Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K10D - test aparatu

31 maja 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 69

8. Zakres tonalny


Kolejną rzeczą, która najwyraźniej różni aparaty Pentax K10D i Samsung GX-10 jest zakres tonalny. Pomimo zastosowania takich samych matryc i nowego 22-bitowego przetwornika A/D, o którym pisaliśmy w teście Samsunga, wartości zakresu tonalnego dla odpowiednich stosunków sygnału do szumu okazują się być nieco różne. To co nas zdziwiło, to wynik dla 100 ISO, który wyniósł 6.17 EV, czyli blisko 0.5 EV mniej niż analogiczny pomiar dla GX-10. Przy 200 ISO zakres tonalny przy najlepszej jakości obrazu jest podobny (choć z małą przewagą GX-10), a przy 400 i 800 ISO, o 0.5 EV lepiej wypada pod tym względem Pentax. Natomiast przy 1600 ISO znowu oba aparaty osiągają podobne wyniki. Ponieważ otrzymane wartości zdziwiły nas, pomiarów dokonywaliśmy w kilku sesjach testowych, ale za każdym razem otrzymywaliśmy takie same wyniki.

Pentax K10D - Zakres tonalny

Spadek zakresu tonalnego przy 100 ISO w K10D wynika najprawdopodobniej z innych algorytmów przekształcających 22-bitowy sygnał, na 12-bitowy jakim jest RAW. Można więc wnioskować, że GX-10 i K10D są aparatami zbudowanymi z tych samych podzespołów, być może składanych w tej samej fabryce, ale z nieco zmodyfikowanymi oprogramowaniami, które pracują nad wyglądem zdjęć. Ponieważ różnice te nie są aż tak diametralnie duże, można zadać sobie pytanie o powtarzalność modeli? Nie mieliśmy jednak możliwości sprawdzenia innego K10D, dlatego nie możemy odpowiedzieć na to pytanie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pomiarów zakresu tonalnego dokonywaliśmy na tablicy Stouffer 4410, mierząc zakres na plikach RAW, przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej przedstawiamy zdjęcia tablicy Kodak Q-13, na których wizualnie można oceniać zakres, głównie w ciemnych obszarach.

ISO Tablica szarości
100 Pentax K10D - Zakres tonalny
200 Pentax K10D - Zakres tonalny
400 Pentax K10D - Zakres tonalny
800 Pentax K10D - Zakres tonalny
1600 Pentax K10D - Zakres tonalny