Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G7 X - test aparatu

23 grudnia 2014

5. Jakość obrazu JPEG

G7 X oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 5472×3648,
  • M1, czyli 4320×2880,
  • M2, czyli 2304×1536,
  • S, czyli 720×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Podane powyżej rozdzielczości tyczą się proporcji boków 3:2. Dostępne są też inne formaty: 4:3, 4:5, 16:9 i 1:1. Zdjęcia w formacie JPEG można zapisywać w jakości finenormal.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”. Mamy do wyboru opcje:

  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korekta błękitu,
  • korekta zieleni,
  • korekta czerwieni,
  • kolory własne.
Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5. Te nastawy nie są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW – w takim wypadku aparat wymusi użycie domyślnych wartości.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
−2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
ISO12800
Odszumianie
−2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Na przedstawionych wycinkach trudno dostrzec wyraźne różnice w redukcji zakłóceń dla poszczególnych nastaw tego parametru. Proces odszumiania jest na tyle silny, że nawet dla ustawienia „-2” utrata szczegółów jest stosunkowo duża, co wskazuje, że użyteczność wysokich czułości jest niewielka, szczególnie wtedy, gdy decydujemy się na silne przycinanie kadru.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Mimo już dość silnego wyostrzania plików JPEG, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale, możemy ten efekt dodatkowo wzmocnić, choć jak widać na zaprezentowanych wycinkach, zakres manewru jest stosunkowo niewielki. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nawet przy wyborze wartości +2 zdjęcia nie wyglądają na przeostrzone.

Balans bieli

Aparat G7 X umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • cień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca 1 i 2.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali. Definiowanie balansu wg wzorca jest banalnie proste – wystarczy przy wyborze WB wcisnąć klawisz DISP.

Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.96 115.6
Słoneczny dzień Auto 5.25 114.9
Zacienienie Zacienienie 3.94 115.8
Zacienienie Auto 7.48 117.5
Żarówki Żarówki 12.3 110.9
Żarówki Auto 8 118.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 4.91 118.6
Zachmurzenie Auto 4.9 117.2
5500K Auto 6.53 114.3

Szczególnie dobre zachowanie odnotować należy dla automatyki podczas pochmurnej pogody. Niska wartości błędu pokazuje, że aparat bardzo dobrze radzi sobie w takich sytuacjach, co w porównaniu do konkurencji jest wielkim plusem. Brak możliwości stosowania nastawy wg skali Kelvina powoduje, że kolorystyka w świetle żarowym będzie zawsze zakłócona, gdyż dedykowany tryb daje spory błąd. Jest on nieco wyższy od tego, jaki określiliśmy dla nastawy automatycznej.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG

Na pierwszy rzut oka można by stwierdzić, że krzywa rośnie równomiernie wraz ze zwiększaniem wartości ISO. Nie trzeba jednak bardzo wysilać wzroku, by odnotować załamania dla ISO 400 oraz 3200. W tych miejscach aparat najwyraźniej zmienia algorytmy odszumiania, gdyż nachylenie prostej jest odmienne, a także widać silniejszą korektę niebieskiej części widma. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu – dla żadnej z czułości nie przekracza on poziomu 1.5% – to świetny wynik!

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G7 X - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wycinki w zasadzie potwierdzają to, co widzieliśmy już na wykresie szumu – nawet na najwyższych czułościach zakłócenia są słabo widoczne. Na niskich czułościach także trudno dostrzec znaczące różnice między porównywanymi modelami aparatów, czyli Sony RX100 III oraz Panasonic LX 100. Przekroczenie ISO 800 pokazuje, że obraz z Canona jest czystszy, jednak wynika to z bardziej agresywnego odszumiania. Przy wysokich czułościach trudno stawać w szranki modelowi G7 X z produktem Panasonika, co nie jest szczególnie dziwne, jako że ten ostatni posiada większą matrycę o mniejszym zagęszczeniu pikseli.