Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-PL8 - test aparatu

20 stycznia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 26

5. Balans bieli

Olympus E-PL8 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5500K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.28 100.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.55 103.1
Pochmurny dzień Auto 5.79 100.3
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.73 99.77
3000K Auto 16.8 112.4
3000K Auto (zach.ciepły kolor wł.) 18.5 115.9
3000K Żarówki 12.5 103
3000K 3000K 7.65 102.8
5500K Auto 6.12 105.1
5500K 5500K 10.5 109
Lampa błyskowa Auto 5.58 78.56
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.66 77.98



----- R E K L A M A -----

W większości testowych sytuacji, automatyczny balans bieli sprawdza się całkiem dobrze. Błędy dC są stosunkowo niskie, a nasycenie nie odbiega mocno od wzorcowego. Przy świetle żarowym obserwujemy jednak wyraźnie ciepłe zabarwienie zdjęcia. Wyłączenie opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” nie zapewnia w zasadzie żadnego pozytywnego efektu. W tej sytuacji warto zatem samodzielnie wprowadzić wartość temperaury barwowej. Wzorzec „żarówki” koryguje natomiast zbyt mocno w stronę chłodnych odcieni.

Aparat ma niewielką tendencję do nadmiernego nasycania barw. Jedynie przy świetle błyskowym obserwujemy niedosycenie i to dość wyraźne.

Powróćmy jeszcze do kwestii opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Już po raz kolejny obserwujemy, że podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne niezależnie od włączenia, czy wyłączenia tej opcji. Co więcej, problem ten dotyczy jedynie zdjęć tablicy testowej. Na typowych fotografiach wykonanych przy świetle żarowym widać bowiem, że różnica w kolorystyce obrazu z wyłączoną i włączoną opcją jest zauważalna.

„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF
Olympus E-PL8 - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON
Olympus E-PL8 - Balans bieli

Widać, że standardowy automatyczny balans bieli dość dobrze oddaje naturalne barwy przy świetle żarowym. Dopiero włączenie omawianej opcji nadaje obrazowi ciepłego zabarwienia.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (zach.ciepły kolor wł.)
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Olympus E-PL8 - Balans bieli Olympus E-PL8 - Balans bieli