Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 6D Mark II - test aparatu

31 sierpnia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 282

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widać na podstawie powyższego wykresu, przynajmniej od ISO 800 pliki są w pewnym stopniu odszumiane. Widać zatem, że wyłączenie odszumiania wcale nie oznacza braku redukcji zakłóceń. Dobrze chociaż, że w zakresie czułości natywnych proces ten nie jest szczególnie intensywny.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Działanie procesu odszumiania daje całkiem rozsądne efekty. W miarę wzrostu intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, a jednocześnie nie odbija się to drastycznie na większej utracie szczegółów obrazu. Również wieloklatkowa redukcja szumu oferuje zadowalające efekty. W wyraźnym stopniu pozwala zmniejszyć szum, przy jednoczesnym zachowaniu sensownej ilości szczegółów obrazu.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z 6D Mark II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem D750 oraz Sony A7 II.

Zdjęcia z 6D Mark II charakteryzują się dobrym odwzorowaniem szczegółów i niewysokim poziomem zaszumienia w szerokim zakresie czułości. Patrząc na powyższe zestawienie, widać jednak, że D750 wypada nieco lepiej od testowanego EOS-a. Nie ustępuje mu specjalnie pod względem szczegółowości, za to zakłócenia obrazu są mniej widoczne. RAW-y z 6D Mark II mają natomiast przyjemniejszą strukturę szumu niż te z A7 II, na których od ISO 6400 widać sporo kolorowych zakłóceń.

Sprawdźmy teraz, co do obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres jest stosunkowo gładki i nie dostrzegamy na nim niepokojących załamań. Wzrost wartości szumu ma charakter wykładniczy, przynajmniej w zakresie czułości natywnych.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego EOS-a i aparatów konkurencji.

Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W niemal całym zakresie czułości EOS 6D Mark II i Pentax K-1 idą praktycznie „łeb w łeb”. Najlepiej w tym zestawieniu wypada Nikon D750, którego przewaga nad Canonem to ok. 1/2 EV dla ISO 6400. Dla tej samej czułości, A7 II szumi mocniej od nowego 6D, o niespełna 1 EV.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany na podstawie pomiarów na plikach 48-bitowych.

Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon 6D Mark II zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W 6D Mark II mamy podobną sytuację jak np. w modelu 1D X Mark II, bowiem przy czułościach od ISO 50 do 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 383–639, a dla pozostałych 0–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
40000 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do wyglądu histogramów w zakresie natywnych czułości nie mamy większych zastrzeżeń. Dla niektórych ISO daje się jednak zauważyć drobne odstępstwa od typowego kształtu rozkładu Poissona. Dla dwóch najwyższych czułości histogramy są już dość płaskie, chociaż statystyka sygnału (tabelka poniżej) wygląda prawidłowo w całym zakresie.

Oceniając wygląd darków bez trudu zauważamy niejednorodności w rozkładzie szumu na najwyższych czułościach. Ich oznaki można zauważyć przy ISO 40000, ale dla maksymalnej czułości stają się wyraźne. Niejednorodności są dość nieregularne (nieco intesywniejsze po prawej stronie), a ponadto widać oznaki poziomego bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512 12.036
100 512 11.894
200 512 14.26
400 2048 16.64
800 2048 22.84
1600 2047 33.61
3200 2048 61.35
6400 2049 106.46
12800 2043 174.43
25600 2028 297.86
40000 2016 460.07
51200 2000 603.75
102400 2049 1232.71

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
40000 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 6D Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW