Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony A7 II - test aparatu

9 lutego 2015
Maciej Latałło Komentarze: 120

5. Balans bieli

Sony Alpha A7 II oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Auto. podwodne,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).

Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.99 110.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.67 110.4
Pochmurny dzień Auto 4.64 107.1
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.2 108.1
3000K Auto 23.1 138
3000K Żarówki 8.19 108.3
3000K 3000K 6.37 106.8
5500K Auto 8.17 119
5500K 5500K 10.2 122.1

W Sony A7 II nie zauważamy większych problemów z działaniem balansu bielu, choć trzeba przyznać, że w większości przypadków wyniki można określić jako przeciętne. Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze w świetle naturalnym. Przy słonecznej pogodzie można by się spodziewać lepszego wyniku, ale należy dodać, że test przeprowadzaliśmy przy świetle słonecznym częściowo osłabionym przez wysokie chmury. Przy pochmurnej pogodzie jak widać automatyczny balans bieli poradził sobie nawet nieco lepiej niż przy ustawieniu dedykowanym.

Tradycyjnie już problemy z automatyką pojawiają się przy świetle żarowym. W tej sytuacji najlepiej skorzystać z trybu temperatury barwowej. Ustawienie dedykowane dla żarówek daje oczywiście wyraźnie mniejszy błąd koloru niż automatyka, jednak wciąż jest to dość wyraźna wartości.

W kwestii nasycenia koloru widać, że A7 II ma tendencję do przesycania. W większości przypadków nie jest ona może szczególnie duża, chociaż odchyłki od 100% bywają wyraźne.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Sony A7 II - Balans bieli Sony A7 II - Balans bieli