Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - test obiektywu

19 listopada 2012

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Testowany obiektyw nie ma jakichś poważnych problemów z komą. Jej wpływ daje się zauważyć w rogu detektora, na maksymalnym otworze względnym. Wada ta maleje znacznie po przymknięciu przysłony o 1 EV. Nie znika jednak całkowicie, bo dioda nawet na przysłonie f/2.5 wciąż wygląda jak malutka kreska.

Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Znacznie większym problemem jest astygmatyzm. To właśnie ta wada jest odpowiedzialna za to, że obiektyw nie osiąga wysokich wyników w kategorii rozdzielczości. Zwykle astygmatyzm przestaje dawać o sobie znać po przymknięciu przysłony o około 2 EV. Tutaj jest inaczej, bo wada ta jest widoczna nawet na przysłonie f/5.6. Średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniosła aż 21%, co uznajemy za wartość dużą i nie przynoszącą chwały testowanemu obiektywowi.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeśli chodzi o rozogniskowane obrazy diody, znów widzimy ciekawostkę, którą po raz pierwszy odnotowaliśmy w przypadku Olympusa 2.8/60 Macro. Nawet na maksymalnym otworze względnym, rozogniskowany obraz nie jest idealnie okrągły i widać na nim wpływ listków przysłony. Być może rzeczywiste światło obiektywu jest odrobinę lepsze niż deklarowane f/1.8 i przez to przysłona pojawia się w polu zawsze, bo nawet na f/1.8 odcina część nadwyżkowego światła.

Wygląd krążków nie jest idealny. Daje się zobaczyć trochę ekstremów lokalnych w rozkładzie światła, a w rogu kadru pojawiają się dodatkowo wyraźniejsze krawędzie. Na szczęście nie są to efekty dużego kalibru.

Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh