Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 4000D - test aparatu

2 sierpnia 2018
Marcin Czajkowski Komentarze: 61

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału, prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

W przebiegu wykresu przy wzrastającej czułości nie widać wyraźnych załamań, jednak poszczególne składowe są umiejscowione dość blisko siebie. Świadczy to o procesie odszumiania, który jednak w lustrzance klasy entry level nie dziwi.


----- R E K L A M A -----

Przejdźmy teraz do omówienia opcji związanych z odszumianiem JPEG-ów. Do dyspozycji mamy czterostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy i mocny. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie czułości ISO 6400 oraz 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania powodują wyraźną różnicę w ilości szumu. Co za tym idzie, przy zastosowaniu mocnego odszumiania widać już dość dużą degradację szczegółów obrazu. Zdecydowanie nie polecamy korzystania z tej opcji. Dużo lepiej ustawić odszumianie na słabe, lub standardowe.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. Surowe pliki z 4000D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem D3400 i Pentaksem K-S2.

Obraz aż do ISO 1600 wygląda nieźle. Powyżej tej czułości dość wyraźny staje się już kolorowy szum na zdjęciu. Na ostatnich dwóch czułościach degradacja szczegółu jest już dość duża i zdecydowanie odradzamy ich stosowanie. Dużo lepiej prezentują się wycinki z Nikona, a najlepiej z Pentaksa. Różnicę między nimi najlepiej widać na najwyższej czułości.

Przyjrzyjmy się teraz konkretnym liczbom. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF‑ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę zwiększania czułości szum wzrasta wykładniczo i trudno dopatrzyć się jakichś załamań. Spójrzmy zatem na kolejny wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla EOS-a 4000D, jego poprzednika i dwóch aparatów konkurencji.

Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Co ciekawe, EOS 4000D szumi bardziej, niż, wyposażony przecież w podobną matrycę, 1300D. EOS musi uznać też przewagę bezpośrednich konkurentów. Najbardziej widać ją przy czułości ISO 12800.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48‑bitowych TIFF-ów. Otrzymane w ten sposób wyniki są zgodne z tym, co do tej pory powiedzieliśmy.

Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Canon 4000D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Średni poziom sygnału oscyluje w okolicach 2048. Z tego też powodu w poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 1535–2559, czyli o szerokości 1024. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (1535:2559) a pionowa, pokazująca ilość zliczeń w pikselu, ma zakres od 0 do 100 tysięcy.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW

W wyglądzie darków nie obserwujemy niczego niepokojącego. Szum na zdjęciach jest jednorodny, nie obserwujemy również oznak bandingu. Również statystyka sygnału zaprezentowana w tabelce poniżej wygląda prawidłowo i w całym zakresie czułości średnie wartości sygnału są większe od odchylenia standardowego.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 2047 8.926
200 2047 10.58
400 2046 14.89
800 2044 26.65
1600 2045 46.89
3200 2044 90.44
6400 2036 186.6
12800 2048 401.8

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 4000D - Szumy i jakość obrazu w RAW