Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - test obiektywu

26 września 2016

9. Odblaski

Ultraszerokokątne obiektywy na pełną klatkę to bardzo skomplikowane konstrukcje optyczne o dużej przedniej soczewce. W ich przypadku walka z odblaskami nie jest prostym zadaniem. Co ciekawe, w przypadku Irixa 2.4/15 sytuacja na 5D Mark III w okolicach maksymalnego otworu względnego nie wygląda najgorzej, co widać na poniższych obrazkach.

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

----- R E K L A M A -----

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski


Trudno jednak nie oprzeć się wrażeniu, że w walce z odblaskami skutecznie obiektywowi pomaga duże winietowanie, które tłumi jasność obrazu w rogach i gasi przy tym artefakty świetlne. Zobaczmy więc, jak odblaski będą wyglądać, gdy przymkniemy przysłonę.

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski


Zgodnie z naszymi oczekiwaniami sytuacja wygląda tutaj mało ciekawie. Odblaski są wyraźne i pojawiają się w różnych konfiguracjach, często psując ujęcie praktycznie całkowicie.

Warto zaznaczyć, że w przypadku Irixa winietowanie na przysłonie f/8.0 też jest wyraźne, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale, więc wciąż pomaga w walce z odblaskami. Warto więc zobaczyć, jak wygląda sprawa na mniejszej matrycy Canona 50D, gdzie w walce z tą wadą obiektyw nie może już wspomagać się winietowaniem.

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski


Tym razem nie mamy żadnych problemów w dojrzeniu artefaktów świetlnych ani w okolicach maksymalnego otworu względnego, ani w przypadku mocniej przymkniętej przysłony.

Na zakończenie warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Znaczna większość obiektywów klasy 14–15 mm obecna na rynku ma osłony przeciwsłoneczne wbudowane na stałe. Irix ma osłonę zdejmowaną. Aby więc dokonać uczciwego porównania choćby z Samyangiem 2.8/14, warto sprawdzić jak Irix radzi sobie z założoną osłoną. Rzućmy więc okiem na poniższe zdjęcia.

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski

Irix 15 mm f/2.4 Blackstone - Odblaski


Różnice może są, ale trudno nazwać je wyraźnymi. Podsumowując, nawet założenie osłony przeciwsłonecznej nie pozwoli nam uniknąć wyraźnych artefaktów świetlnych na zdjęciach pod ostre słońce.