Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

7 kwietnia 2016

6. Dystorsja

W przypadku pracy na mniejszej matrycy APS-C/DX dystorsja nie jest problemem i szanse na jej dojrzenie mamy w przypadku najkrótszej ogniskowej, gdzie sięga ona zauważalnego poziomu −2.12%. Na 35 mm zniekształcenia zmniejszają się już do wartości −0.78%, zaraz potem zmieniają znak, by na 50 mm mieć już kształt bardzo nieznacznej poduszki o wartości +0.24%. Na maksymalnej ogniskowej dystorsja wciąż jest mała i wynosi +0.47%.

Po przejściu na pełną klatkę walka z dystorsją jest znacznie trudniejsza i najwyraźniej widać to na ogniskowej 24 mm. Uzyskany tam przez nas wynik to −3.73%, który na tle konkurentów wygląda całkiem przyzwoicie, ale warto zaznaczyć, że Tokina pomogła sobie tutaj wprowadzeniem lekkiej dystorsji falistej. Gdy do pomiarów użyjemy tylko tego wycinka kadru, gdzie zniekształceń falistych jeszcze nie widać, dystorsja beczkowa sięgnie wartości około −4.6%, a to już całkiem sporo. Tyle, że problemy z dystorsją falistą pojawiały się też u Canona EF 24–70 mm f/2.8L II USM. Nikkor AF-S 24–70 mm f/2.8E ED VR dystorsji falistej nie miał, ale „beczka” w jego przypadku sięgała aż −4.23%.

Gdy zwiększamy ogniskową do 35 mm, dystorsja falista Tokiny znika, a zostaje klasyczna „beczka” o wartości −1.77%. Na 50 mm mamy do czynienia już z niewielkimi zniekształceniami poduszkowymi, które oszacowaliśmy na +0.46%. Na ogniskowej 70 mm dystorsja wzrasta do +1.08%, co jest wynikiem wyraźnie lepszym niż np. u Nikkora 24–70 mm VR, który docierał do prawie −2%.

----- R E K L A M A -----

W kwestii dystorsji Tokina AT-X PRO FX SD 24–70 mm f/2.8 (IF) notuje wyniki typowe dla tej klasy sprzętu, nie wyróżniając się z tej grupy ani specjalnie pozytywnie, ani negatywnie.

Canon 50D, 24 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 50D, 35 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 50D, 50 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 50D, 70 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja

Canon 5D III, 24 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 5D III, 35 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 5D III, 50 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja
Canon 5D III, 70 mm
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Dystorsja