Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R - test aparatu

Canon EOS R
27 listopada 2018

1. Wstęp

To, że Canon pracuje nad swoim pierwszym pełnoklatkowym bezlusterkowcem, wiadomo było już od dłuższego czasu. Sporym zaskoczeniem był jednak sam moment premiery – podczas gdy Nikon podgrzewał atmosferę wokół serii Z kolejnymi periodycznie wypuszczanymi filmami i zapowiedziami, Canon milczał i o nowym aparacie użytkownicy dowiedzieli się tak naprawdę w dniu, w którym został zaprezentowany.

Canon EOS R - Wstęp

Canon EOS R, bo tak nazywa się pierwszy reprezentant najnowszego systemu Canona, to aparat o zupełnie nowym mocowaniu (RF) niż stosowane w lustrzankach i bezlusterkowcach APS-C. Jego średnica wynosi 54 mm (czyli tyle samo, co w EF), a odległość rejestrowa ma 20 mm – zatem 24 mm mniej niż ma EF, ale więcej niż Sony E (18 mm) oraz Nikon Z (zaledwie 16 mm). Na nowym bagnecie będziemy mieli do dyspozycji od razu 4 obiektywy – standardowy RF 24–105mm f/4.0L IS USM, innowacyjny RF 28–70mm f/2.0L, niewielki i klasyczny RF 35mm f/1.8 Macro IS STM oraz jasny RF 50mm f/1.2L USM. Co ciekawe, wszystkie te obiektywy wyposażone są w konfigurowalne pokrętło (z klikiem), którego funkcję ustawiamy w menu aparatu. Dodatkowo, w zestawie z aparatem kupujący dostaje adapter EOS EF–EOS R, pozwalający podpiąć obiektywy lustrzankowego mocowania EF, z przeniesieniem autofokusa i informacji EXIF.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS R - Wstęp

Teraz pora na kilka słów o samym aparacie. Biorąc pod uwagę „serce” konstrukcji, czyli 30-megapikselową matrycę zapożyczoną prosto z 5D Mark IV, można ulec wrażeniu, że Canon EOS R jest właśnie bezlusterkową wersją tego aparatu. Nie jest to jednak prawda, gdyż w aparacie, pod względem wyglądu i obsługi zmieniło się bardzo dużo – można powiedzieć, że został on w całości przebudowany. Zmiany omówimy szerzej w dalszych rozdziałach, natomiast we wstępie należy wspomnieć o braku koła trybów (zamiast niego znajdziemy przycisk zintegrowany z kołem nastaw), zniknięciu dżojstika do sterowania punktami AF oraz obecność dotykowego panelu, którego funkcję w skrócie porównać można do pokrętła. Na górnej ściance znalazł się również zupełnie inny, mniejszy i kwadratowy monochromatyczny ekran. Główny panel LCD jest tej samej wielkości, co w 5D Mark IV, zyskał jednak funkcję odchylania i charakteryzuje się większą rozdzielczością.

Z rzeczy użytkowych, warto również zanotować obecność wizjera elektronicznego o powiększeniu 0,76x oraz rozdzielczości 3.69 miliona punktów. Na pokładzie konstrukcji znalazł się tylko 1 slot na karty pamięci SD/SDHC/SDXC (UHS-II).

Canon EOS R - Wstęp

Wielu liczyło, że Canon postanowi wrócić jako poważna konkurencja dla Sony, Panasonika czy, ostatnio, Fujifilm w filmowaniu aparatami fotograficznymi. Niestety, nie do końca tak się stało i EOS R nie oferuje wiele więcej, niż 5D Mark IV. Aparat nie tylko nie posiada stabilizacji sensora, ale i podczas nagrywania w 4K spotkamy się z 1.8x przycięciem obrazu. Na kartę nagramy obraz 8-bit z próbkowaniem 4:2:0, natomiast na zewnętrzny rekorder – 10-bit 4:2:2.

Kolejnym ograniczeniem, od którego użytkownicy bezlusterkowców takich firm jak Sony, Olympus, Panasonic czy Fujifilm już dawno odwykli, jest brak pełnoprawnego trybu migawki elektronicznej.

EOS R zaskakuje z kolei autofokusem. Oparta na architekturze Dual Pixel CMOS detekcja fazy oferuje aż 90% pokrycie kadru oraz 5655 punktów, czułość systemu zaczyna się natomiast już od −6 EV.

Wymienione zmiany i nowości to jedynie wierzchołek góry lodowej. Warto przeczytać kolejne rozdziały testu, żeby zobaczyć, czym tak naprawdę może walczyć Canon EOS R z konkurentami na coraz bogatszym rynku bezlusterkowców i czy z tej walki może wyjść zwycięsko.

Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji EOS-a R z modelem 5D Mark IV oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS R
Data premiery 2018-09-05
Liczba pikseli 30.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6720 x 4480 (3:2, RAW, C-RAW)
• 5952 x 4480 (4:3, RAW, C-RAW)
• 6720 x 3776 (16:9, RAW, C-RAW)
• 4480 x 4480 (1:1, RAW, C-RAW)
• 4176 x 2784 (1.6x crop, RAW, C-RAW)
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 4:3, 16:9. 1:1 i 1.6x
Matryca 36 x 24 mm (FF), Dual Pixel CMOS AF, 3:2, rozmiar pojedynczego piksela 5.36 µm, całkowita liczba pikseli: 31.7 Mpix, mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu DIGIC 8
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.31, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR3), JPEG, C-RAW
• Filmy: MP4 (MPEG-4 AVC/H.264)
• Dźwięk: ALL-I: Linear PCM, IPB: AAC
Zakres ISO • Auto: 100-12800 (inteligentna scena), 100-40000 (tryby Fv/P/Tv/Av/M)
• Ręczny: 100-40000 w skoku co 1/3 EV, rozszerzalne do ISO 50, 51200 i 102400
• Filmowanie: 4K: 100-12800, Full HD i HD: ISO 100-25600, rozszerzalne do ISO 102400
Migawka Sterowana elektronicznie - szczelinowa
30 s - 1/8000 s, w krokach co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu • Z bagnetem Canon RF
• Poprzez adapter EF-EOS R także obiektywy Canon EF i EF-S
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3830 x 2160 px (4K), z szybkością 29.97, 24.00 lub 23.98 kl./s
• 1920 x 1080 px (Full HD) z szybkością 59.94, 29.97, 24.00 lub 23.98 kl./s
• 1280 x 720 px (HD) z szybkością 119.9, 59.94 lub 29.97 kl./s
Maks. czas trwania 29 min 59 s
Ogniskowanie Dual Pixel CMOS AF, piksele detekcji fazy wbudowane w matrycę
• Maks. liczba punktów: 5655 (zależne od obiektywu)
• Wybór punktu: 1 punkt AF, Strefa AF, Twarz + śledzenie, Rozszerzony obszar AF
• Tryby AF: One-Shot AF, Servo AF
• Zakres detekcji: od -6 do 18 EV (f/1.2, 23°C, ISO 100, One-Shot AF)
• Asysta AF: dioda LED (do 4 m)
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• matrycowy (384 strefy)
• centralnie ważony uśredniony
• skupiony
• punktowy
Zakres pomiaru: od -3 do 20 EV (ISO 100, 23°C)
Ostrość od W zależności od obiektywu
Balans bieli Auto (priorytet atmosfery, priorytet bieli), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, światło żarówek, białe światło jarzeniowe, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawianie temperatury barwowej
• Korekcja balansu bieli: 1. niebieski/bursztynowy +/-9, 2. purpurowy/zielony +/-9
• Balans bieli wg wzorca: zapis 1 ustawienia
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3 EV w skoku co 1/3EV
Programy • Tryby: zaawansowana automatyka ujęć, elastyczny priorytet AE, program AE, priorytet migawki, priorytet przysłony, tryb ręczny, Bulb, ustawienia własne (C1, C2, C3)
• Style obrazów: automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, szczegółowy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3)
Zdjęcia seryjne • Maks. ok. 8 kl./s (tryb One shot AF, około 47 zdjęć RAW przy UHS-II, do 100 zdjęć JPEG)
• Z funkcją Servo AF ok. 5 kl./s
• W trybie "Low-speed" ok. 3 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej, kompatybilność z lampami EX Speedlite
• Tryby: m.in. automatyczny E-TTL II, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja błysku z drugą kurtyną, tryb zdalny
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
Złącze hot-shoe Nie
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s, 10 s
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
LCD • Dotykowy, 3.15-cala, format obrazu 3:2, rozdzielczość ok. 2.100.000 punktów, pokrycie ok. 100%, regulacja jasności - 7 poziomów
• Dodatkowy ekran monochromatyczny na górnym panelu
Wizjer OLED, 3.690.000 punktów, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie kadru ok. 100%, punkt oczny ok. 22 mm, korekta dioptrii
Komunikacja i złącza • USB typu C (3.1)
• HDMI typu C
• Moduł Wi-Fi (IEEE802.11b/g/n, 2.4 GHz)
• Bluetooth 4.1
• Obsługa PictBridge
• DPOF 1.1
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E6N lub LP-E6 (dla tego pierwszego wydajność ok. 450 przy włączonym ekranie i trybie oszczędzania energii), grip BG-E22
Akcesoria Zaślepka korpusu, pasek, ładowarka, akumulator, instrukcja
Waga Ok. 660 g z akumulatorem i kartą, ok. 580 g bez akumulatora i karty
Wymiary 135.8 x 98.3 x 84.4 mm
Dodatkowe informacje Języki obsługi menu: 29 języków (w tym polski)
----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!


Poprzedni rozdział