Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - test obiektywu

16 grudnia 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest poważnym problemem testowanego obiektywu. Jej niewielki wpływ daje się zauważyć w okolicach maksymalnego otworu względnego, ale trudno tutaj znaleźć powody do narzekań.

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W podobnym tonie możemy wypowiadać się o poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej zależność od wartości przysłony dla obu korpusów użytych w teście jest zaprezentowana poniżej.

----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki na poziomie 0.07–0.08%, z jakimi mamy do czynienia, to wartości wciąż małe, choć podchodzące pod poziom średni. Bardzo podobne rezultaty zanotowaliśmy w przypadku Panasonika 2.8/30 Macro. Tutaj też nie mamy więc powodów do niepokoju.

Olympus E-PL1, RAW, f/5.6 Olympus E-PL1, RAW, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Jeśli chodzi o wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem, to nie widzimy tam dużych różnic. W obrazie za ogniskiem obwódka na brzegu jest trochę bardziej intensywna i to w zasadzie jedyny objaw, który możemy zrzucić na barki lekko niedokorygowanej aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, f/3.5, przed Olympus E-M5 II, f/3.5, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!