Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-E3 - test aparatu

27 listopada 2017

2. Budowa i jakość wykonania

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

X-E3 wystylizowany został, podobnie jak poprzednie konstrukcje z serii X-E, na modłę aparatu dalmierzowego. Wygląd aparatu jest jego niewątpliwą zaletą, a materiały użyte do jego budowy robią bardzo dobre wrażenie.

Część korpusu wykonana została ze stopów magnezu, a część z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Dobre wrażenie robi uchwyt i okolice przeznaczone na kciuk, wyściełane gumową okleiną. Pewne zastrzeżenia możemy mieć do spasowania poszczególnych elementów, gdyż gumowa klapka zakrywająca gniazda potrafi nieco odchodzić od swojego prawidłowego położenia.


----- R E K L A M A -----

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

Różnic względem X-E2s doszukamy się bardzo wiele i rzucają się one w oczy zwłaszcza na tylnej ściance, która została praktycznie w całości przeprojektowana. Szczegółowo zmiany omówimy w toku tego rozdziału. Warto również podkreślić dość znaczącą różnicę w wymiarach obu aparatów – najnowszy bezlusterkowiec jest bowiem 7.7 mm węższy, 1 mm niższy oraz 5.5 mm grubszy od X-E2. Waży natomiast 13 g mniej.

Zasilanie i złącza

Tak jak inne bezlusterkowce Fujifilm, aparat zasilany jest akumulatorem o oznaczeniu NP-W126 i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w dedykowanej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie 350 zdjęć.

Zestaw złącz komunikacyjnych obejmuje:

  • wejście mikrofonu (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
  • wyjście HDMI,
  • gniazdo USB 2.0 (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego).
Slot na karty pamięci umieszczony jest u dołu, przy gnieździe na baterię. Takie rozwiązanie jest uciążliwe, gdy pracujemy z aparatem zamocowanym na statywie. Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. Nowy aparat nie wspiera jednak standardu UHS-II.

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, w tym tej dołączonej do zestawu, a także mikrofonu MIC-ST1. Do aparatu dedykowany jest dodatkowy uchwyt MHG-XE3.

Przyciski

Układ przycisków znacząco zmienił się względem X-E2 i X-E2s. Opis elementów sterujących tradycyjnie zaczniemy od górnego panelu.

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

Na górnym panelu zauważymy kilka wyraźnych zmian – przede wszystkim w oczy rzuca się fakt, że X-E3 pozbawiony został lampy błyskowej. Poza tym, posiada on zintegrowaną z pokrętłem czasów dźwignię, która odpowiada za przełączanie pomiędzy manualnymi ustawieniami a kompletną automatyką. Z prawej strony zauważymy pokrętło kompensacji ekspozycji, na którym pojawiła się nowa pozycja C – ustawienie na niej pokrętła pozwala na regulowanie kompensacji w zakresie −5 – +5. Ważną zmianą jest również to, że w nowym aparacie sanki lampy błyskowej znajdują się idealnie w osi obiektywu, a nie, jak w poprzedniku, po jego prawej stronie. Zmianie nie uległa natomiast pozycja programowalnego przycisku Fn. Po jego lewej stronie znajdziemy jeszcze włącznik zintegrowany z dwuskokowym przyciskiem wyzwalania migawki. Sam włącznik posiada dość duży opór i potrzeba stosunkowo dużej siły, by zmienić pozycję na On lub Off.

Pod programowalne przyciski, których jest łącznie 8 (cztery gesty na ekranie, AE-L, AF-L, Fn oraz przycisk tylnego pokrętła sterującego) przypisać możemy jedną z następujących funkcji:

  • Rozmiar zdjęcia,
  • Jakość zdjęcia,
  • RAW,
  • Symulacja filmu,
  • Efekt ziarnistości,
  • Zakres dynamiczny,
  • Balans bieli,
  • Wybór ustawień specjalnych,
  • Obszar ostrości,
  • Podgląd ostrości,
  • Tryb AF,
  • AF-C ustawienia niestandardowe,
  • Ustawienie wykrywania twarzy/oczu,
  • Samowyzwalacz,
  • Ustawienie AE BKT,
  • Fotometria,
  • Typ migawki,
  • Czułość ISO,
  • Komunikacja bezprzewodowa,
  • Ustawienia funkcji lampy,
  • TTL – blokada,
  • Lampa modelująca,
  • Dopasowanie ustawień mikrofonu,
  • Podgląd głębi pola,
  • Podgląd naśw. / BB w man.,
  • Podgląd efektu zdjęcia,
  • Histogram,
  • Tylko blokowanie AE,
  • Tylko blokowanie AF,
  • Tylko blokowanie AE/AF,
  • AF-Włączony,
  • Ustawienia przysłony,
  • Automatyczny transfer obrazu,
  • Bluetooth włączony/wyłączony,
  • Odtwarzanie,
  • Brak.

