O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Za nami kolejny tydzień, w którym na brak nowości nie mogliśmy narzekać. Najpierw Zeiss zaprezentował swoje akcesoria by potem pokazać nowe obiektywy. W międzyczasie Nikon ujawnił trzy kompakty, a na końcu Pentax zabłysnął nową lustrzanką, obiektywem i dwoma kompaktami. Czy plotki były równie obfite? Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Kiedy 1Ds Mark IV
Mówiąc szczerze już dawno pogubiłem się w plotkach mówiących o premierze Canona 1Ds Mark IV. Mówiło się o Photokinie, końcówce bieżącego roku, a także początku przyszłego. Tym razem dochodzą do nas głosy, że tę najbardziej zaawansowaną lustrzankę Canona zobaczymy dopiero pod koniec przyszłego roku, albo nawet na początku 2012 r. Na pocieszenie pozostaje plotka mówiąca, że najpierw Canon zaprezentuje 28-megapikselowego następcę 5D Mark II.
Nowa lampa
Nie ulega wątpliwości, że przed Photokiną Canon zaprezentuje jeszcze jakieś nowe produkty. Możliwe, iż jednym z nich będzie nowa lampa błyskowa.
Nowe kompakty
Wśród targowych nowości Canona mają się znaleźć także nowe kompakty. Mówi się, iż na przyszły tydzień producent przygotował premierę PowerShota G12, a także następcy SX20 IS.
Nikon
Nikon D7000 i obiektywy
Podobno Nikon nie odkrył jeszcze wszystkich kart i na 15 września br. przygotował kolejne nowości. Serwis Nikon Rumors stworzył ich listę wraz z domniemaną specyfikacją:-
Nikon D7000 (następca D90)
- wizjer o pokryciu 100% kadru,
- dwa sloty kart SD,
- korpus ze stopów magnezu,
- matryca CMOS 16.2 mpix,
- procesor Expeed 2,
- tryby wideo 1080 pikseli przy 24 kl/s i 720 pikseli przy 30 kl/s,
- możliwość zapisu 20-minutowych klipów wideo,
- możliwość zapisywania zdjęć w trybie wideo,
- AF w trybie wideo,
- wejście na mikrofon stereofoniczny,
- tryb seryjny 6 kl/s,
- wirtualny horyzont,
- przycisk dedykowany do trybu wideo i Live View,
- zakres czułości ISO 100–25600,
- 39 punktów AF,
- lampa błyskowa z wyzwalaniem bezprzewodowym,
- uszczelnienia jak w D300s,
- nowy system zasilania,
- cena 1199 USD za body,
- brak ruchomego ekranu LCD.
- powłoki nanokrystaliczne,
- soczewka asferyczna,
- 9-listkowa przysłona,
- cena ok. 1800 USD.
- 13 elementów w 9 grupach,
- 9-listkowa przysłona,
- cena ok. 6000 USD.
- zoom w zakresie 24–135 mm,
- zabezpieczenie przed przegrzaniem,
- cena ok. 300 USD.
Nikkor AF-S 35 mm f/1.4
Nikkor AF-S 200 mm f/2.0G IF-ED N VRII
Nikon Speedlight SB-700
Olympus
Olympus E-5
Nowa lustrzanka systemu Cztery Trzecie – Olympus E-5 oczekiwana jest już we wtorek 14 września. Nic więc dziwnego, że co rusz pojawia się na plotkarskich serwisach domniemana specyfikacja tegoż aparatu. Ostatnia z nich wygląda następująco:- matryca 12.3 Mpix,
- migawka o żywotności 150 tys. cykli,
- dwa sloty kart pamięci (CF+SD),
- minimalny czas migawki 1/8000 s,
- 3-calowy, ruchomy ekran LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów,
- Live View,
- wejście na mikrofon stereofoniczny,
- tryb seryjny 5 kl/s.
Panasonic
Nowości na Photokinie
Mówi się, że kolejne nowości od firmy Panasonic zostaną zaprezentowane 21 września podczas targów w Kolonii. Prawdopodobnie poznamy wówczas Lumiksa GH2 z 18-megapikselową matrycą, która będzie oferowała możliwość wykonywania zdjęć o różnej proporcji boków i efektywnej rozdzielczości 16 Mpix. Wraz z aparatem mamy poznać obiektyw 3D oraz 14 mm f/2.5 i zooma 100–300 mm.
Pentax
Pentax K-5
Skoro wiemy już jak będzie wyglądać lustrzanka Pentax K-5, to przyjrzyjmy się jej specyfikacji udostępnionej przez serwis K-rumors.com:- cena 1699 USD za samo body,
- magnezowy korpus z 80 uszczelnieniami,
- hartowane szkło na ekranach LCD,
- matryca 16.2 Mpix, 23.6×15.8 mm CMOS Exmor od Sony,
- wymiary: 131×97×73 mm,
- waga: 770 g,
- nowe algorytmy w systemie AF,
- 18-punktowy AF SAFOX IX+,
- ciągły i pojedynczy tryb AF,
- 4 własne tryby AF: auto, akcja, portret, noc,
- czułość ISO 200–12800 rozszerzalna do ISO 50–25600,
- tryby wideo 1920×1080, 1280×720, 640×480 przy 25 i 30 kl/s,
- tryby Av, Sv, Tv i M dostępne podczas kręcenia filmów,
- złącze na mikrofon stereofoniczny,
- wizjer pentapryzmatyczny z półprzeźroczystym LCD wyświetlającym punkty AF i siatkę,
- lampa błyskowa P-TTL o kącie błysku odpowiednim dla ogniskowej 28 mm,
- kompensacja błysku: od −2 EV do +1EV w skoku co 1/2 EV,
- gorąca stopka,
- synchronizacja błysku dla 1/180 s,
- bezprzewodowe wyzwalanie lamp błyskowych,
- tryb seryjny do 8 kl/s,
- złącza USB 2.0 i HDMI,
- dwa sloty kart SD/SDHC.
Samsung
Samsung NX100
O Samsungu NX100 pisaliśmy już kilka razy, jednak dopiero teraz wiemy dokładnie jak będzie wyglądał nowy bezlusterkowiec koreańskiego giganta. Serwis Photo Rumors opublikował bowiem zdjęcie aparatu, a także rysunki, które prawdopodobnie pochodzą z jego instrukcji.![]() Zdjęcie pochodzi z serwisu Photo Rumors |
![]() Zdjęcie pochodzi z serwisu Photo Rumors |
Sony
Firmware dla Sony NEX
Prawdopodobnie w najbliższych dniach firma Sony udostępni nowy firmware dla bezlusterkowców NEX. Oprogramowanie ma wzbogacić tryb wideo dostępny w aparatach, dzięki czemu będzie je można wykorzystać w jeszcze bardziej kreatywny sposób.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
sony nic nie wypuszcza w tym tygodniu ??? Bez jaj :)
@nazirus2411
Wypuszcza! Model K-5 w obudowie Pentaxa :)
jezeli pijesz do matrycy - to masz racje :):):)
Panasonic z matrycą m4/3 18MP - dziwne i zaskakujące.
Nikon to jak tajemniczy / Don Pedro / po trochu odkrywa swoje nowości ciekawe czym jeszcze zaskoczy i jakich faktycznych cen będzie można się spodziewać w efekcie końcowym za body D7000- bo zapowiada się dość ciekawie.
A ja obstawiam, ze Samyang wkrotce pokaze szklo tilt & shift :)))
Zobaczcie na nowy film na stronie Samyang PL z uzyciem ich szkiel- sa tam ujecia z tilt&shift, cos dlugosci ok 30-45mm jak na moje oko:))))
A także zapewne D7000 w obudowie Nikona. Ta sama matryca co K-5 zapewne.
18 punktowy af w k5? Ciekawe jak to rozwiąze problem symetryczności punktów na matówce - bedą dwa punkty srodkowe?
"Skoro wiemy już jak będzie wyglądać lustrzanka Pentax K-5..." ;-)
Hehehehe.... ehhhh żeby musieć linkować do strony, która z kolei opiera się na Was... ;-)
No, ale OK. Dzięki za plotki.
Jeśli rzeczywiście następca Nikona D90, czyli D700 będzie wyglądał tak genialnie jak się zapowiada, to ja jestem ciekaw jaki będzie następca Nikona D300s! W każdym razie D7000 już daje do myślenia.
Pozdrawiam!
swoja droga , chyba olimpus zostal troche z tylu , nawet durny pentax zapodal 16 mp a tu ....12 ....Bidnie jakos :)
12MP to jak na 4/3 maks. Przynajmniej na dzisiejszą i znaną nam technologię. Bardzo rozsądny ruch olympusa. Natomiast 18MP panasa powala.
efektywna 16 - czyli pewniw wszystkie nowosci od soniaka :)
Po za tym jak olimpus bedzie reklamowal nowe flagowe lustro ? Chyba zabrneli w slepa uliczke ;)
Jeżeli do tego 14/2.5 będzie kosztował do 800zł to będzie ciekawie (podobna cenę daje nowy 35/2.4 pentax). Podejrzewam jednak , że wyskoczą z cena ok. 2000 i będzie jak zwykle.
Jeżeli ta specyfikacja Nikona d7000 potwierdzi się to Canon ze swoim 60d zostanie daleko w tyle. Oczywiście wszystko zależy jeszcze od tego jak te puszki wypadną w testach, ale wszystko wskazuje na to że plastikowy 60d nie będzie miał praktycznie żadnych atutów w stosunku do magnezowego i uszczelnionego korpusu d7000.
Prtzecież ta nowa lustrzanka to na otarcie łez ludziom, którzy mają w optykę utopiony majątek. Taki ukłon do użytkowników. Nikt tego nie będzie specjalnie reklamował bo i nakład będzie pewnie niewielki.
Ha!!! właśnie pojawila się plotka na pentaxforums.com że 18 punktowy AF jest blagą - będzie 9cio punktowy Syfix IX+, ten sam co w 645D z super dokładnością w ciemności i małym kontraście.....
filorp co z tego , jak bedzie lepszy niz w k7 to i tak rewelacja :)
smiano sie z pentaxa ze umiera a tu prosze ... jest lepszy kandydat - olimpus sie obudzil i wypuscil flagowe lustro 12 mp i ma szybkoszczelnosc taka jak kr pentaxa :):):)
D7000 zapowiada się pysznie, teraz tylko czekać czy bądź co bądź plotki się potwierdzą. Szkoda jedynie, że nie ma w specyfikacji odchylanego ekranu, to przydatna rzecz.
A ja się zastanawiam, czy czterocyfrowe nazewnictwo następcy D90 nie sugeruje, że będzie stawiany niżej...
Coś czuję, że w następcy D90 śrubokręta i paru innych rzeczy ubędzie...
No, ale świat nie jest sprawiedliwy - Pentax rozwija linię lustrzanek w górę, Olympus też będzie musiał pokazać coś extra, wobec swojej matrycy, a równający po linii pochyłej w dół, Nikon i Canon i tak okażą się zwycięzcami.
A niech równają - tam zagryzie ich Sony, bez pomocy P czy O :)
@azimut
Jeśli specyfikacja D7000 się potwierdzi, to D300s będzie miał konkurencję;)
a to juz bylo?
link
Od ostatniej Photokiny Nikon i Canon zaprezentowal po 6 aparatow z sensorem APSC lub wiekszym,
Sony w tym czasie 16. Tak tylko pisze bo z nudow policzylem.
