Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

7 kwietnia 2016

11. Podsumowanie

Zalety:
  • solidna obudowa,
  • świetna jakość obrazu w centrum kadru i to niezależnie od użytej ogniskowej,
  • bardzo dobra jakość obrazu na brzegu matrycy APS-C/DX,
  • akceptowalna jakość obrazu na brzegu pełnej klatki,
  • brak problemów z poprzeczną aberracją chromatyczną dla dłuższych ogniskowych,
  • znikoma dystorsja na mniejszym detektorze,
  • koma dobrze korygowana na matrycy APS-C/DX,
  • winietowanie niezauważalne na matrycy APS-C/DX.

Wady:
  • źle rozwiązany pierścień do zmiany AF/MF,
  • fatalna praca pod ostre światło,
  • podłużna aberracja chromatyczna mogłaby być mniejsza,
  • spora i na dodatek falista dystorsja na najszerszym kącie widzenia,
  • zauważalny astygmatyzm na dłuższych ogniskowych,
  • wolny autofokus.


Mam trochę mieszane uczucia pisząc to podsumowanie. Z jednej strony w wielu aspektach optycznych Tokina poradziła sobie świetnie i nie miała problemów, żeby walczyć jak równy z równym z najlepszymi obiektywami firmowymi. W efekcie, gdybym miał wybierać obiektyw klasy 24–70 mm i miał ograniczony budżet, z obiektywów producentów niezależnych postawiłbym właśnie na Tokinę, a nie na Tamrona czy Sigmę.

Niestety sytuacja nie jest tak różowa do samego końca. Tokina zanotowała bowiem dotkliwe potknięcia. Nie mówię tutaj o zauważalnym astygmatyzmie na dłuższych ogniskowych, momentami ciut za dużej aberracji chromatycznej czy falistej dystorsji na szerokim kącie. Te rzeczy są do wybaczenia w świetle bardzo dobrej rozdzielczości obrazów, jakie generuje Tokina. Poważne wpadki są dwie. Przede wszystkim, wysokiej klasy obiektyw nie może generować odblasków, które potrafią prześwietlać prawie całe zdjęcie i to w sytuacji, w której słońce znajduje się sporo poza kadrem. Jest to tym bardziej bolesne, że Tokina takie wpadki notowała już w przeszłości i zupełnie nie wyciąga z nich wniosków.

----- R E K L A M A -----

Druga rzecz to autofokus. Reporterskie parametry do czegoś zobowiązują. Gdy producent decyduje się ograniczyć zakres całkowitej pracy pierścienia do ustawiania ostrości do rekordowo małej wartości 50 stopni, a zatem poświęca manualne ostrzenie, to oczekujemy, że w zamian, w trybie automatycznym, ostrość ustawiana będzie błyskawicznie. Niestety tak nie jest. Na dodatek praca mechanizmu nie jest bezgłośna, co stało się przecież standardem u konkurencji…



Obiektyw do testów wypożyczył sklep:

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Podsumowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Podsumowanie