Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K10D - test aparatu

31 maja 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 69

4. Balans bieli

W Pentaxie K10D znajdują się następujące trybu balansu bieli:

  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień pochmurny,
  • Światło jarzeniowe (trzy rodzaje)
  • Światło żarowe,
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne,
  • Temperaturowa skala w zakresie 2500-10000 K ze skokiem 100 lub 1000 K)

Tak jak w przypadku Samsunga GX-10, K10D posiada możliwość zapisu trzech ustawień skali temperaturowej. Każdy z balansów można też korygować za pomocą palety kolorów, mając jednocześnie podgląd obrazu ze zmieniającym się balansem. Jednak pomimo braku różnic w ustawieniach, pod względem doboru kolorów oba aparaty wydają się być nieco inne.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło jarzeniowe. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lamp o temperaturze barwnej 5000 K. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło mieszane. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej aparatu. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej aparatu. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej aparatu. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans światło jarzeniowe. Światło jarzeniowe. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Balans bieli 5000 K. Światło lamp o temperaturze barwnej 5000 K. Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Powyżej przedstawiamy wyniki jakie uzyskaliśmy dla różnych kombinacji światła i balansu bieli. Plansze na których można explicite zobaczyć zgodność kolorów pokazujemy powyżej. Są one rezultatem analizy programem Imatest. Dzięki niemu otrzymaliśmy następujące wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:

Balans bieli: Auto Auto Auto Auto Auto Lampa błysk. Jarzen. 5000K Słońce
Światło: 5000K jarzen. mieszane lampa błysk. Słońce lampa błysk. jarzen. 5000K Słońce
dC K10D 5.76 7.95 6.30 2.98 3.84 6.10 13.6 9.58 5.57
S[%] K10D 120.2 87.6 122.8 86.4 115.1 90.1 92.4 117.2 116.7


Wyniki pomiarów zgodności kolorów niewątpliwie nas zaskoczyły. Po tym jak zachwalaliśmy GX-10, który - jak wieść niesie - jest bratem bliźniakiem aparatu Pentax K10D, okazuje się, że K10D wypada od niego gorzej! Nie są to różnice bardzo duże, ale widać, że w niektórych przypadkach mogą być zauważalne. Przede wszystkim automatyczny balans bieli charakteryzuje się przesycaniem kolorów nawet do 20%, zachowując jednak akceptowalny błąd rzędu 6-8. Jedynie światło lampy błyskowej pozwala na uzyskanie niemal idealnych barw. Dobrze zachowuje się także balans bieli Światło słoneczne. W adekwatnym do niego oświetleniu błąd koloru wyniósł blisko 5.57 jednak nasycenie prawie 117%. Względnie duży, bo o wartości 10, okazał się średni błąd koloru przy balansie bieli odpowiadającym temperaturze barwowej 5000K oraz świetle lamp o takiej samej temperaturze.

Odwzorowanie koloru ludzkiej skóry można ocenić porównując zdjęcia poniżej.

Aparat Balans bieli: Auto Balans bieli: Lampa błyskowa
Pentax K10D Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Samsung GX-10 Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Nikon D80 Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Canon 400D Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Nikon D50 Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Nikon D80 Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Nikon D200 Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli
Canon 20D Pentax K10D - Balans bieli Pentax K10D - Balans bieli