Ciekawe czemu C i N tak opieraja sie przezd wprowadzeniem HDR? Nie umieja czy jest jakis inny powod?
D7000 na szczescie z matryca 16.2 a nie z NEXa bo znow bylyby opoznienia. fajnie ze jest slot SD (nawet 2) ale szkoda ze zabieraja slot kart CF. Kazdy z nas ma zapas CFek wielu nawet w wersji Extreme czy Ultra nie do zajechania a do SD jakos nie mam zaufania.
Z cenami Photorumors zwykle trafial wiec za D7000 pewnie bedzie rzeczywiscie 1200$ czyli podobnie jak C60D i ta "Don Pedrowska" Alfa 750 co sie kiedys pewnie pokarze.
Fajnie by było jakby Pentax wyszedł z full frame, takim jak Sony A850 albo A900
Yura... z pewnością, dają nazwę d7000, jako amatorskiej lustrzanki i do tego cene około 4,2tys zł...
Następca D90 na pewno będzie miał silnik. Na pewno- tak powiedział Pan Japończyk od Nikona, w pierwszym kwartale tego roku, o ile dobrze pamiętam- gdy pytano o następce D90.
D7000 - za blisko D300s a cena za niska.. Ja bym np nie kupił ze względu na Slot SD i 16mpx na DX...
12mpx na Aps-c i DX to max. A najlepiej na full frame..
W ogóle ta specyfikacja D7000 troszkę nie realna.
A ja się pytam kto kupi plastikowy C 60d mając do wybory w tej samej cenie N d7000?
W sumie nieźle. Pentax droższy w plotkach od nikona o 500 dolarów i nie ma lamentów, że sobie znów strzelili w kolano. Petnax to taka stonoga z przestrzelonymi wszystkimi kolanami. Dobrze, że pojawił się jeden pierwiosnek o braku pełnej klatki, bo już zaczynałem wątpić czy na dobrej stronie jestem ;-)
"750 co sie kiedys pewnie pokarze." - kogo pokarze?
"do SD jakos nie mam zaufania" - a czemu to?
@Sorates - może zapędziłem się z oceną, ale patrzę z Perspektywy K-5 za 1700$
Albo w tej plotce co do Nikona jest coś nie tak z ceną, albo z parametrami.
albo za magicznym AF podczas filmowania i 100% kryciem, kryje się wizjer elektroniczny :P
Ta specyfikacja D7000 bardziej mi wygląda na pobożne życzenia użytkowników Nikona niż realną specyfikację, choć 1200$ to u nas jakieś 4000pln w sklepach więc wszystko możliwe.
To byłby chyba pierwszy przypadek u Nikona gdzie nowsza (możliwe że lepsza) matryca trafia do niższego modelu zanim trafi do wyższego...
Yura - może słusznie uznali że cztery szczebelki to za dużo i począwszy od d7000 połączą stare d90 i d300.
No i może warto dać tańszy korpus aby potem doić na drogich obiektywach. Dla mnie to ma ręce i nogi ;-)
"............."750 co sie kiedys pewnie pokarze." - kogo pokarze? .........."
No... Don Pedra chyba.
Euzebiusz | 2010-09-11 23:02:59"............. Dobrze, że pojawił się jeden pierwiosnek o braku pełnej klatki,........."
A mnie akurat dziwi jednak ze nikt z "malych" czyli P S i S nie wskakuje pelna klatka na "cenowe" pole zajete przez C7D i D300. Fajnie by tam "przewietrzyli" takia pelna klatka za 1800$. Przeciez niemoziliwe zeby nie dalo sie za ta cene wyprodukowac jakas "entry level FF".
Co do Olympusa E-5 to czy myslicie tak jak ja ze moglaby go uratowac matryca Foevon? Takie swietne szkla sa wrecz idealne na mala ale niebajerowska matryce. Skoro foevonovi nie udaje sie wyprodukowac nawet APSC (Matryca w Sigmie SD jest nawet mniejsza niz maluska APSC z Canona) wiec pewnie daloby sie ja zmniejszyc do rozmiarow 4/3. Pewnie nie byloby z tego wielkiego hitu ale pieknie zagospodarowana nisza.
Yura | 2010-09-11 23:11:53 "..........albo za magicznym AF podczas filmowania............"
Nie wspomnieli jaki to ma byc AF. Moze taki jak w C5D gdzie czas ustawienia ostroscie podczas filmowania nalezy mierzyc kalendarzem a nie zegarkiem.
@szum
marzenia link
"Przeciez niemoziliwe zeby nie dalo sie za ta cene wyprodukowac jakas "entry level FF"." - problem polega na tym czy faktycznie jest na to zapotrzebowanie. Ciekawe czy te dwadzieścia osób które lamentują na forach w ogóle by to kupiło czy to zwykłe trole są? A nawet gdyby to i tak jest ich za mało.
skydiver też widziałem ale mi to bardziej wygląda na efekt softu z puchy (jakiś nowy model coś takiego wprowadził chyba któryś z bezlusterkowców )niż z obiektywu TS , czyli może coś wypuszczą pod najiegoś NEX czy jak się one tam zwą , przypominam że D90 tez śmiga na SD , swoją droga bez najmniejszych problemów
E-5 ciekawy , i rozsądnie 12 mipx jak na 4/3.
Panas... 18mpix na 4/3 to krzyż na drogę , dobrze że Pentax się opamiętał i bierze matryce od Sony.
K-5 no no całkiem zamiesza
"Olympus E-5...domniemana specyfikacja tegoż aparatu
-Wejście na mikrofon stereofoniczny "
...to domniemują że co ? filmy będzie można kręcić ? czy pokaz slajdów z dźwiękiem będzie...na kółku nastaw ?
4/3 i 1920 x 1080HD...= pierwsza matryca której eee...2/3 podczas nagrywana filmu będzie się wygaszać...czy video też 4/3?
