Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-FZ50 - test aparatu

2 lutego 2007

3. Użytkowanie

Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Użytkowanie


----- R E K L A M A -----

Kolejny produkt z logo Panasonica nie odbiega jakością wykonania od poprzednich modeli z serii FZ. W porównaniu do FZ-30, FZ-50 na zewnątrz praktycznie się nie zmienił. Kształt i oprofilowanie korpusu pozostały niezmienione choć aparat wydłużył się o 4 mm. Obudowa wykonana z plastiku nie jest może zbyt przyjemna w dotyku, ale bardzo dobrze i pewnie się ją trzyma, co potwierdza każdy z redakcyjnych kolegów. Aparat jest również dobrze wyważony co dodatkowo zwiększa komfort trzymania. Przy swoich sporych gabarytach Panasonic waży ok. 740 g (z baterią i kartą pamięci SD) co wydaje się wagą typową dla korpusu z tak solidnym obiektywem.

Po wykonaniu wielu zdjęć w różnych sytuacjach, zaczyna doskwierać kilka przywar FZ-50:

  • przy zdjęciach z lampą często dochodzi do przepalenia pierwszego planu, ale lekka korekcja ekspozycji poprawia sytuację,
  • odczuwalny brak szerokiego kąta - ekwiwalent 35 mm często nie wystarcza,
  • niezbyt szybko działające menu,

Niewątpliwymi zaletami są:

  • duży, 12-sto krotny zakres ogniskowych (35 - 432 mm),
  • dobrze umiejscowione, łatwe i szybkie w obsłudze pierścienie ostrości i zmiany ogniskowej,
  • intuicyjna obsługa,


Szybkość

Panasonic FZ-50 posiada trzy tryby seryjnego wykonywania zdjęć. Pierwszy z nich, to tryb High Speed, w którym możemy wykonać max. 3 zdjęcia (zapisane jako JPEG w najwyższej jakości, lub 5 jako JPEG w dobrej jakości) z prędkością 2 kl./sek. Drugi, Low Speed, pozwala zarejestrować taką samą liczbę zdjęć, ale z prędkością 1 kl./sek. Nasze pomiary potwierdzają te osiągi. Trzeci tryb, umożliwia fotografowanie ciągłe, ograniczone jedynie pojemnością karty. Używając go przeprowadziliśmy pomiary polegające na fotografowaniu tarczy stopera w ciągu 30 sek. przy zapisie zdjęć w formacie JPEG w najwyższej jakości, używając czasu ekspozycji 1/1000 sek i czułości ISO 800. W rezultacie FZ-50 wykazał szybkość 0.8 kl./sek., która utrzymuje się dla całego przedziału czasowego, co dokładnie widać na poniższym wykresie:

Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Zwolennicy zapisywania fotografii w formacie RAW niestety nie uświadczą możliwości wykonywania ich w trybie seryjnym. Wynika to zapewne z niewielkiego bufora, który nie jest w stanie pomieścić "ważącego" 19.3 MB surowego zrzutu z matrycy. Przypadłość tą FZ-50 odziedziczył po swoim poprzedniku. Najwyraźniej firmie Panasonic w tej kategorii nie zależy na ulepszaniu swoich produktów...


Menu

Przejrzystość i funkcjonalność menu Panasonica stanowi jego mocną stronę. Nawigacja i obsługa aparatu nie nastręczy kłopotów nawet początkującym użytkownikom. Jedyny mankament, to niezbyt szybkie działanie firmware'u FZ-50.

Przykładowe zdjęcia zakładek menu głównego prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Jakość zdjęć

Zdjęcia możemy zachowywać w formacie JPEG/EXIF (wersja 2.2) zgodne z DPOF (cyfrowy format wykonywania odbitek) oraz RAW. Przy zapisie w formacie JPEG możemy wybrać jeden spośród dwóch stopni kompresji: Fine (mała kompresja) oraz Standard (wysoka kompresja).

