Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-LX100 - test aparatu

4 grudnia 2014

5. Jakość obrazu JPEG

LX100 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:

  • 4112×3088 (4:3),
  • 3088×3088 (1:1),
  • 4480×2520 (16:9),
  • 4272×2856 (3:2).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy oczywiście zapisać na karcie nie tylko w standardowej kolorystyce, ale też używając innych trybów koloru. Do dyspozycji mamy następujące profile (pozycja w menu „Styl zdj.”):
  • standard,
  • żywe barwy,
  • naturalny,
  • monochrom,
  • widok,
  • portret,
  • własny.
Powyższe profile możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, odszumiania, saturacji i odcienia. W trybie monochromatycznym zamiast kolorystyki dostępna jest opcja symulacji kolorowego filtru: żółtego, pomarańczowego, czerwonego i zielonego.

Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Ważnym elementem kontroli jakości obrazu JPEG jest manipulowaniem krzywą tonalną. W aparacie LX100 producent zaproponował możliwość wyboru paru predefiniowanych krzywych kontrastu, ale także oddał użytkownikowi mechanizm zgrubnego sterowania niezależnie dla jasnych jak i ciemnych partii obrazu.

Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Różnice w poziomie odszumiania można dostrzec bez problemu, gdy porówna się zdjęcia z krańcowych nastaw. Utrata szczegółów jest dość znaczna dla dwóch najwyższych czułości. Warto zauważyć, że nawet przy ISO 6400 zakłócenia są słabo widoczne dla neutralnej nastawy. To graniczna czułość, jeśli interesuje nas wysokiej jakości obraz. ISO 12800 wydaje się używalne jedynie przy docelowym tworzeniu niewielkich obrazów na potrzeby galerii internetowych. Jakość obrazu dla najwyższej czułości jest już tak silnie zdegradowana, że nie wydaje się ona użyteczna.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Nawet dla neutralnej nastawy widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest już spora. To znak, że by uzyskać optymalną jakość, powinniśmy wyostrzanie o jeden stopień obniżyć. Maksymalna nastawa tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.

Balans bieli

Aparat LX100 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy 1–4 (ustawienia według wzorca),
  • Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2500–10000 K) .
Gdy programujemy według wzorca lub podajemy wartość temperatury bezpośrednio, mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.47 110.4
Słoneczny dzień Auto 7.35 107.2
Zacienienie Zacienienie 14.1 117.8
Zacienienie Auto 18.6 127
Żarówki Żarówki 9.1 114.3
Żarówki Auto 9.2 114.6
Żarówki 3000K 6.1 107.9
Zachmurzenie Zachmurzenie 6.65 111.1
Zachmurzenie Auto 6.3 110.3
5500K Auto 8.56 122.5
5500K 5500K 7.77 119

Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, o ile nie fotografujemy scen w cieniu. Co ciekawe, przy oświetleniu żarowym zanotowany wynik nie różni się w zależności od wybrania dedykowanego trybu czy też automatyki, choć wartości błędu nie są duże, ustawienie wartości temperatury w Kelwinach spowoduje poprawne oddanie kolorystyki. Widać zatem, że aparat ma tendencje do cieplejszych odcieni kolorów.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, ze dla dwóch najniższych czułości aparat nie koryguje szumów. Silniejsza składowa niebieska jest korygowana dopiero po przekroczeniu ISO 200. Kolejnym progiem, gdzie włączają się dodatkowe procedury odszumiania, jest ISO 3200. W wartościach absolutnych szum nie powinien przeszkadzać nawet dla poziomu ISO 6400, gdzie osiąga wartość 1.5 %. To bardzo dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DMC-LX100 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej, możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 6400. Porównywalnym aparatom G1 X oraz RX100 III trudno dotrzymać Panasonikowi kroku. Dla wyższych czułości obraz choć pozbawiony kolorowych przebarwień traci znacząco na detaliczności. W skrócie: aparat LX100 bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem obrazu i stanowi silną konkurencję dla niejednej lustrzanki APS-C. Użytkownicy zdecydowanie powinni być zadowoleni z tego aparatu.