Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro2 - test aparatu

22 lutego 2016
Maciej Latałło Komentarze: 98

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000,
    • Średni (M) – 4240×2832,
    • Mały (S) – 3008×2000,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376,
    • Średni (M) – 4240×2384,
    • Mały (S) – 3008×1688,
  • proporcje obrazu 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000,
    • Średni (M) – 2832×2832,
    • Mały (S) – 2000×2000.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.
Provia/Standard
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Velvia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Astia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Classic Chrome
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Hi
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Std
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 200 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 100 ISO, a także H – 25600 lub 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Panasonic GX8 i Sony A6000.

Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że JPEG-i generowane przez nowy sensor charakteryzują się bardzo dobrą jakością. Satysfakcjonujące odwzorowanie szczegółów i relatywnie niski poziom szumu (nawet przy ISO 6400) można niewątpliwie kwalifikować do zalet testowanego aparatu. Obraz z Sony sprawia wrażenie ostrzejszego, jednak w sporej mierze jest to zasługa wyraźnego wyostrzania, jakiemu poddawane są JPEG-i z tego bezlusterkowca. Ogólnie rzecz biorąc, obrazy z X-Pro2 prezentują się lepiej niż u przedstawionej wyżej konkurencji. Pewną przewagę można także zauważyć w porównaniu do zdjęć z poprzednich układów X-Trans.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniach z okolic środka skali. Dają one przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone.

Filtry cyfrowe

Aparat X-Pro2 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Bez filtru
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczny ton
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Obraz miękki
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – czerwony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – pomarańczowy
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – żółty
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – zielony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – niebieski
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – fioletowy
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Efekt ziarnistości

X-Pro2 wyposażono również w funkcję dodawania zakłóceń, imitujących ziarno analogowej kliszy fotograficznej. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej.

Wyłączony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Efekt ziarnistości – słaby
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Efekt ziarnistości – silny
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800. Końcowy efekt jest naszym zdaniem dość subtelny i zdecydowanie lepsze efekty uzyska się, używając bracketingu ekspozycji z krokiem 1 EV.

DR100
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
DR200
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
DR400
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!