Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro2 - test aparatu

22 lutego 2016
Maciej Latałło Komentarze: 98

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Jego kształt nie przypomina przebiegu wykładniczego, bowiem obserwujemy kilka załamań. Ponadto dla większości czułości poszczególne składowe przyjmują bardzo podobne wartości. To oznacza, że mamy do czynienia z odszumianiem.

Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Fujifilm X-Pro2 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 i 25600.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie −4
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przy ustawieniu „–4” zdjęcia są już w istotnym stopniu odszumione. Trzeba jednak przyznać, że poziom „0” sprawdza się całkiem nieźle. Pewna ilość zakłóceń została zredukowana przy zachowaniu rozsądnej szczegółowości. Można zatem uznać, że to ustawienie powinno usatysfakcjonować większość fotografujących.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-Pro2 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Panasonic GX8 oraz Sony A6000. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Zdjęcia wykonane na niskich ISO charakteryzują się wysokim poziomem odtworzenia detali. Na podstawie zdjęć naszej scenki trudno dostrzec istotniejsze różnice pomiędzy A6000 i X-Pro2. Nieco słabiej wypadł natomiast GX8. Gdy porównamy zdjęcia na wysokich ISO, zestawione wyżej aparaty prezentują w miarę podobny stopień zaszumienia obrazu. Można się dopatrzeć niewielkiej przewagi X-Pro2, aczkolwiek wynika ona bardziej z przyjemniejszej dla oka (bardziej drobnoziarnistej) struktury szumu.

Warto przy okazji przypomnieć, że matryca X-Trans trzeciej generacji pozwala na zapis plików RAW w całym dostępnym zakresie czułości, także rozszerzonych.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO i nie dostrzegamy niepokojących załamań.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW

X-Pro2 wypada lepiej od Sony A6000 o nieco ponad 2/3 EV. W przypadku Panasonika GX8, przewaga aparatu Fujifilm wynosi ok. 0.5 EV. Widać zatem, że różnice pomiędzy rozpatrywanymi aparatami nie są bardzo znaczące.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-Pro2 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Crop Dark Frame Histogram
100 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Do ISO 6400 histogramy swoim kształtem przypominają rozkład Poissona, choć widoczne jest pewne zaburzenie. Spoglądając na poniższą tabelkę, nasze wątpliwości budzą bardzo porównywalne wartości odchylenia standardowego dla czułości ISO 400 i 800. To może oznaczać modyfikację surowych danych.

Do darków można mieć zastrzeżenia, bowiem na wysokich czułościach widoczna jest jasna plama po lewej stronie kadru. Co więcej, bez problemu można także dostrzec obszar wykorzystany na czujniki fazowe autofokusa.

Kwestię darków w X-Pro2 zbadaliśmy w późniejszym czasie nieco szerzej. Nasze obserwacje i wnioski opisaliśmy w osobnym artykule.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 1022.554 7.836
200 1022.541 8.413
400 1022.595 12.283
800 1015.249 12.641
1600 1007.666 21.564
3200 983.926 48.809
6400 954.943 78.976
12800 861.823 217.799
25600 755.894 485.118
51200 721.286 585.979


Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro2 - Szumy i jakość obrazu w RAW