Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - test obiektywu

8 lipca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Rzut okiem na poniższe wycinki pokazuje dwie ważne rzeczy. Po pierwsze, na maksymalnym otworze względnym podłużna aberracja chromatyczna daje się we znaki. Po drugie i na szczęście, przymknięcie przysłony o około 1 EV pozwala skutecznie i bardzo wyraźnie zmniejszyć poziom tej wady.

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Podobna sytuacja jest z poprzeczną aberracją chromatyczną. Na maksymalnym otworze względnym sięga ona okolic 0.15% i jest niestety duża. Przymykanie przysłony pomaga jednak w jej ograniczaniu i już na f/2.0 możemy mówić o poziomie średnim, a mocne przymknięcie powoduje, że zbliżamy się do wartości na granicy średnich i małych.

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj Mitakon przegrał pojedynek z Canonem. U Canona przede wszystkim wartości były mniejsze, bo aberracja nigdzie nie przekraczała 0.1%, a co więcej, miała odwrócony trend z najmniejszymi wynikami dla okolic maksymalnego otworu względnego.

Nikon D3x, RAW, f/1.2 Nikon D3x, RAW, f/8.0
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna nie jest duża, bo nie zauważyliśmy efektu „pływania” ogniska. Jej wpływ daje się jednak zauważyć na zdjęciach rozogniskowanych krążków światła. Ten uzyskany przed ogniskiem ma miękkie brzegi, ten za ogniskiem ma na krawędzi wyraźną jaśniejszą obwódkę.

Widać tutaj jeszcze jeden ciekawy efekt. Mający niewielką średnicę bagnet Nikon F dał o sobie znać wycinając część światła z krążka uzyskanego za ogniskiem. Widać wyraźnie, że tak trudne parametry jak 1.2/85 stawiają wysoko poprzeczkę przed tym systemem. Chcąc dołożyć styki i moduł autofokusa musielibyśmy się zmierzyć z jeszcze większym wyzwaniem. Nie dziwi więc nas, że obecnie najjaśniejszym obiektywem systemowym jest Nikkor AF-S 85 mm f/1.4G.

Nikon D3x, f/1.2, przed Nikon D3x, f/1.2, za
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna