109
3000K Auto 21.2 131.4
3000K Żarówki 6.45 104.4
3000K 3000K 6.06 101.6
5500K Auto 6.37 118.6
5500K 5500K 6.08 118.2
Lampa błyskowa Auto 7.3 99.84
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 8.06 100.5

Do pracy balansu bieli w testowanym aparacie dużych zastrzeżeń mieć nie można, choć z drugiej strony wyniki GM1 w tej kategorii mogłyby być jednak lepsze. Co prawda w większości przypadków błąd koloru utrzymuje się na dość przyzwoitym poziomie, jednak model GX7 wypadł nieco lepiej w tej kategorii. W wypadku słonecznej pogody stosunkowo duży błąd może być spowodowany przez cieplejszą barwę światła słonecznego o tej porze roku. Nieźle sytuacja wygląda przy pochmurnej pogodzie, chociaż balans dedykowany powinien w takiej sytuacji dawać lepszy wynik. Automatyczny balans bieli w świetle żarowym tradycyjnie daje wysoki błąd koloru i zdjęcia o charakterystycznym ciepłym zabarwieniu. Zarówno ustawienie dedykowane jak i wybór odpowiedniej temperatury barwowej dają znacznie lepsze rezultaty w tym wypadku. Praca balansu bieli przy lampie błyskowej nie zachwyca. W tym świetle bowiem spodziewalibyśmy się błędów na poziomie niemal o połowę niższym. Z nasyceniem koloru w zależności od rodzaju światła bywa różnie. Można jednak zauważyć, że aparat ma raczej tendencję do przesycania. Jedynie przy świetle lampy błyskowej odchyłki od 100% są na minimalnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GM1 - Balans bieli