"Nikkor AF-S 200 mm f/2.0G IF-ED N VRII
Cena ok. 6000 USD"
o kurde. =o
kto im to będzie kupował za taką cenę?
DM: Nikoniarz który potrzebuje tego czegoś - wyjścia nie ma :D
@Michał Mayers - przecież GH-1 z podobną matrycą jest jednym z najlepszych (jeśli nie najlepszym) aparatów do filmowania, więc w czym problem?
Specyfikacja E-5 słabiutka. Taki aparat nie zrobiłby wrażenia 2 lata temu. Nie wiem co musiałby pokazać Olympus, żeby zapobiec śmierci systemu 4/3, która powoli staje się faktem. Prawdopodobnie to ostatni E-korpus. Obiektywów też już pewnie nie będzie.
basta niestety masz rację, ale może zawojują ceną?
To pewnie już ostatni produkt w tym systemie a szkoda, bo obiektywy zuiko były (są) rewelacyjne.
Ale co do plotek wokół penraxa k5 to zdecydowanie wylałbym tego nikona d7000, nie dość że tańszy to jeszcze oferuje wcale nie gorsze możliwości. No i sam system jednak bardziej dostępny dla Polaka :)
dude83, na razie to masz mieszaninę kilku 'przecieków' i kilku pobożnych życzeń, jak już to wszystko wyjdzie to się przekonamy co to warte i ile się ceni ;)
lotofag oczywiście.
Ale to są "plotki ploteczki" i możemy sobie poteoretyzować jak to będzie co?
Jeżeli Nikon D7000 ma być następcą D90, no to D400 chyba będzie FF, plus te amatorskie obiektywy pod pełną klatkę, które wcześniej pokazał Nikon - ciekawe.
nie sądzę, żeby pełnia Dx00 miała być fx, nie ma w tej plotce o D90 czegoś takiego, jak ergonomia, układ przycisków podobny do D300s...
niee... no mam nadzieję, że Nikon nie pokusi się o tak znaczne podniesienie następcy D90, kosztem usunięcia profesjonalnego korpusu DX, którym na pewno był i jest D300s, i jego następca... ^^
numeracja w Nikonie jest pochrzaniona i to ostro... w Canonie mają dużo łatwiej ^^
cyt:
"wizjer pentapryzmatyczny z półprzeźroczystym LCD"
Po polsku pisze się: półprzezroczystym.
Analfabeci...
Może to Samsung wypuści FF "dla ludu"
Anal...co?
Mnie się ten D7000 podoba bardzo, bardzo. I jeszcze bardziej. Jeśli to się potwierdzi... uszczelnienia, 6fps, iso 100, EXPEED 2 no i 100% pokrycia (czyli - jak dla mnie oczywiście - dość duża bolączka D90ki, nie twierdzę jednak, że to jakiś wielki problem)... i do tego ta cena, och!
a czy Canon nie moglby wypuscic pelnego lustra ok 12-14MP, ale za to z bardzo dobra dynamika? W cenie polowy tego co jest teraz za 5DII, czyli niech nowy kosztuje ok. 4 tys. zl
gamma oczywiście że by mógł.
Ale po co, skoro więcej osóbmyśli, że najważniejsza jest ilość Mpix.
A jakaś tam dynamika tonalna? O co w ogóle chodzi?
Czysty marketing. Niestety.
dude83 - osoby kupujące aparat za 4 tys. raczej nie myślą tylko o ilości pikseli...
@dude83 - Mylisz chyba, bo ktoś kupujący FF wie, czego chce i z czym się to je.
Canon chyba wciąż jeszcze nie dostrzegł, że wreszcie pojawiła się REALNA konkurencja, do tego znacznie mocniejsza finansowo. Czym to się skończy, zobaczymy, ale mam niestety (przykre) przeczucia, że z jednego duopolu przejdziemy w inny... bez zysku dla konsumentów.
septemberlicht, obie formy są poprawne - zarówno "przezroczysty", jak i "przeźroczysty". Odsyłam do słownika ortograficznego.
Przeciez jakis czas temu pojawila sie plotka o body Canona z podobna specyfikacja. Tyle, ze oczywiscie to bedzie odpowiedz na D3S, czyli polka wyzej niz 5D. Wyglada na to, ze w najblizszym czasie nie bedzie tanszej FF niz pierwszy 5D ;).
Specyfikacja Pentaxa K-5 mnie przeraża! Zapowiada się genialny aparat. Dziwi mnie tylko brak natywnego ISO 100.
Ta matryca nie ma natywnego ISO100, więc nie ma się czemu dziwić...
jaad75 - czyli D7000 będzie miał inną matrycę? Nie sądzę, chyba że podali od razu zakres rozszerzony... A pewnie tak jest.
A ja czekam na NEXT SX20 = SX30 i oby jak najszybciej przyjechał do mnie to zostaje photokina lub 600D :P
Croper Nikon już wielokrotnie to robił, więc sprawa jest jasna
@Croper - rozszerzenie ISO to kwestia programowa. Więc ta w Pentaksie może być zaprogramowana inaczej ...zapewne w sposób, którego nie tolerujemy ;)
Im bliżej do wtorku tym moje przeświadczenie bardziej graniczy z pewnością, że te specyfikacje kolejnego aparatu Olympusa to jedna wielka ściema i mydlenie oczu.
Zaczynam oczekiwać czegoś naprawdę bombowego.
@wulf
A co podejrzewasz, że wsadzili do niego APS-C? Bo nic innego bombowego od nowej lustrzanki olympusa raczej się nie oczekuje. Przeskoczenie małej matrycy byłoby bombowe. A tak to nie wiem.