W tabeli poniżej przedstawione są wycinki planszy sfotografowane przy czułości ISO 100 w dwóch podstawowych trybach kompresji JPEG:

Bardzo dobra Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
Dobra Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Stabilizacja obrazu

Panasonic FZ-50 wyposażony jest w optyczną stabilizację obrazu (OIS). Udostępnia ona użytkownikowi dwa tryby stabilizacji obrazu:

  • MODE 1 - stabilizacja działa ciągle,
  • MODE 2 - stabilizacja działa po wciśnięciu spustu migawki do połowy.
Postanowiliśmy sprawdzić na ile efektywna jest optyczna stabilizacja obrazu w tym aparacie. W tym celu fotografowaliśmy scenkę przy użyciu ekwiwalentu ogniskowej 432 mm z użyciem czułości 400 i 200 ISO. Wszystkie fotografie wykonane zostały w trybie priorytetu migawki. Czasy ekspozycji zmienialiśmy od 1/800 do 1/60 sekundy.

Poniżej prezentujemy tabelkę z wycinkami scenki 1:1, na których widać efekty działania stabilizacji.

432 mm

Ekspozycja [s] Off MODE 1 MODE 2
1/800 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/500 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/200 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/100 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/60 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Z powyższych zdjęć widać, że stabilizacja Panasonica jest w stanie skompensować drgania ręki nawet przy czasie 1/60 sek. dla ekwiwalentu ogniskowej 432 mm.

Zarówno praktyka jak i teoria mówią nam, że przy ogniskowej 432 mm możemy wykonać nieporuszone zdjęcie z czasem w okolicach 1/500 sekundy. Wobec takich warunków, FZ-50 jest w stanie wykonać ostre zdjęcie z czasem 8-9 razy dłuższym od referencyjnego!

Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że długość ekspozycji nie przekłada się liniowo na drgania ręki. Przy stosowaniu dłuższych czasów drgania te stają się większe. Przyjrzyjmy się więc jak efektywna jest stabilizacja dla ekwiwalenu ogniskowej 50 mm.

50 mm

Ekspozycja [s] Off MODE 1 MODE 2
1/100 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/50 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/30 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/25 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/15 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie
1/10 Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie Panasonic Lumix DMC-FZ50 - Użytkowanie


Przy ekwiwalencie ogniskowej 50 mm, udało nam się uzyskać nieporuszone zdjęcia z czasem nawet 1/10 sekundy czyli mniej więcej 6x dłuższym od czasu 1/60 sekundy, przy którym zdjęcie dla ogniskowej 50 mm jest nie poruszone. Wyraźnie widoczna jest również słaba praca ciągłej stabilizacji (MODE 1). Przy długich czasach ekspozycji zdjęcia ze stabilizacją ciągłą potrafią być gorsze od tych bez niej.

Najlepsze rezultaty przy obu ogniskowych uzyskaliśmy stosując stabilizację aktywną jedynie podczas wykonywania zdjęcia (MODE 2). Podsumowując, efektywność systemu korygującego drgania w Panasonicu zasługuje na pochwały.


Klipy filmowe

Panasonic umożliwia nagrywanie klipów filmowych w rozdzielczości 640x480 lub 320x240 pikseli z prędkością 30/10 kl./s. (standard 4:3) oraz w rozdzielczości 848 x 480 z prędkością 30/10 kl./sek. (standard 16:9). Nagrane filmiki zapisywane są w formacie QuickTime (MOV).

Tryb nagrywania filmów umożliwia dostosowanie własnych ustawień takich jak balans bieli, pomiar światła. Optyczna stabilizacja jest również dostępna w trybie video.

Podczas nagrywania filmów aparat ma tendencję do niezbyt dobrego ustawiania ostrości podczas stosowania ogniskowych powyżej 300 mm. Poza tym niewiele można mu zarzucić. Osoby posiadające panoramiczne telewizory czy ekrany monitorów docenią opcję nagrywania w trybie 16:9.

Przykładowy plik wideo nakręcony z rozdzielczości 640x480 pikseli, 30 kl./sek, dostępny jest tutaj (rozmiar 29.6 MB).