Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 200D - test aparatu

7 września 2017
Marcin Czajkowski Komentarze: 34

6. Jakość obrazu JPEG

W Canonie 200D zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w czterech rozmiarach:

  • L (6000×4000 pix),
  • M (3984×2656 pix),
  • S1 (2976×1984 pix,
  • S2 (2400×1600 pix).


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W przypadku trzech pierwszych do wyboru mamy dwa stopnie kompresji: niska i średnia. Zdjęcia w rozmiarze S2 zapisywane są z niską kompresją. Dostępne formaty obrazu to domyślny 3:2, 4:3, 16:9 oraz 1:1. Przy fotografowaniu w Live View na ekranie wyświetlają się linie ułatwiające kadrowanie w innych niż domyślny formacie.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, w trzeciej zakładce menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem siły ostrości, 6-stopniowym pod względem precyzji i progu ostrości, oraz 9-stopniowej skali pod względem: kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 25600 z możliwością rozszerzenia o wartość ISO 51200, a krok zmiany wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon D3400 i Sony A68.

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Dla niskich czułości szczegółowość obrazu stoi w testowanym aparacie na wysokim poziomie, porównywalnym do lustrzanek konkurencji. Taka sytuacja utrzymuje się aż do ISO 3200, powyżej tej wartości wyraźnie widać już szum. Zaobserwować również możemy, że algorytmy odszumiania zastosowane przez firmę Canon są dużo mniej inwazyjne niż te, które zostały zaaplikowane przez Nikona i Sony. Dwie najwyższe czułości, tj. ISO 25600 i ISO 51200 są, naszym zdaniem, nieużywalne. Szum jest już bardzo wyraźnie widoczny i niemożliwe jest dostrzeżenie detali obrazu.

Wyostrzanie

Standardowo dla lustrzanek Canona, testowany aparat pozwala na wyostrzanie zdjęć JPEG w 8-stopniowej skali od 0 do 7. Dodatkowo, do dyspozycji użytkowników udostępnione zostały dwa parametry regulowane w skali 6-stopniowej: precyzja i próg (od 0 do 5). Wyostrzanie w poniższych wycinkach ustawione zostało na kolejno: 0, 3, 7, a parametry precyzja i próg pozostały na stałym poziomie 1.

Canon EOS 200D, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, że moc wyostrzania na maksymalnym poziomie tego parametru jest zdecydowanie za duża. Najbardziej optymalne wydaje się zastosowanie środkowej nastawy.

Filtry twórcze

Canon EOS 200D oferuje możliwość wykorzystania różnych filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Funkcja ta dostępna jest na kole nastaw aparatu jako osobny tryb. Do wyboru mamy następujące filtry:
  • Ziarnisty Cz/B,
  • Miękka ostrość,
  • Efekt rybiego oka,
  • Efekt akwareli,
  • Efekt aparatu zabawki,
  • Efekt miniatury,
  • HDR:
    • Naturalny,
    • Artystyczny standardowy,
    • Artystyczny żywy,
    • Artystyczny olejny,
    • Artystyczny uwypuklony.
Poniżej prezentujemy efekty działania poszczególnych filtrów.

Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcia wykonane z użyciem różnych ustawień opcji HDR przedstawiamy poniżej. Zdjęcia składane są z trzech pojedynczych ujęć. Niestety, nawet przy wykonywaniu zdjęć na statywie, po złożeniu spotkamy się z zawężeniem pola widzenia.
Standardowy HDR
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Żywy HDR
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Olejny HDR
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG
Uwypuklony HDR
Canon EOS 200D - Jakość obrazu JPEG