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

Największe zmiany, tak jak wspominaliśmy wyżej, zaszły natomiast na tylnej ścianie aparatu. W nowym modelu po lewej stronie ekranu LCD nie znajdziemy żadnych przycisków. Sam ekran to natomiast ta sama nieruchoma konstrukcja o wielkości 3" i rozdzielczości 1.04 milionów punktów, jak w X-E2s – usprawniona jednak o funkcje dotykowe. Nad ekranem znajdziemy zestaw przycisków: view mode, odpowiadający za przełączanie widoku pomiędzy ekranem a wizjerem, drive/kosz, służący do uruchomienia trybów wyzwalania migawki oraz funkcji dodatkowych, jak panoramy czy podwójna ekspozycja i kasujący zdjęcia w trybie odtwarzania oraz AE-L, blokujący ekspozycję. Po ich lewej stronie znajduje się wizjer OLED wyposażony w czujnik oka oraz regulator dioptrii. Po prawej stronie ekranu odnajdziemy dżojstik, przycisk Menu/OK, DISP Back odpowiadający za przełączanie wyświetlanych informacji na wizjerze i ekranie oraz guzik aktywujący tryb odtwarzania zdjęć. Po prawej stronie, za wyściełanym miejscem na kciuk znajdują się jeszcze dwa klawisze: blokujący autofokus AF-L oraz Q aktywujący szybkie menu. U góry znalazło się miejsce na pokrętło sterujące.

Warto zaznaczyć, że na ekranie do dyspozycji użytkowników pozostawiono programowalne gesty, zastępujące wybierak wielokierunkowy: góra, dół, lewo, prawo. Możemy pod nie przypisać następujące opcje:

  • Rozmiar zdjęcia,
  • Jakość zdjęcia,
  • RAW,
  • Symulacja filmu,
  • Efekt ziarnistości,
  • Zakres dynamiczny,
  • Balans bieli,
  • Wybór ustawień specjalnych,
  • Obszar ostrości,
  • Podgląd ostrości,
  • Tryb AF,
  • AF-C ustawienia niestandardowe,
  • Ustawienie wykrywania twarzy/oczu,
  • Samowyzwalacz,
  • Ustawienie AE BKT,
  • Fotometria,
  • Typ migawki,
  • Czułość ISO,
  • Komunikacja bezprzewodowa,
  • Ustawienia funkcji lampy,
  • TTl – blokada,
  • Lampa modelująca,
  • Dopasowanie ustawień mikrofonu,
  • Podgląd głębi pola,
  • Podgląd naśw. /BB w man.,
  • Podgląd efektu zdjęcia,
  • Histogram,
  • Ustawienia przysłony,
  • Automatyczny transfer obrazu,
  • Bluetooth włączony/wyłączony,
  • Odtwarzanie,
  • Brak.

Poza tym, przyciskami programowalnymi są: AE-L, AF-L oraz pokrętło sterujące. Możemy pod nie przypisać identyczne opcje, jak pod przycisk Fn. Wciśnięcie i przytrzymanie przycisku pokrętła sterowania oraz Fn otworzy listę opcji możliwych do przypisania.

Fujifilm X-E3 - Budowa i jakość wykonania

Na przedniej ściance zauważymy jedną wyraźną zmianę – przybyło dodatkowe pokrętło sterujące. Poza tym zmieniło się nieco położenie diody wspomagającej autofokus, która to umieszczona jest w X-E3 na samej górze panelu. W oczy rzuca się również nieco mocniejsze wyprofilowanie uchwytu aparatu. Na przedniej ściance dostrzeżemy także przycisk zwalniający bagnet obiektywu oraz pokrętło przełączające pomiędzy ostrością manualną, autofokusem pojedynczym oraz autofokusem ciągłym.