Yura, nie masz racji. Gdyby tak było jak piszesz, nie byłoby potrzeby używania określeń natywny czy zakres rozszerzony. Tylko rozszerzenia są softwarowe. Weź np. rozszerzenie dolne na ISO 100 przy natywnym 200. Przy jego użyciu czas ekspozycji wzrasta 2-krotnie, a wiadomo, że ilość i jakość szumu zależą od czasu ekspozycji, temperatury otoczenia, konstrukcji matrycy oraz jej implementacji w danym korpusie. Softwarowe rozszerzenie dołu musi więc odszumić to ISO, tak żeby ziarno szumu nie było zauważalnie większe niż przy ISO 200. Nie każdemu to przeszkadza, ale mnie np. tak, ponieważ wolę odszumiać tak jak ja chcę a nie, żeby było automatem z artefaktami. To samo, tylko w większym stopniu, dotyczy rozszerzenia górnego.
Cedrys - a możesz pokazać jakieś zdjęcia na iso 100 przed odszumieniem a potem po odszumieniu wykonanym przez Ciebie? Może być na 200 iso. Chciałbym zrozumieć tę ideę. Bo jeszcze nie zdarzyło mi się odszumiać zdjęcia na tych czułościach. Chciałbym zobaczyć co tracę.
@cedrys - nie za bardzo chyba zrozumiałeś o czym ja napisałem :)
I w d7000 i w k-5 prawdopodobnie jest ta sama matryca o natywnym ISO 200-12600, gdzie Pentax rozszerza czułość do 50–25600 i o tym mówi, a Nikon rozszerza do 100-25600 tylko się do tego nie przyznaje...
Poza tym, żadne rozszerzenie nic nie musi :)
Rozszerzanie w dół np w Nikonie wygląda tak, że nic się nie dzieje np. w d90 czy d300 ISO 100 i ISO 200 to jedne i to samo ISO np 150 (nie mogę sprawdzić bo serwer dxomark przeciążony).
Nie wiem, czy próbkowanie danych z matrycy wygląda inaczej czy jakaś inna podwójna ekspozycja ze sczytywaniem tylko połowy danych, ale wątpię żeby to miało związek z jakimś dodatkowym odszumianiem.
A rozszerzanie w górę - całkiem inna sprawa. Jak naprawdę chcesz mieć czułość wyższą o 1 EV niż najwyższe natywne ISO, to wystarczy ujęcie na najwyższym natywnym ISO nie doświetlić o 1EV, a potem na kompie w rawerze zwiększyć ekspozycję o 1 EV - wtedy masz prawdziwe rozszerzone ISO.
A jeśli ustawisz sobie opcję rozszerzenia ISO w aparacie to najzwyczajniej zostaniesz okantowany, bo zamiast deklarowanego 1EV czułości więcej dostaniesz tylko 1/2, 1/3 EV więcej resztę zrobi soft - i w takim kantowaniu Nikon jest najlepszy, tylko że jakoś to akurat nie podpada pod kategorię "ale tego nie tolerujemy", a szkoda, bo jakby zrobić porównanie takiego rozszerzonego ISO przez "myk" z niedoświetleniem i takiego prosto z puszki, to rezultaty mogłyby być szokujące, no ale niestety dla dobra mitu wielkiej dwójki lepiej niczego nie zmieniać w procedurach testowych - wszak ojcowie rewolucji giną od własnych dzieci...
Euzebiusz,
Nie dam Ci skrzyni z rybami ale wędkę, żebyś sobie sam złapał. Zrób taki eksperyment: wykonaj na statywie dwa zdjęcia nocne, jedno na ISO 100 drugie na 200, bez włączonego postodszumiania (ślepej ekspozycji różnicowej). Dobierz takie zaciemnienie, żeby szum był widoczny na obu i porównaj. Jak wyciągniesz wnioski sam to już nie będziesz pisał takich tekstów. ISO 100 musisz mieć natywne, inaczej test nie ma sensu.
Szumy na 200 iso?! . Litości...
Cedrys - To znaczy, że mam jakiś ciemny kąt powiększać, rozjaśniać i pod lupą szukać różnic w szumie? Raczej mnie taka psychoza już nie dopadnie. Myślałem, że jesteś w stanie pokazać to na konkretnych zdjęciach. Zwykłych zdjęciach do oglądania (mogą być nocne).
Wybacz cedrys, ale kompletnie nie łapiesz o co chodzi. Nie ma tu nic do rzeczy odszumianie i wzrost szumu przy dwukrotnie dłuższym czasie naświetlania. W przypadku tradycyjnego podnoszenia czułości zwiększany jest gain matrycy (choć nie każda konstrukcja pracuje tu tak samo), natomiast czułości rozszerzane to nic innego, jak technika push iso, czyli niedoświetlenie zdjęcia poprzez krótszy czas naświetlania i zmiana krzywych, tak by wyciągnąć zdjęcie do prawidłowej jasności lub prześwietlanie go o działkę i software'owe obniżenie jasności. Tak więc w przypadku rozszerzania czułości w dół ilość szumu maleje, bo cienie sprowadzane są niżej, ale spada również DR w światłach.
