Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - test obiektywu

10 lipca 2017

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Ze względu na różnice w ostrości pomiędzy lewą a prawą stroną kadru, komę także zdecydowaliśmy się sprawdzić w obu rogach kadru. Jak widać z poniższych wycinków, była to słuszna decyzja. Koma w lewym-górnym rogu jest ledwie widoczna i trudno tutaj mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Zupełnie inna sytuacja panuje w prawym-górnym rogu, gdzie koma jest bardzo duża. Co więcej, wcale nie zmniejsza się ona po przymknięciu przysłony do f/2.0.

Takie rzeczy nie powinny mieć miejsca nawet w tanich obiektywach, a przecież tutaj mamy do czynienia z drogim instrumentem, w którego nazwie pojawia się słowo „Leica”, mające być gwarancją wysokiej jakości wykonania i świetnej kontroli jakości.

Centrum, f/1.4 Lewy róg, f/1.4 Prawy róg, f/1.4
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Lewy róg, f/2.0 Prawy róg, f/2.0
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 10.3%. To średnia wartość. Może być ona podwyższona na skutek różnic w ostrości pomiędzy obiema stronami kadru.

Krążki światła uzyskane w nieostrościach wyglądają rozsądnie. Choć jak na jasny obiektyw stałoogniskowy mogłyby wyglądać jeszcze lepiej. Widzimy zarówno obwódkę, jak i charakterystyczny obwarzanek w centrum krążka. W dobrej klasy stałce rozkład światła w krążku powinien być idealnie równomierny.

E-M5 II, 25 mm, f/1.4, centrum E-M5 II, 25 mm, f/1.4, róg
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/2.0, centrum E-M5 II, 25 mm, f/2.0, róg
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/2.8, centrum E-M5 II, 25 mm, f/2.8, róg
Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - Koma, astygmatyzm i bokeh