Menu

Układ menu zmienił się względem X-E2s i jest teraz identyczny z tym we flagowcu X-T2. Menu podzielone jest na 6 zakładek oznaczonych kolejno: I.Q, AF MF, Menu fotografowania, Menu lampy błyskowej, Menu filmowania oraz Menu ustawień. Ostatnią, dodatkową zakładką jest Moje Menu. Ogólnie rzecz biorąc, menu jest dobrze zaprojektowane i łatwo znaleźć żądane ustawienie. Irytujące bywają jednak niektóre skróty w oznaczeniach poszczególnych pozycji menu, bowiem ciężko je rozszyfrować. Poniżej przedstawiamy poszczególne zakładki.

Menu szybkich nastaw:

Menu fotografowania:

Menu ustawień autofokusa:

Menu filmowania:

Menu ustawień lampy błyskowej:

Menu ustawień:

Moje Menu:

Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.

Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia zawartości. Najszybciej zmodyfikować je poprzez przytrzymanie wciśniętego klawisza Q. Lista dostępnych pozycji wygląda następująco:

  • rozmiar zdjęcia,
  • jakość zdjęcia,
  • symulacja filmu,
  • efekt ziarnistości,
  • zakres dynamiczny,
  • balans bieli,
  • podświetl ton,
  • przyciemnij ton,
  • redukcja zakłóceń,
  • kolor,
  • wyostrzenie,
  • tryb AF,
  • tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
  • wykrycie twarzy/oczu,
  • MF assist,
  • samowyzwalacz,
  • typ migawki,
  • czułość ISO,
  • tryb ekranu dotykowego,
  • tryb lampy błyskowej,
  • korekcja błysku,
  • tryb filmu,
  • regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
  • jasność EVF/LCD,
  • kolor EVF/LCD.

Wyświetlacz

Wyświetlacz to ta sama konstrukcja LCD, co w X-E2s, o wielkości 3" i rozdzielczości 1.04 miliona punktów. Jakość wyświetlanego obrazu stoi na wystarczającym poziomie. Jego jasność można regulować w zakresie ±5. Najwyższa wartość będzie potrzebna, gdy kadrujemy w silnym świetle słonecznym – podniesienie jasności pomoże ograniczyć odbicia światła.

Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć:

  • wyświetlacz INFO,
  • informacje wybrane przez użytkownika,
  • brak informacji.
Dodatkowo w menu znajdziemy opcję wyświetlania siatki kadrowania (3 rodzaje) oraz elektronicznej poziomicy.

W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:

  • informacje włączone,
  • informacje wyłączone,
  • szczegółowe informacje (histogramy RGBY),
  • ulubione.
Przyciskając dżojstik w pozycję górną możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz kilku ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty obiektyw i punkt nastawy ostrości.

Zdjęcia można powiększać przy pomocy dotyku (dwukrotne „tupnięcie” da widok 100% na punkt ostrości użyty podczas wykonywania zdjęć, a zbliżanie lub oddalanie palców zbliża lub oddala widok) oraz skokowo za pomocą tylnej rolki. Podgląd miniaturek aktywujemy tylnym pokrętłem. Nawigacja po zdjęciach oraz po przybliżonym kadrze może odbywać się poprzez dotyk lub za pomocą dżojstika.

Jak wspomnieliśmy wyżej, X-E3 posiada zaimplementowaną obsługę dotykową. Jej funkcjonalność jest bardzo szeroka i obejmuje praktycznie cały zakres interfejsu. Dotykowo możemy więc obsługiwać menu, punkty autofokusa (również przy aktywnym wizjerze), połączyć wybranie punktu autofokusa z wyzwoleniem migawki, do dyspozycji mamy również pełny tryb odtwarzania. Ciekawą i funkcjonalną opcją w menu jest możliwość określenia, czy aktywny na dotyk jest cały ekran, czy jego lewa lub prawa część. Jest to o tyle ważne w tym aparacie, że wizjer położony jest z lewej strony, a wię dla ludzi kadrujących lewym okiem łatwo jest o zmianę punktu AF nosem, czy przybliżenie kadru poprzez dwukrotne przypadkowe dotknięcie nosem. Poprzez określenie aktywności tylko części ekranu unikniemy takich sytuacji, nie musząc kompletnie rezygnować z tej funkcjonalności.

