Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - test obiektywu

26 września 2016

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma zupełnie nie daje się we znaki na matrycy APS-C/DX. Gdy przejdziemy do rogów pełnej klatki, zauważalne zniekształcenia obrazu diody zaczynają się pojawiać. To sytuacja trochę gorsza niż ta, którą widzieliśmy u Samyanga 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC.

Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh


Nocne niebo pokazuje podobny obraz. Znów na brzegu pełnej klatki widzimy zauważalne zniekształcenia obrazów gwiazd, które przybierają podobny kształt jak omawiana wcześniej dioda.

----- R E K L A M A -----

Canon 5D Mk III, JPEG, f/2.5, prawy górny róg kadru 1:1
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł tylko 3.1%, więc zupełnie nie powinien nam przeszkadzać. Formalny wynik Samyanga 2.8/14 był jeszcze mniejszy, ale obie te wartości, w granicach błędów pomiarowych są podobne i praktycznie niezauważalne.

Wygląd nieostrości, jak na obiektyw o takich parametrach, jest ładny. Rozogniskowane krążki nie pokazują niczego niepokojącego. Rozkład światła jest w nich równy i nie widać tam żadnych wyraźnych obwódek, ani ekstremów lokalnych.

Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/5.0 Róg APS-C, f/5.0 Róg FF, f/5.0
Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Koma, astygmatyzm i bokeh