Euzebiusz,
Jeśli potrafisz tylko osądzać na podstawie oglądania to ja Ci nic poradzę.
jaad75,
A nie sądzisz, że te i inne techniki znane i stosowane od dawna są bardzo łatwe do zaimplementowania w softwarze? To co oferują RAW-y dawno już nie jest tajemnicą. W czasach gdy dominowały silnie grzejące się matryce CCD stosowano inne techniki wyciągania szczegółów i nie było żadnych rozszerzeń ISO. Moce procesorów były słabe a algorytmy odszumiania prymitywne. Teraz oba te czynniki uległy znacznej poprawie ale wciąż skuteczne odszumianie jest czynnością wymagającą podania konkretnych parametrów a nie tylko przeciągania suwaczków w ulubione subiektywnie miejsce. W matrycach CMOS jest całkiem inna sytuacja a w konstrukcji Exmore jeszcze inna. Jednak jedna rzecz jest wspólna: elektronika nie znosi podwyższonej temperatury. Żadnym zabiegiem konstrukcyjnym nie powstrzymasz chaotycznych ruchów elektronów. Uważam, że uogólnienia rozciągające się na współcześnie produkowane aparaty cyfrowe i te, co do których mamy własne doświadczenia nie wnoszą wiele do dyskusji. Moja rada jest taka jak podałem Euzebiuszowi. Wziąć swój konkretny aparat, przypomnieć sobie jak to robią Optyczni i porównać. Trzeba jednak pamiętać o czynnikach zakłócających jak okienko skali odległości i inne nieszczelności. Nie należy używać LV, bo ten silnie grzeje matrycę, całkowicie wyłączyć display, żeby po ciemku nie powodował odblasków itd. Żeby nie wiem jak producent nie kombinował, będą różnice w widocznym szumie przy powiększeniu 100% pomiędzy ISO100 a 200, natywne czy nie. Matryce stabilizowane zawsze będą szumieć bardziej, bo są gorzej chłodzone, więc i wewnętrzne algorytmy odszumiające muszą być skuteczniejsze, żeby na zewnątrz było w miarę ok.
I korpus musi być czarny! Bo z całego eksperymentu nic nie wyjdzie! (cedrys genialny tekst, gratuluje ;) )
Matryca to nie wszystko esteem, zmiana na aps-c nic by nie dała. Poza tym nie każdy potrzebuje ISO 25600 i galarety z cmosa. Liczą się też inne funkcje, które zaraz wszyscy będą kopiować.
Nie ma co się czarować, prawda jest taka, że czułość w aparacie est tylko jedna - natywna, cała reszta to zwiększanie sztuczne czyli podnoszenie napięcia na matrycy, a wtedy matryca bardziej się grzeje i generuje większy szum.
Było to kiedyś fajnie opisane w jednym z numerów DFV.
Pozdrawiam :)
@cedrys - "te i inne techniki znane i stosowane od dawna są bardzo łatwe do zaimplementowania w softwarze?"
Strasznie się mylisz, bo PC czy Mac zawsze będą miały większą moc obliczeniową dla wykorzystywania jeszcze skuteczniejszych algorytmów, które przez gardło procesora w aparacie po prostu nie przejdą.
"To co oferują RAW-y dawno już nie jest tajemnicą" - kod DNA też dawno już nie jest tajemnicą, ale szczepionki na HIV, czy lekarstwa na raka ciągle nie widać...
"W czasach gdy dominowały silnie grzejące się matryce CCD stosowano inne techniki wyciągania szczegółów i nie było żadnych rozszerzeń ISO." - cedrys, pitolisz...
"Matryce stabilizowane zawsze będą szumieć bardziej, bo są gorzej chłodzone, więc i wewnętrzne algorytmy odszumiające muszą być skuteczniejsze, żeby na zewnątrz było w miarę ok" - tak, a cedrys wie to dlatego, że w szufladzie ma wzorzec zdjęcia bez szumów, które kiedy przyjdzie potrzeba zawsze wyciągnie i zadzwoni do centrali Sony, czy Pentaksa i powie "Panowie, macie na ISO 200 za wysokie szumy od 0,5 %! Natychmiast zwiększyć moc algorytmów!"
"postodszumiania (ślepej ekspozycji różnicowej)"
litości...........
cedrys | 2010-09-13 07:18:02 "...........Jednak jedna rzecz jest wspólna: elektronika nie znosi podwyższonej temperatury. ........"
Tu faktycznie pewna racja chyba jest - Krecilem film NEX-5 latem na zewnatrz. W pewnym momencie wyswietlil sie komunikat - z powodu przegrzania matrycy aparat zaraz sie wylaczy. Wylaczyl sie i dalo sie go wlaczyc po 15 minutach. Mam nadz ze w kamerze z tym czujnikiem bedzie lepsze chlodzenie - bo do zaglady brakowaloby takiego komunikatu w kosciele wczasie slubu ....
Jakbyś wyłączył stabilizację, nagrywanie trwałoby dłużej.
@cedrys - Ty próbujesz dyskutować wpływ drobiazgów (chyba, że masz na myśli bardzo długie czasy naświetlania), a ja mówie o głównym czynniku wpływającym na szum w przypadku rozszerzenia w dół. Jeśli jeśli teoretyczny szum, mieści się w dolnych 2EV DR sceny, to obniżenie jej jasności spowoduje clipping jego częsci do czerni i obniżenie dalszj części do poziomu 1EV, czyli bardzo głębokich cieni... Nastąpi więc drastyczne zmniejszenie widoczności szumów - QED.
Teoria o negatywnym wpływie stabilizacji na chłodzenie jest jeszcze bardziej naciągana - dzięki stabilizacji matryca ma wiecej miejsca wokół, więc weoretycznie powinna być właśnie lepiej chłodzona.
uzurpator,
Błagasz o litość, więc wyjaśniam.
W niektórych aparatach, nawet EL, istnieje funkcja, która redukuje szumy powstałe podczas długiej ekspozycji w ten sposób, że po zakończeniu właściwej ekspozycji aparat wykonuje następną przy zamkniętych migawkach (stąd ślepa), o takim samym czasie trwania. Następnie soft aparatu odejmuje szumy z obu ekspozycji traktując tą drugą jako tło (odjemną). Wynikły obraz jest bardzo efektywnie odszumiony. Spróbuj. Jak nie masz takiego aparatu to kup sobie, reklamy są na Optycznych.
jaad75,
Z pierwszą częścią Twojego posta się zgadzam, nieraz stosuję różne sztuczki, natomiast co do chłodzenia matrycy stabilizowanej to już całkowicie nie. Tak się składa, że w latach 80. serwisowałem sprzęt elektroniczny i mam dostatecznie dużo praktyki, aby wyrazić na ten temat swą opinię. Mimo że upłynęło tyle czasu nadal tranzystory mocy, tyrystory i procesory wytwarzające dużo ciepła odprowadzają je na radiator za pomocą pasty przewodzącej. Z radiatora ciepło odprowadzane jest przez konwekcję lub wentylator na zewnątrz. Do tej pory chyba się zgadzasz?
Matryca stabilizowana umieszczona jest na metalowej płytce jak na radiatorze i przekazuje ciepło do niej, ale ta nie może mieć już żadnych żeberek bo musi drgać, żeby stabilizować. Zatem jej masa jest ograniczona. Do tego dochodzi jeszcze zrzucanie kurzu z systemu filtrów. Porównaj K-7 i K-r. Zastosowano dwie różne metody, bo sprawa nie jest prosta. K-5 będzie modelem flagowym więc musi mieć lepiej, tzn. filtry muszą mieć własny napęd piezoelektryczny. Tu się nic nie może suwać, bo będzie tarcie. Amplituda drgań filtra jest mała, ale częstotliwość jest duża. Natomiast cały zespół drga wolno z dużą amplitudą, ale też nie może się suwać ani pływać na rtęci, bo rtęć jest zakazana. Nie wiem na czym się tacza, może na jakichś ceramicznych kulkach. Naokoło jest powietrze, brak jest konwekcji ciepła, nie ma wentylatora. Dlatego koledze kamera się wyłączyła. Może zespół lewituje magnetycznie, nie wiem, tak głęboko w tym nie siedzę.
"Tak się składa, że w latach 80. serwisowałem sprzęt elektroniczny i mam dostatecznie dużo praktyki" - to miłe. Nic więcej nie przychodzi mi do głowy.
Cedrys - czyli masz dobrze po czterdziestce a Twoją pasją jest oglądanie pod lupą szumów na 100 iso? Zazdroszczę młodości ducha ;-)
"Może zespół lewituje magnetycznie, nie wiem, tak głęboko w tym nie siedzę. "
Z moich doswiadczen z czyszczenia stabilizowanej matrycy (Pentax K200D) - wynika, ze moze tak byc. Ona sie ugina pod roznymi katami pod naciskiem i wraca na pozycje. Co ciekawe wydaje wtedy dzwieki podobne do pracy stabilizacji.
Dywagacje pod ploteczkami na optycznych... niesamowite...to lubie w tym portalu.
"Może zespół lewituje magnetycznie, nie wiem, tak głęboko w tym nie siedzę." - bo tak jest.
Kiedy aparat jest wyłączony matryca "lata sobie".
Przy włączeniu aparatu wszystkie "magnetyczne trzymajki" usztywniają matrycę, a stabilizacja polega na zmianie pola magnetycznego.
Stabilizacja matrycy Pentaxa rozwiązana jest nieco inaczej niż Sony (Minolty).
Z tego co wiem, technologia Pentaxa wymaga energii do utrzymania matrycy w pozycji spoczynkowej.
W systemie Anti-Shake wymyślonym przez Minoltę i dalej rozwijanym w Sony, układ stabilizacji nie pobiera energii w tej pozycji.
Trochę o tym tutaj: link
@Szabla - dokładnie tak.
link
Plus kilka zdań o Pentaksie: link
Szabla, dzięki.
Myślałem zbyt idealistycznie. Faktycznie jest tarcie, nie ma lewitacji ani magnetycznej ani ultradźwiękowej są tylko pędniki ultradźwiękowe, prowadnice i sprężyny dociskowe. Jest wariant dla a700 i a900, różnią się mocą, bo duża matryca jest ciężka. Jak będę miał czas przestudiuję dokładnie, z ciekawości.
Ten system z K100D z kolei jest na kulkach i napędzany jest elektromagnetycznie. Myślę, że nie jest już stosowany.
@cedrys - to jest wciąż podobny patent, tyle że usprawniony od K-7 poprzez dodanie ruchu obrotowego (dzięki czemu m.in można korygować automatycznie drobne odchyłki od pionu/poziomu).
Widzę, że rozwija się ciekawy wątek: Wpływ stabilizacji matrycy na szumy ;-))
Pentax to niech obiektywami się zajmie i niech zmobilizują producentów niezależnych do szybszego wprowadzania obiektywów z ich mocowaniem. Bo body niczego sobie!
...nawet nie wiecie jak się cieszę, że ludzie, którzy oglądają moje zdjęcia nie mają pojecia o fizyce,,,;)
Kiedyś na wystawie widziałem, jak kolo podszedł do pracy w formacie A3 na odległość 15 cm, w poszukiwaniu.. ziarna, faktury papieru, podpisu ? :) Ciekawe, czy w czasach, kiedy się tylko malowało, też istnieli tacy ,, szkieło i oko,, ? ale, gdzie w takim postrzeganiu miejsce na delektowanie się OBRAZEM jako CAŁOŚCIĄ ? :)
@Kyniek - a Ty znowu swoje? Słyszę te gadki od lat - jak jakieś body Pentaksa dobrze się zapowiadają, albo nie daj Boże dobrze wypadnią w testach, to natychmiast zaczyna się ujadanie na rzekomy brak obiektywów w ofercie... Jak nie kijem go, to pałką...:P
@+++, a co to ma do rzeczy?
Nie ma jak demagogia - akurat producentom aparatów zależy na dostępności pod ich mocowania obiektywów producentów niezależnych, hehe...
jaad75, to, - że moim zdaniem więcej tu (wśród wypowiadających się) tzw. onanistów sprzętowych, niż smakoszy obrazów :) Nie potępiam - znajomość techniki foto pomaga, lecz sprowadzanie Fotografii do dzielenia włosa na czworo, jeszcze żadnego zdjęcia nie uczyniło lepszym :)
@ +++ też tak kiedyś myślałem.
