Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Fujifilm X-A7 - test aparatu

9 stycznia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 30

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000,
    • Średni (M) – 4240×2832,
    • Mały (S) – 3008×2000,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376,
    • Średni (M) – 4240×2384,
    • Mały (S) – 3008×1688,
  • proporcje obrazu 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000,
    • Średni (M) – 2832×2832,
    • Mały (S) – 2000×2000.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, przeznaczony do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy np. w teście X-A5.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 200 do 12800 z możliwością rozszerzenia (tylko w formacje JPEG) o wartość L – 100 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon D3500 i Olympus E-PL9.

Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Obraz z aparatu Fujifilm charakteryzuje się wyraźnie wyższą szczegółowością niż oferuje Olympus. Z kolei wycinki z Nikona są bardzo miękkie, co wynika bezpośrednio z braku wyostrzania JPEG-ów, które w X-A7 bez wątpienia jest obecne.

Generalnie pomiędzy X-A7 a X-A5 nie ma znaczących różnic w jakości obrazu JPEG. Na wycinkach zauważymy zbliżony poziom zaszumienia, nawet na wysokich nastawach ISO. Pod tym względem X-A7 prezentuje się dobrze na tle konkurencji oferując naprawdę dobrą jakość obrazu. Podobnie jak u poprzednika, ostatnią w miarę używalną nastawą w X-A7 jest naszym zdaniem ISO 6400.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości przy ISO 200.

Ostrość
−2
Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem obraz jest przeostrzony już przy ustawieniu środkowym, nie mówiąc o maksymalnym. Warto zatem trzymać się ustawienia „−2”, maksymalnie „−1”.

Zdjęcia panoramiczne

Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • panorama 120 stopni:
    • pozioma – 6400×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×6400 pikseli,
  • panorama 180 stopni:
    • pozioma – 9600×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×9600 pikseli.
W trybie panoramy możemy regulować ISO, nie mamy jednak wpływu na czas naświetlania. Jakość obrazów wynikowych pozostawia nieco do życzenia – często bowiem widzimy błędy łączenia.

Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X-A7 - Jakość obrazu JPEG

Filtry cyfrowe

Aparat X-A7 dysponuje zestawem takich samych jak u poprzednika kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • rybie oko,
  • dynamiczny ton,
  • HDR art,
  • miniatura,
  • filtr gwiazdka,
  • kolor częściowy:
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy,
  • usunięcie mgły,
  • obraz miękki.

Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście X-A5.

Zdjęcia HDR

X-A7, podobnie jak poprzednika, wyposażono również w funkcję automatycznie składanych zdjęć HDR. Do wyboru mamy następujące ustawienia różnicy pomiędzy zdjęciami składowymi:

  • auto,
  • 1 EV,
  • 1.5 EV,
  • 2 EV,
  • 2.5 EV,
  • 3 EV.
Nie ma natomiast żadnych dodatkowych efektów wizualnych.

Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji HDR można zobaczyć np. w teście X-A5.

Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. Pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800.

Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-A5.