Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 6D Mark II - test aparatu

31 sierpnia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 282

5. Balans bieli

Canon 6D Mark II oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto, (3000–7000K),
  • Dzień słoneczny (5200K),
  • Cień (7000K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3200K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
W przypadku trybu automatycznego mamy dodatkową opcję „priorytet bieli”, po wybraniu której zmniejsza się intensywność ciepłego zabarwienia na zdjęciach wykonanych przy świetle żarowym. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.57 94.44
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 3.62 94.71
Pochmurny dzień Auto 4.64 98.35
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.51 99.45
3000K Auto 19.7 122.5
3000K Auto (priorytet bieli) 12.8 106.4
3000K Żarówki 7.88 95.56
3000K 3000K 7.64 92.8
5500K Auto 7.19 108.2
5500K 5500K 10.3 113



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W świetle naturalnym błędy kolorów utrzymują się na rozsądnym poziomie. Podstawowe ustawienie automatyki w świetle żarowym natomiast daje wysoki błąd dC i nasycenie. Warto zwrócić uwagę na dodatkową opcję „priorytet bieli”, bowiem dzięki niej błąd koloru został znacznie zredukowany. Lepsze rezultaty zapewni odpowiedni dla tego oświetlenia wzorzec, jak również samodzielne ustawienie temperatury barwowej (na wartość 3000 K). Przy lampach 5500 K natomiast automatyka spisała się lepiej niż ustawienie własne.

O ile nie korzystamy z podstawowego wariantu automatyki w świetle żarowym, odchyłki nasycenia osiągają wartości kilku–kilkunastu procent. Użycie neutralnego profilu kolorów powoduje, że przy słonecznej pogodzie, a także świetle żarowym dla wzorca i ustawienia temperatury 3000 K, parametr S jest niższy od 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(priorytet bieli)
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli Canon EOS 6D Mark II - Balans bieli