Ale później dojrzałem do tego, że ten portal właśnie po to istnieje i taki być powinien. Dyskusje: czasem dziecinne, pełne niezdrowych i młodzieńczych emocji, ale jednak rozwijające i... ciekawe.
To taki portal dla onanistów sprzętowych (używam tego sformułowania bez pejoratywnego zabarwienia) i ...dobrze.
Dziś dowiedziałem się jakie różnice występują pomiędzy stabilizowaną matrycą Sonego i Pentaksa. W życiu nie dowiedział bym się tego na portalu dla smakoszy.
Paweł - jeśli świadomość różnicy pomiędzy stabilizacją S, a P, czyni Cię szczęśliwym, a także ma jakikolwiek wpływ w ocenie konkretnego, wykonanego już zdjęcia, to... SUPER :)) i pomyśleć, że kiedyś... ręcznie ustawiało się ostrość, przysłonę, czas naświetlania, BA!! wkładało film z wymuszonym na 36 klatek ISO :)))))))))) i jakoś wracam do tych startych zdjęć mistrzów, a teraz młode pokolenie ,,szybkostrzelnych, wiecznie niezadowolonych, fuul automatycznych młodzienców prowadzących akademickie dyskusje o tym, kto gdzie produkuje matrycę ? heh, nie przypominam sobie, żeby kiedyś onanizowano się, z jakiego miasta są filmy ILFORDA, czy KODAKA :) Mam nadzieję, że tym komentem nie spowoduję lawiny, bo i tak liczą się zdjęcia, a nie JAK i CZYM je zrobiono :)
Ja nadal ustawiam ręcznie przysłonę i czas naświetlania, czasem ostrość też... ;)
@lotofag, ja też, ale co to ma do rzeczy? To zresztą wciąż są technikalia, a nie istota fotografii...
BTW, +++, nie uważam, żeby znajomość techniki i w ogóle wiedza na jakikolwiek temat szkodziła temu jak odbieramy fotografię, czy sztukę w ogólności, z całą pewnością zaś ignorancja w tej, czy innej dziedzinie nie jest powodem do dumy...
jaad75, a ja coś takiego napisałem ?:)
Tak odebrałem Twoje wypowiedzi - jeśli interesują mnie m.in. technikalia i sprzęt, to automatycznie nie mam "odpowiedniej wrażliwości" by odbierać fotografię jako sztukę, a już z całą pewnością predyspozycji do jej tworzenia... To są przeciez zupełnie różne sprawy - dyskutujemy tu o "pędzlach i farbach", a czasem o technice wykonawczej, a nie o obrazach i ich przekazie, ekspresji itd... A koniec końców, nikt nie pyta rzeźbiarza o dłuto oglądając gotową rzeźbę, mimo, że niejeden z nich mógłby pewnie wiele powiedzieć zarówno o dłutach, jak i o ulubionych sposobach posługiwania się nimi...
jaad75, mógłbym napisać wiele, ale mam jeszcze tonę zdjęć do przerzucenia :) Żyjemy w rytmie 24 godzinnym, jednych interesują pojedyńcze pixele, innnych sprzęt jakim zostały zapisane, jeszcze inni uważają, że wszystko co nie na srebrze, to G...O. a niektórzy fascynują się OBRAZEM FOTOGRAFICZNYM zapisanym dzięki światłu i w d...e mają wszystko co po drodze :) Nie można być każdym z w/w na raz, bo nie starczy DOBY :) ps. oj, jak często pytano mnie jakiego ,,dłuta,, używałem :) Pozdrówka, nie będę już przeszkadzał w technikaliach :) Adios :)
+++, widzisz mnie akurat interesują wszystkie wymienione aspekty + parę innych pokrewnych (i nie tylko)... A że doby czasem nie starcza, to fakt...:)
jaad - z tymi obiektywami to roznie jest. Niby podstawy dla uzytkownika aps-c sa, ale Pentax moglby miec, jako producent nakierowany na aps-c, cos wiecej. Jest pare dziur, ale takie opinie sa zbywane zaraz powolywaniem sie na genialne limitedy. Zreszta z obiektywami Pentaxa jest podstawowy problem - stalki FA sa paskudne.
He,he, no fakt - są (z wyjątkiem FA Limited i FA*)...:) Na szczęście optycznie są całkiem ok.
nie wiem AM czy w jakimkolwiek systemie bylibyśmy wskazać więcej niż 3 świetne/wybitne obiektywy - w pentaksie wymieniłbym 5 (w tym 3 obecnie produkowane)....
filorp - zalezy jak definiujemy swietne. Mozemy sie zabawic - podaj te piec swietnych a ja sprobuje znalezc cos na tym poziomie w innych systemach. Ale szczerze, ma byc zabawa.
Powoli wyciekaja ceny K-5 - sa bardziej zblizone do 60D i wyciekajacej ceny D7000 czylki 1299$
To troche rozsadniejsze niz budowanie bezsensownego apartu z popierdulka APSC za 1800$ jak D300 i 7D.
Mysle ze cene podchodzaca po 1800$ ale z aparatem FF zagospodaruje Sony w jakiejs alfie A85 z polprzepuszczalnym lusterm nie dalej niz za pol roku.
ok... FA*24 i 85, FA Limited 31, 43, 77 (nie liczę paru manualnych i bez af) - chyba tylko w leice wymieniłbym więcej (także tych dla 4/3)... w C i N po 1dnym lub 2 może 3 (to w canonie) w sonym 3 a w olimpusie 2 może 3 (tylko zuiki)
@Wojcias - jak dla mnie D300 i 7D, to całkiem sensowne aparaty...