Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D nie pokazuje praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym trudno dopatrzeć się jakichkolwiek zabarwień obrazu.
![]() |
Zachowanie w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej też jest dobre, o czym świadczy poniższy wykres.

Wada ta lekko wzrasta wraz z przymykaniem przysłony, ale nawet po mocnym przymknięciu nie dociera do wartości średnich. Przy tak dużym kącie widzenia, zachowanie w tej kategorii oceniamy więc bardzo dobrze.
| Fujifilm X-T2, RAW, f/2.8 | Fujifilm X-T2, RAW, f/8.0 |
|
|
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dopatrzeć się efektu „pływania” ogniska. Parametry obiektywu uniemożliwiły nam uzyskanie rozsądnej wielkości krążków światła przed i za ogniskiem, więc tutaj musimy posiłkować się innymi przesłankami. Brak „pływania” ogniska i świetna jakość obrazu w centrum kadru już od przysłony f/2.8 wskazują jednak, że testowany obiektyw nie ma zauważalnym problemów z aberracją sferyczną.












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.