Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - test obiektywu

10 lipca 2017

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu na plikach JPEG uzyskanych przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus E-M5 II, f/1.4 Olympus E-M5 II, f/2.0
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie
Olympus E-M5 II, f/2.8 Olympus E-M5 II, f/4.0
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie jest wyraźne, bo sięga 41% (−1.53 EV). To jednak i tak niewielki wynik w porównaniu z analogicznymi obiektywami przeznaczonymi na większe matryce. Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR tracił 49% światła w rogach, a Canon EF 24 mm f/1.4L II USM aż 78%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dodatkową zaletą Panaleiki jest bardzo szybki spadek winietowania wraz z przymykaniem przysłony. Dla f/2.0 sięga ono już tylko 17% (−0.55 EV), a dla f/2.8 staje się prawie niezauważalne, bo wynosi 10% (−0.29 EV).

Winietowanie na plikach RAW jest tylko minimalnie większe niż na JPEG-ach. Różnica wynosząca 1–3% wynika głównie z przycinania JPEG-ów po skorygowaniu dystorsji.

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie

f/1.4 f/2 f/2.8


Olympus O-MD E-M5 II, JPEG, f/1.4
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Winietowanie