Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Fujifilm X-T4 - test trybu filmowego

22 czerwca 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 26

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Już Fujifilm X-T3 miał najlepszą specyfikację na rynku, jeśli chodzi o filmujące aparaty z matrycą APS-C. Trudno zatem mieć pretensje o to, że producent większość specyfikacji filmowej w X-T4 zostawił bez zmian (zwłaszcza że konkurencja nadal nie odpowiedziała) i skupił się na innych elementach niż rozdzielczości i klatkaże filmów. Rozkładany ekran o wyższej rozdzielczości, większa bateria i całkiem sprawnie działająca stabilizacja matrycy bardzo dobrze uzupełniły to, co oferował poprzednik.


----- R E K L A M A -----

Oczywiście miejsce na poprawki dalej jest – wyjście słuchawkowe mogłoby wrócić w formie osobnego gniazda mini jack, crop przy nagrywaniu w 4K w 50/60 kl/s mógłby zniknąć (choć jego wartość jest w miarę akceptowalna), a autofokus mógłby działać odrobinę lepiej. Niemniej nie są to poważne wady, które przekreślałyby ten aparat. Nawet jeśli nie bije on rekordów w pojedynczych kategoriach jak światłoczułość, działanie stabilizacji czy bezbłędnie śledzący autofokus, to jako całość jest bardzo dobrze zbalansowanym kombajnem fotograficzno-filmowym, który dopasują do swoich potrzeb zarówno mniej zaawansowani, jak i doświadczeni filmowcy i fotografowie.

Trudnym do pominięcia problemem jest niestety cena testowanego aparatu. Kwota w okolicach 8900–9000 zł za niepełnoklatkowy aparat to sporo, a przy tym zauważalnie więcej niż niedługo po premierze kosztowały modele X-T3 oraz X-T2 (odpowiednio ok. 6500 i 7400 zł). Ponieważ w segmencie aparatów APS-C rozsądnej (z filmowego punktu widzenia) konkurencji dla testowanego aparatu po prostu nie ma (specyfikacje Sony A6600 czy Canona M6 Mark II są na poziomie roku 2016–17, a nie 2020), zostaje nam sięgnąć po kamery oraz aparaty z innymi rozmiarami sensorów. Ich lista wraz z cenami (kwoty na dzień 08.06.2020 według Ceneo.pl) przedstawia się następująco:

  • Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K – ok. 5900 zł,
  • Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 6K – ok. 9300 zł,
  • Panasonic GH5 – ok. 5600 zł,
  • Panasonic GH5s – ok. 7500 zł,
  • Panasonic S1 – ok. 8800 zł,
  • Panasonic S1H – ok. 14500 zł,
  • Z-Cam E2 – ok. 9700 zł.
Zestawienie sprzętu na powyższej liście jest tak naprawdę potwierdzeniem konkluzji zapisanej powyżej – Fujifilm X-T4 może nie daje użytecznego obrazu na ISO 25600 jak Panasoniki S1 i S1H, nie nagrywa RAW-ów jak Z-Cam i urządzenia Blackmagic i ma cropa w 4K w 50/60 kl/s, którego nie mają GH5, GH5s i kamery. Ale z drugiej strony ma najlepszy autofokus z całej powyższej stawki, ma mniejszego cropa w 4K w 50/60 kl/s niż S1 i S1H, niższe szumy niż GH5 czy Pocket 4K, stabilizację matrycy, której pozbawiony jest GH5s oraz kamery, no i całkiem nieźle robi zdjęcia. Wszystko zależy zatem od tego, z której strony spojrzymy na sprawę.

Jak wiadomo, nie ma czegoś takiego, jak idealny sprzęt filmowy. Wszystkie obecne na rynku urządzenia mają mocniejsze i słabsze strony. W każdej dziedzinie znajdzie się też ktoś najlepszy. Niemniej jeśli na specyfikację i wyniki testów spojrzeć jak na wielobój, to w tym wieloboju Fujifilm X-T4 radzi sobie zaskakująco dobrze. Nawet jeśli nie w każdej kategorii wygrywa.

Na koniec pozostaje nam podsumowanie powyższych rozważań listą wad i zalet testowanego aparatu, zebranych w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • pojemna bateria,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • czytelne menu,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie z 10-bitową głębią koloru z wewnętrznym zapisem,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych oraz kodeków do wyboru,
  • symulacje negatywów oraz sporo innych ustawień, pozwalających uzyskać ładny, filmowy obraz prosto z aparatu,
  • bardzo duży zakres dynamiczny obrazu w profilu F-Log oraz w HLG,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
  • tryb nagrywania z cropem 1.29x w 4K który dalej zapewnia bardzo dobrą jakość obrazu,
  • identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w Full HD,
  • dobra jakość obrazu do ISO 6400–12800 w 4K,
  • rozsądnie działające odszumianie,
  • odszumianie międzyklatkowe jako osobna opcja,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • zbyt słabo wyprofilowany grip,
  • wyjście słuchawkowe wymagające przejściówki i zajmujące port USB,
  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak możliwości podłączenia dysku SSD przez złącze USB-C,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli ekspozycji, takich jak waveform czy false color,
  • ograniczenia czasu nagrywania nieadekwatne do poziomu zaawansowania aparatu,
  • autofokus mógłby działać odrobinę lepiej,
  • zakres użytecznych czułości w Full HD mógłby być nieco lepszy,
  • przeciętna jakość obrazu Full HD w 100/120 kl/s oraz w 25/50 z cropem 1.29x,
  • zła jakość obrazu Full HD w 200/240 kl/s,
  • cena mogłaby być niższa.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Fujinon XF 18–55 mm f/2.8–4.0 R LM OIS oraz Fujinon XF 50–140 mm f/2.8 R LM OIS WR.

  • film 1 – 170 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s,
  • film 2 – 170 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, slow motion nagrane jako 240 kl/s,
  • film 3 – 203 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s,
  • film 4 – 301 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, Hybrid Log Gamma, ujęcie z dodatkowym cropem 1.29x,
  • film 5 – 592 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ujęcie na wysokiej czułości,
  • film 6 – 107 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4096×2160, 25 kl/s, ujęcie na wysokiej czułości,
  • film 7 – 105 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ujęcie na wysokiej czułości,
  • film 8 – 246 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie na wysokiej czułości,
  • film 9 – 100 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, „test vloggera”, profil Eterna, dynamika 400%, bez stabilizacji,
  • film 10 – 95 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, „test vloggera”, profil F-Log, stabilizacja matrycy i obiektywu.

Aparat do testów wypożyczyła firma:
Fujifilm X-T4 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Fujifilm X-T4 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Fujifilm X-T4 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe