Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A1 - test trybu filmowego

8 lutego 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 75

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Sony A1 to korpus pod wieloma względami ekstremalny i przełomowy dla tego producenta. Sporo z wprowadzonych w tym modelu innowacji (np. serie 30 kl/s, rekordowe czasy synchronizacji, czy możliwość używania lamp błyskowych wraz z migawką elektroniczną) dotyczy trybu fotograficznego i zostanie omówione osobno. W trybie filmowym główną innowacją jest filmowanie w 8K, pewnym wyróżnikiem jest też profil obrazu S-Cinetone. Resztę, czyli na przykład 4K w 100/120 kl/s miał już zaprezentowany w zeszłym roku model A7S III. Powoduje to, że z punktu widzenia stricte filmowego trudno nieco uzasadnić sporo wyższą cenę A1 w stosunku do A7S III. Ale też A1 nigdy nie miał być aparatem tylko do filmowania, ale hybrydą dającą ekstremalne możliwości zarówno fotografom, jak i filmowcom. Bo osoby zainteresowane wyłącznie filmem pewnie wybiorą tańszego A7S III, który oferuje rozkładany ekran i większy zakres użytecznych czułości. Mało kto na dzień dzisiejszy realnie potrzebuje 8K w codziennej pracy i większość tych osób ma już kamerę RED albo chociaż Z-Cama E2-F8.

Sony A1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Od samego początku niniejszego testu powtarzamy, że w zasadzie A1 ma tylko jednego konkurenta na rynku i jest nim Canon EOS R5. Spróbujmy zatem w punktach ocenić, które aspekty są lepiej rozwiązane w którym z tych korpusów.

  • Obudowa i ergonomia – remis, z lekkim wskazaniem na Canona za lepiej wyprofilowany grip,
  • Menu – Sony, w Canonie występuje dziwne powiązanie kodeków z profilami obrazu,
  • Złącza – Sony, za pełnowymiarowe HDMI,
  • Karty pamięci – Sony, za dwufunkcyjne gniazda,
  • Bateria – remis ze wskazaniem na Sony,
  • Wizjer – Sony – jest fenomenalny,
  • Ekran – Canon – jest rozkładany,
  • Dostępne rozdzielczości – Canon – za tryby 8K DCI i 4K DCI,
  • Klatkaże – remis ze wskazaniem na Sony – Canon w chwili pisania niniejszego testu nie otrzymał jeszcze aktualizacji dodającej 100/120 kl/s w Full HD,
  • Kodeki – remis ze wskazaniem na Canona – Canon ma RAW-y w 8K, Sony dużą liczbę wariacji H.264 i H.265, w tym All-Intra,
  • Profile obrazu – Sony – jest ich zdecydowanie więcej i są bardziej konfigurowalne,
  • Autofokus – remis – w obu korpusach jest fenomenalny,
  • Stabilizacja – Sony – tryb aktywny działa świetnie, w Canonie dopiero „wzmocniona stabilizacja cyfrowa” zbliża się do tego poziomu, ale kosztem dużego cropa,
  • Przegrzewanie – Sony,
  • Jakość obrazu 8K – remis,
  • Jakość obrazu 4K – remis – Canon ma tryb HQ, a Sony ciut lepszy obraz w pozostałych trybach,
  • Jakość obrazu Full HD – remis,
  • Odszumianie – Canon – da się je ręcznie kontrolować,
  • Wyostrzanie – remis,
  • Rolling shutter – remis,
  • Cena – Canon.
Jak widać, obydwa korpusy prowadzą dość wyrównaną walkę i jej wynik może zależeć od tego, które z wymienionych powyżej punktów mają dla użytkownika szczególne znaczenie. A nawet jeśli uznać, że w większej liczbie kategorii to Sony jest górą, to zdecydowanie nie uzasadnia to tak dużej różnicy w cenie, z jaką mamy tu do czynienia. Dla porządku podajmy jeszcze ceny obu aparatów oraz wspomnianego powyżej Z-Cama E2-F8:
  • Canon EOS R5 – ok. 20650 zł (wg. Ceneo.pl na dzień 07.02.2021),
  • Sony A1 – ok. 34500 zł (wg. Ceneo.pl na dzień 07.02.2021),
  • Z-Cam E2-F8 – ok. 28900 – 33500 zł zależnie od sklepu (ceny na dzień 07.02.2021).


----- R E K L A M A -----

Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • świetny wizjer elektroniczny,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 8K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG, S-Log2 oraz S-Log3,
  • bardzo duży zakres dynamiczny obrazu w profilach logarytmicznych, HLG oraz S-Log,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • świetnie działająca stabilizacja,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • ograniczona ruchomość ekranu,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • brak filmowania w RAW-ach,
  • brak możliwości filmowania w 8K z próbkowaniem 4:2:2,
  • brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
  • dodatkowy (na szczęście niewielki) crop przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie APS-C,
  • trochę zbyt wysokie szumy w trybie filmowym jak na aparat pełnoklatkowy,
  • bardzo wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sony FE 24–70 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 35 mm f/1.4 GM.

  • film 1 – 288 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 2 – 320 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 50 kl/s, ISO 32000,
  • film 3 – 256 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s,
  • film 4 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s, pobieżna ocena zjawiska rolling shutter,
  • film 5 – 96 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 25 kl/s, stabilizacja wyłączona, profil S-Cinetone, „test vloggera”,
  • film 6 – 96 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 50 kl/s, stabilizacja w trybie aktywnym, profil Hybrid Log Gamma, „test vloggera”,
  • film 7 – 416 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 25 kl/s, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 8 – 160 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 25 kl/s, tryb APS-C,
  • film 9 – 256 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, Full HD, 25 kl/s, tryb APS-C, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 10 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4K, 25 kl/s, tryb APS-C, ISO 6400, Hybrid Log Gamma,
  • film 11 – 230 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4K, 100 kl/s, S-Log3, ISO 25600,
  • film 12 – 98 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 50 kl/s, ISO 12800.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony A1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Sony A1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Sony A1 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe