Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX100 IV - test aparatu

19 lutego 2016

5. Jakość obrazu JPEG

RX100 IV oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • dla formatu 3:2
    • L: 20M 5472×3648 pikseli,
    • M: 10M 3888×2592 pikseli,
    • S: 5.0M 2736×1824 pikseli,
  • dla formatu 16:9
    • L: 17M 5472×3080 pikseli,
    • M: 7.5M 3648×2056 pikseli,
    • S: 4.2M 2720×1528 pikseli,
  • dla formatu 4:3
    • L: 18M 4864×3648 pikseli,
    • M: 10M 3648×2736 pikseli,
    • S: 5.0M 2592×1944 pikseli,
    • VGA 640×480 pikseli,
  • dla formatu 1:1
    • L: 13M 3648×3648 pikseli,
    • M: 6.5M 2544×2544 pikseli,
    • S: 3.7M 1920×1920 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w rozdzielczościach podanych powyżej,
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • nocny widok,
  • jesienne liście,
  • czerń i biel,
  • sepia,
  • 6 nastaw użytkownika.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel” oraz „sepia”). Powyższe tryby nie są dostępne w trybach Auto, SCN, przy aktywnym profilu lub efekcie wizualnym.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

Różnice w poziomie odszumiania można dostrzec bez problemu, porównując zdjęcia z krańcowych nastaw. Utrata szczegółów jest dość znaczna, jednak musimy przyznać, że nawet na ISO 6400 zakłócenia są słabo widoczne dla neutralnej nastawy. W połączeniu z wyostrzaniem użytkownik może zatem spodziewać się obrazów stosunkowo dobrej jakości. Dla porównania dołączyliśmy też fotografie wykonane przy aktywnej funkcji wieloklatkowej redukcji szumów. Widzimy, że sprawuje się ona bardzo dobrze, musimy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy, fotografując mało dynamiczną scenę.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−3
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+3
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

Nawet dla neutralnej nastawy widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest już znaczna. Maksymalna nastawa tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.

Balans bieli

Aparat RX100 IV umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • auto,
  • światło dzienne,
  • w cieniu,
  • pochmurnie,
  • żarówka,
  • świetlówka: ciepła biała,
  • świetlówka: zimna biała,
  • świetlówka: dzienne biała,
  • świetlówka: światło dzienne,
  • lampa błyskowa,
  • temperatura koloru/filtr,
  • 3 niestandardowe (według wzorca),
  • programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.34 112.7
Słoneczny dzień Auto 7.43 110.6
Zacienienie Zacienienie 8.69 113.5
Zacienienie Auto 16.2 122.3
Zachmurzenie Zachmurzenie 8.2 112.6
Zachmurzenie Auto 7.26 110.3
Żarówki Żarówki 12.9 112.8
Żarówki Auto 20.1 129.2
Żarówki 3000K 6.12 108.4
5500K Auto 6.88 115.7
5500K 5500K 6.66 115

Jak widać, aparat stosunkowo dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem żarowym. Takie zachowanie jest typowe dla większości konstrukcji, należy zwrócić jednak uwagę na zachowanie automatyki w cieniu. Także tryb dedykowany dla światła żarowego nie sprawuje się idealnie, dla poprawnej kolorystyki musimy użyć nastawy w Kelwinach.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów – średnia odchyłka to 14%. Największe wartości aparat uzyskuje dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym oraz świetle 5500 K.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

W zakresie ISO 200–3200 obserwujemy wyrównane charakterystyki dla wszystkich składowych. Oznacza to, że aparat dokonuje korekcji niezależnie dla każdego z kolorów podstawowych. W tym zakresie wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Co ciekawe, dwie najwyższe czułości dały w pomiarze rezultat niewiele większy od tego, jaki uzyskaliśmy dla aparatu RX10 II.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX100 IV - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej, możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 3200. Powyżej niej zaczynają się już pojawiać kolorowe przebarwienia i ziarnista struktura szumu. Opisywany aparat zdecydowanie wygrywa z Canonem G9 X, który aplikuje bardzo silne odszumianie, przez co obraz pozbawiony jest detalu. Sony RX100 IV przy tej samej rozdzielczości matrycy daje dużo bardziej szczegółowe obrazy. Musimy jednak uznać, że najlepszy obraz aż do czułości ISO 12800 w tym porównaniu daje aparat Panasonic LX100, co pokazuje, że mniejsza gęstość pikseli dużo lepiej sprawuje się przy wyższych czułościach.