Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z50 - test aparatu

20 kwietnia 2020

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, choć kształt poszczególnych krzywych nieco odbiega od wykładniczego. Ponadto, dla przeważającego zakresu ISO, składowe R, G i Y przyjmują porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z50, tak samo jak w innych, średnio-zaawansowanych i zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z50 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 25600 oraz ISO 51200.



----- R E K L A M A -----

ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Odszumianie wyłączone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących. My zalecamy jednak stosowanie wartości „niskie”, gdzie szum kolorowy przestaje być widoczny, wciąż zauważyć można szczegóły.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Nikona Z50 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z aparatów Canon M6 Mark II oraz Fujifilm X-T30. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wizualnie, zdjęcia na niskim czułościach z Nikona Z50 robią świetne wrażenie pod względem ostrości. Oczywiście, im dalej w las, tym większe szumy. Te jednak stają się dokuczliwe tak naprawdę dopiero przy ISO 6400. Tym samym, to właśnie testowany aparat wypada najlepiej z całej stawki.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W niemalże całym zakresie czułości, przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy. Niewielkie załamanie dostrzegamy dopiero dla rozszerzonej wartości ISO 204800. Warto również zwrócić uwagę na nieco odstającą wartość dla ISO 12800, nie jesteśmy jednak w stanie potwierdzić, że odszumianie rzeczywiście ma dla tej wartości miejsca, gdyż w przypadku czułości ISO 25600 wartości zdają się wracać na wyznaczony przez ISO 100–6400 przebieg.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z50, EOS-a M6 Mark II oraz X-T30.

Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Co ciekawe, obiektywne pomiary nie potwierdzają naszych subiektywnych spostrzeżeń i to Fujifilm X-T30 radzi sobie pod względem kontroli zaszumienia lepiej. Różnica pomiędzy tymi aparatami wynosi dla ISO 6400 2/3 EV. Testowany bezlusterkowiec dla tego samego wzmocnienia wygrywa natomiast z Canonem o prawie 1 EV.

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W Z50 maksimum sygnału występuje w okolicach 1000. W poniższych przykładach ograniczyliśmy zatem sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Bias wynosi ok. 1000, podobnie zresztą jak w Nikonie Z6 oraz Z7. Same darki na niskich czułościach wyglądają dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową. Na wyższych czułościach natomiast problemem stają się jaśniejsze plamy po jednej stronie kadru, za których obecność odpowiada zapewne nagrzewająca się elektronika. Warto zaznaczyć, że w Z6 problem ten nie był obecny.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 1008.896 4.848
200 1008.071 6.556
400 1007.008 4.110
800 1007.398 8.725
1600 1010.375 24.901
3200 1008.300 31.990
6400 1011.800 70.543
12800 1012.663 124.177
25600 1040.169 302.055
51200 1098.115 657.669
102400 1017.298 789.339
204800 1409.750 1575.832

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z50 - Szumy i jakość obrazu w RAW