Ważną częścią obsługi dotykowej jest możliwość wybrania na ekranie czterech gestów – przeciągnięcia palcem w górę, dół, prawo i lewo. Co istotne, wszystkie te gesty są w pełni programowalne, dzięki czemu udało się producentowi choć w części zastąpić brak wybieraka kierunkowego. Obecność gestów i ich funkcjonalność oceniamy bardzo pozytywnie – początkowo mieliśmy pewne zastrzeżenia do niezawodności ich działania, po dłuższym przyzwyczajeniu i ich „wyczuciu” wybranie gestów nie stanowi już żadnego problemu.

Filmowanie

Aparat oferuje zapis filmów w następujących jakościach: 4K 30p, 4K 25p, 4K 24p, Full HD 60p, Full HD 50p, Full HD 30p, Full HD 25p, Full HD 24p, HD 60p, HD 50p, HD 30p, HD 25p, HD 24p. Filmy nagrywane są bez przycięcia obrazu i zapisywane z kodekiem H.264/AVC, ze stereofonicznym dźwiękiem skompresowanym za pomocą liniowej modulacji PCM, w plikach z rozszerzeniem MOV. Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie zaprogramowanego do tej funkcji przycisku. Domyślnie za nagrywanie odpowiada przycisk drive. W menu aparatu wyregulujemy też czułość mikrofonu.

Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). Nastawa koła korekcji ekspozycji ma wpływ na pracę aparatu, tylko jeśli jeden z parametrów (czas, przysłona lub ISO) został ustawiony w automatyczny tryb doboru. Przed nagrywaniem filmu dobrać możemy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w menu (w zakresie 200–12800 ISO), możemy też zdać się na automatykę. Autofocus w trybie ciągłym (AF C) pracuje niestety dość losowo. Niejednokrotnie system poddaje się, mimo że w kadrze znajdują się kontrastowe, dobrze oświetlone obiekty. Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Podczas filmowania wspomagać się możemy focus peakingiem. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego. Dodatkowo istnieje możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.

Filmy przykładowe

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem. We wszystkich klipach wykorzystaliśmy obiektyw XF 18–55 mm f/2.8–4.
  • film 1 – 4K 29.97p, 220 MB,
  • film 2 – 4K 29.97p, 221 MB,
  • film 3 – 4K 25p, 208 MB,
  • film 4 – 4K 24p, 208 MB,
  • film 5 – Full HD 60p, 77 MB,
  • film 6 – Full HD 50p, 49 MB,
  • film 7 – Full HD 30p, 72 MB,
  • film 8 – Full HD 25p, 63 MB,
  • film 9 – Full HD 24p, 63 MB,
  • film 10 – Full HD 24p, 72 MB,
  • film 11 – HD 60p, 36 MB,
  • film 12 – HD 50p, 28 MB,
  • film 13 – HD 30p, 31 MB,
  • film 14 – HD 30p, 33 MB,
  • film 15 – Full HD 30p, 103 MB, test autofokusa ciągłego.

Wizjer

Względem X-E2 i X-E2s nieco zmienił się wizjer – co prawda, w obu aparatach mamy do czynienia z OLED-ową konstrukcją o rozdzielczości 2.36 milionów punktów, powiększeniem 0.62x (w ekwiwalencie dla pełnej klatki) i częstotliwością odświeżania 54 kl/s, tym razem jednak punkt oczny ustawiony został w odległości 17.5 mm, a jego wielkość to 0.39" (w X-E2s było to 23 mm i 0.5"). Wizjer wyposażony został także w czujnik zbliżeniowy oraz korekcję dioptrii (od −4 do +2).

Do dyspozycji mamy dwa tryby pracy ekranu: z informacjami i bez. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-E3 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie. Możemy także regulować jasność wizjera w zakresie ±5 jednostek lub auto oraz zabarwienie, w tym samym zakresie.

Wizjer robi dobre wrażenie, zapewniając niezłą jasność, dobry kontrast i wysoką rozdzielczość, a efekt smużenia w standardowych warunkach oświetleniowych nie będzie zauważalny. Dynamika obrazu również stoi na dobrym poziomie.