Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - test obiektywu

19 listopada 2012

6. Dystorsja


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W szerokokątnych obiektywach Mikro 4/3 konstruktorzy rezygnują z korygowania dystorsji już na samym starcie, wychodząc z założenia, że zostanie ona skorygowana przez oprogramowanie aparatu. Obiektyw będący odpowiednikiem pełnoklatkowych 35 mm nie daje jakiegoś wyjątkowo dużego kąta widzenia, nie jest więc trudny do skorygowania. Pełnoklatkowe 35tki, w naszych testach, pokazywały dystorsję beczkową na umiarkowanym poziomie w okolicach −1.5%. Z tym większym zaskoczeniem odebraliśmy to, co pokazuje Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 na plikach RAW, gdzie dystorsja nie jest korygowana przez oprogramowanie. Uzyskany przez nas wynik jest ogromny i wynosi aż −5.80%. Dla porównania, Voigtlander Nokton 17.5 mm f/0.95 Aspherical pokazywał dystorsję na poziomie −1.7%, klasyczny „naleśnik” Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/2.8 notował wynik −5.45%, a Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. dawał „beczkę” o wartości −3.66%. Jak widać, testowany model wypada tutaj najgorzej, przegrywając nawet z obiektywami znacznie od siebie mniejszymi.

Oczywiście po przejściu do plików JPEG, gdzie dystorsja jest korygowana przez oprogramowanie, wada ta maleje znacząco. Co ciekawe, nadal jesteśmy w stanie ją zauważyć, bo obraz charakteryzuje się zniekształceniami beczkowatymi, których wartość zmierzyliśmy na −0.85%.

Olympus E-PL1, JPEG
Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW
Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - Dystorsja