Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM1 - test aparatu

3 lutego 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 91

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GM1 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4592×3448
M (8M) 3232×2424
S (4M) 2272×704
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4592×3064
M (7M) 3232×2160
S (3,5M) 2272×1520
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4592×2594
M (6M) 3232×1824
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3424×3424
M (6M) 2416×2416
S (3M) 1712×1712

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.

----- R E K L A M A -----


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-P5 oraz Fujifilm X-M1. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.


JPEG-i w GM1 charakteryzują się dobrą jakością w dość szerokim zakresie czułości. Przy ISO 3200 sytuacja wciąż wygląda całkiem dobrze, a szum jest niemal niezauważalny. Warto zauważyć, że nie bez znaczenia jest w tym wypadku działające odszumianie (o którym więcej w następnym rozdziale). Choć w środku zakresu czułości nie wydaje się ono zbyt agresywne, to jednak przy wspomnianej czułości pewną minimalną degradację szczegółów obrazu daje się zauważyć. Przy ISO 6400 jakość obrazu zaczyna się wyraźniej pogarszać. Co prawda przy tej czułości zdjęcie nie wygląda jeszcze źle, a szum jest raczej umiarkowany, jednak zaczyna znikać coraz więcej szczegółów obrazu. Ta tendencja się utrzymuje w miarę zwiększania czułości, a przy maksymalnym ISO obraz wygląda słabo.

Porównanie GM1 do Olympusa E-P5 utrudnia nieco inny poziom wyostrzania przy minimalnym ustawieniu. Wyższe wyostrzanie w PEN-ie powoduje, że przy niskich czułościach na pierwszy rzut oka zdjęcia z tego aparatu wyglądają nieco lepiej niż z GM1. Przyglądając się jednak dokładnie wycinkom można zauważyć, że pod względem ilości widocznych szczegółów aparaty te wypadają podobnie. Dla najwyższych czułości, gdzie odszumianie działa najintensywniej, obrazy z GM1 i E-P5 pokazują podobną degradację detali.

Wśród porównywanych aparatów zdecydowanie najlepiej wypada Fujifilm X-M1. Jego przewaga jest szczególnie widoczna na najwyższych czułościach, gdzie mimo odszumiania wciąż wyraźnie widać detale, które w GM1 i E-P5 zostały utracone.


Wyostrzanie

W GM1 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GM1, ISO 200
wyostrzenie
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG

Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).


Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe


W testowanym Panasoniku, podobnie jak w modelu GX7 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć prawy przycisk kierunkowy. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach efekt miniatury, obraz jednobarwny oraz światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod przyciskiem funkcyjnym Fn1.

Minusem trybu „Kreatywne sterowanie” jest jego częściowo automatyczny charakter. Z podstawowych parametrów ekspozycji możemy na szczęście regulować przysłonę i kompensację ekspozycji. Za ustawianie czułości odpowiada jednak niestety aparat.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Rough
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Silky
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG


Modyfikacja zakresu tonalnego

W Panasoniku GM1 odnajdziemy dwie funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć: Inteligentna dynamika oraz HDR. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.

Inteligentna dynamika

Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacje z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne. W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z dostępnymi ustawieniami.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG

Funkcja HDR

Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR, przy poszczególnych ustawieniach.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Panasonic Lumix DMC-GM1 - Jakość obrazu JPEG